تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

انتقاد همزمان امامان جمعه فارس از مراسم روز کوروش

  • 05 آبان 1396 - 20:32
انتقاد همزمان امامان جمعه فارس از مراسم روز کوروش

امام جمعه شیراز و امامان جمعه شهرستان‌های فارس در خطبه‌های نماز جمعه از مراسم روز کوروش در ۷ آبان انتقاد کردند و خواهان برخورد ماموران با کسانی شدند که در این روز به آرامگاه این پادشاه ایرانی می‌روند.

آیت الله اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز امروز ۵ آبان گفت که «ریشه ۷ آبان کجاست؛ غیر از تورات؟ آنچه در تاریخ قدیم است کوروش جنگ‌های متعددی داشت و خارج از کشور در یکی از جنگ‌ها کشته شد و سر او از بدن جدا گشت. کجا دفن شد نمی‌دانیم

حجت الاسلام مهدی نقوی امام جمعه صفاشهر نیز از نیروهای امنیتی خواست تا اگر افرادی روز ۷ آبان در تجمع آرامگاه کوروش شرکت کردند با آن‌ها مقابله کنند.

حجت الاسلام  لطف الله دژکام امام جمعه جهرم هم گفت که «هفتم آبان عده‌ای حرکاتی انجام می‌دهند و خوش رقصی می‌کنند…یک جریان شکست خورده سیاسی می‌خواهد کوروش را در مقابل اسلام علم کند که باید مردم هوشیار باشند.»

حجت الاسلام محمدهادی ربانی شیرازی امام جمعه زرقان نیز گفته: «کوروش در زمان حکومت خود یک حکمران خوب و عادل بوده است اما بیش از یک قرن است که به وسیله خیال پردازی و جریان سازی دروغین رسانه‌های غربی کوروش را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند و این توطئه‌ای است که از سوی دشمنان برای ضربه زدن به اسلام طراحی شده است و این مشکلی را از ملت ایران را حل نخواهد کرد.»

حجت‌الاسلام محمدصادق طالبی امام جمعه اقلید هم گفته که «چرا کوروش ۲۵۰۰ ساله را قبول دارند اما اسلام ۱۴۰۰ ساله را نمی‌پذیرند و کهنه‌پرستی فرض می‌کنند.»

در سال‌های اخیر شماری از ایرانیان ۷ آبان در آرامگاه کوروش واقع در محوطه جهانی پاسارگاد گرد هم می‌آیند و یاد این پادشاه هخامنشی را گرامی می‌دارند.

در روزهای اخیر همه راه‌های منتهی به آرامگاه کوروش مسدود شده، اطراف آرامگاه حصار کشیده شده و بزرگراه شیراز-اصفهان نیز در روزهای ۶ و ۷ آبان بسته خواهد بود و خودروهای سبک و سنگین ناچار خواهند بود از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.


مطهری: نباید احساس شود دستوری از بالا می‌آید و امامان جمعه شبیه هم حرف می‌زنند
امامان جمعه فارس در حالی به طور همزمان از مراسم روز کوروش انتقاد کرده‌اند که علی مطهری نایب رئیس مجلس چند روز قبل گفته بود: «امام جمعه‌ها باید نظرات خودشان را بدهند، البته طبعاً مصالح نظام را هم باید رعایت کنند. اگر سخنان امام جمعه حالت طبیعی داشته باشد و امام جمعه نظرات خودش و مردم را بگوید، خیلی مؤثرتر است تا اینکه مردم احساس کنند دستوری از بالا می‌آید و ائمه جمعه حرف‌های کلیشه‌ای شبیه به هم می‌زنند

به گفته او، «در حال حاضر روشن است که همه از یک مرکز دستور می‌گیرند ‎که این هفته باید علیه فلان شخص صحبت شود یا راجع به فلان موضوع. این امر استقلال ائمه جمعه را از بین می‌برد. البته ائمه جمعه‌ای هم داریم که حرف‎های خودشان را می‌زنند و مستقل هستند ولی تعدادشان کم است.»


درخواست برای ثبت روز کوروش

امامان جمعه فارس منتقد مراسم بزرگداشت روز کوروش هستند اما همزمان تلاش‌هایی در جریان است که روزی به نام کوروش در تقویم ملی ثبت شود.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس می‌گوید که برای بررسی ثبت روز کوروش «به زودی» جلسه شورای فرهنگ عمومی تشکیل می‌شود.

او در خصوص مخالفان کوروش نیز گفته: «بعضی مخالفت‌ها ممکن است از روی ناآگاهی باشد، اما کسانی که بخواهند به کل وجود کوروش را زیر سؤال ببرند، دیگر ناآگاهی نیست، بدنهادی است و محلی از اعراب ندارند اگر کسی کمی منطقی و منصف باشد، این را قبول نمی‌کند.»

بهرام پارسایی چند روز قبل در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور خواهان ثبت روز کوروش در تقویم ملی و جهانی شد تا به گفته او «دست فرصت‌طلبان و سودجویان در سوءاستفاده از این مناسبت کوتاه شود.»

پارسایی در این نامه پیشنهاد داده که یکی از روزهای «تولد کوروش»، «وفات کوروش»، «روز نگارش منشور حقوق بشر به دستور کوروش» و یا «روز شروع و اعلام رسمی حاکمیت کوروش» پس از مشورت با «اساتید نامدار تاریخ و مورخین داخلی و خارجی» به عنوان روز کوروش نامگذاری شود.

پارسایی چندی قبل هم نامه‌ای به سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و خواهان برگزاری مراسم روز کوروش شده بود.

در همین حال «میرجلال‌الدین کزازی استاد دانشگاه و پژوهشگر، ناصر تکمیل‌‌همایون استاد تاریخ و جامعه‌شناسی، دکتر حکمت‌الله ملاصالحی استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و و علی‌اصغر دادبه استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی» در نامه‌ای به حسن روحانی خواسته‌اند که «به سازمان‌ها و نهادهای متولی توصیه کند یاری‌رسان مردمی باشند که هفتم آبان‌ماه به پاسارگاد می‌روند.»

کورورش هخامنش فرزند کمبوجیه و ماندانا، «بزرگ‌ترین پادشاه صلح‌جوی جهان» قلمداد می‌شود. او بنیان‌گذار و نخستین شاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، در بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد، بر نواحی گسترده‌ای از آسیا حکومت می‌کرد. سرزمین پارس، زادگاه هخامنشیان بود.

دیدگاه