سامانه موشکی «اس 300» در کویر مرکزی ایران آزمایش شد

  • 14 اسفند 1395 - 17:44
سامانه موشکی «اس 300» در کویر مرکزی ایران آزمایش شد
سامانه موشکی «اس ۳۰۰» ساخت روسیه در کویر مرکزی ایران آزمایش شد. مکان دقیق و زمان این آزمایش اعلام نشده است.
خبرگزاری صدا و سیما امروز شنبه ۱۴ اسفند گزارش داد که به دلیل «محرمانه بون» این آزمایش، برای نخستین بار اجازه انتشار این خبر داده شده است.

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش گفت که «اس ۳۰۰» از امروز در کنار سامانه های قدرتمند ایرانی مانند «مرصاد و تلاش» قرار گرفت.

به گفته او، از آنجا که احتمال دارد مشخصات این سامانه پدافندی دست کشورهای دیگر نیز بیفتد، متخصصان ایرانی این سامانه را بر اساس تهدیدها و نقشه های عملیاتی آزمایش کردند و هیچکس دیگری به چگونگی عملیاتی شدن این سامانه دسترسی نخواهد داشت.

برپایه توافق‌نامه‌ای که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو به امضا رسید، قرار بود روسیه پنج سامانه دفاع ضدموشکی اس‌ ۳۰۰ را به قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار به ایران بفروشد. این توافق با وجود پیش‌پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران به روسیه، به دلیل قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران و تعهدات الزام‌آور آن بر هم خورد. فسخ این توافق به دستور دمیتری مدودف، رئیس‌ جمهوری وقت روسیه در سال ۲۰۰۹ انجام شد.

بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ که شورای امنیت سازمان ملل متحده در خرداد سال ۱۳۸۹ علیه ایران تصویب کرد دولت‌ها از فروش یا انتقال هشت سلاح سنگین شامل تانک، خودروهای زرهی جنگی، توپخانه، هواپیمای جنگنده، بال‌گردهای تهاجمی، ناو، موشک یا سیستم موشکی به ایران منع شده‌ بودند.

اما در پی تفاهم هسته‌ای در تیرماه سال ۱۳۹۴ و لغو قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری کنونی روسیه اجازه فروش سامانه موشکی اس‌۳۰۰ به ایران را که شش سال ممنوع شده بود صادر کرد.

سامانه‌ موشکی اس ۳۰۰ قادر است موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای پروازی در ارتفاع کم را تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری، شناسایی، ره‌گیری و منهدم کند.

دسترسی ایران به سامانه پیشرفته موشکی اهمیت استراتژیک دارد و می‌تواند افزون بر تقویت قدرت دفاعی کشور، قدرت مانور ایران را در تهدیدها و تبلیغات متقابل منطقه‌ای بالا ببرد.

 

دیدگاه