سعید مرتضوی به «دو سال حبس قطعی» محکوم شد

  • 06 آذر 1396 - 9:03
سعید مرتضوی به «دو سال حبس قطعی» محکوم شد

وکیل مدافع خانواده محسن روح‌الامینی از محکومیت سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران به تحمل دو سال حبس به جرم معاونت در قتل آقای روح‌الامینی در پرونده بازداشتگاه کهریزک خبر داده است.

میرمجید طاهری به خبرگزاری‌ها گفته که این حکم از سوی شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر صادر و “به صورت الکترونیکی” به وکیل شاکی ابلاغ شده است.

به گفته آقای طاهری، دادگاه تجدیدنظر با توجه به “اظهار ندامت” آقای مرتضوی، برای او یک درجه تخفیف قائل شده و محکومیت او را از ۵ سال به دو سال کاهش داده است.

آقای مرتضوی در جریان اعتراضات انتخاباتی سال ۱۳۸۸ به عنوان دادستان تهران دستور انتقال گروهی از معترضان بازداشت شده را به بازداشتگاه کهریزک صادر کرده بود و متهم شده بود که در مقابل بدرفتاری با آنها با سهل‌انگاری واکنش نشان داده است.

چند نفر از بازداشت شدگان، از جمله آقای روح‌الامینی بعدا در اثر بدرفتاری شدید مأموران بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.

یک هیئت تحقیق که از سوی مجلس ایران مسئول بررسی موضوع شده بود، آقای مرتضوی را به خلاف‌گویی و رفتار غیرقانونی متهم کرده بود.

او در سال ١٣٨٩ با حکم دادگاه انتظامی قضات از سمت‌های قضایی برکنار شد. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق، آقای مرتضوی را نخست به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق مواد مخدر و ارز منصوب کرد و او در سال ١٣٩٠ به ریاست سازمان تامین اجتماعی رسید.

در پرونده مربوط به عملکرد او در سازمان تامین اجتماعی، دادگاه کارکنان دولت سعیدی مرتضوی را به اتهام تصرف غیرقانونی و اهمال در انجام وظیفه به‌ ترتیب به تحمل ۷۰ و ۶۵ ضربه شلاق محکوم کرده اما وی خواستار تجدید نظر در این حکم شده است. این پرونده در شعبه ۶٨ دادگاه تجدید نظر تهران در دست بررسی است.

آقای مرتضوی در آخرین جلسه رسیدگی به اتهاماتش در مورد پرونده بازداشتگاه کهریزک حاضر نشده و تنها متن لایحه دفاعیه خود را برای دادگاه فرستاده بود.

دیدگاه