باید و نبایدهای حضوری شدن آموزش در مدارس

  • 09 آبان 1400 - 17:27
باید و نبایدهای حضوری شدن آموزش در مدارس

اگرچه بیش از یکماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد اما هنوز هیچ تصمیم قطعی و محکم برای حضور دانش آموزان در مدارس اعلام نشده است و البته در این میان  اکثر دانش آموزان و والدین‌شان همچنان آموزش مجازی را ترجیح می‌دهند.

شیوع بیماری کرونا موجب تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شد و برگزاری کلاس‌های آنلاین و مجازی بیش از پیش اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. اگرچه پیاده سازی این روش به ظاهر نیازی به حضور فیزیکی در کلاس درس نبود اما در اجرا، فراز و نشیب‌ها و کمبودها و نبودهایی وجود داشته و دارد که منجر به کاهش کارآمدی روش‌های غیرحضوری و مجازی شده است.

سال تحصیلی جدید هم علیرغم تاکیداتی که هم از سوی شمار زیادی از مسئولان و هم از سوی برخی اولیا و حتی دانش‌آموزان، بر لزوم حضوری شدن آموزش‌ها، وجود داشت، در اکثر نقاط و مقاطع تحصیلی، به شکل غیرحضوری آغاز و دنبال شده و همچنان بر سر حضوری شدن یا نشدن دوره‌ها، اختلاف نظراتی وجود دارد؛ اختلالاتی که عمده آنها موضوع با اهمیت سلامت دانش آموز و مربیان مدارس را مد نظر دارد.

حذف بخش مهم پرورش از مباحث آموزشی دوران تحصیلات در مدرسه، ناتوانی خانواده‌ها از تامین تجهیزات آموزشی و تحمیل بخشی از وظایف آموزشی اولیای مدارس به والدین، نبود بستر مناسب برای فعالیت مجازی آموزشی در بخش مهمی از کشور، خصوصا روستاها و شهرهای کوچک و …. منجر به بروز مشکلات و آسیب‌هایی از افت سطح کیفی آموزش و توان علمی دانش آموزان تا بازماندن شماری از ادامه تحصیل و … شده است.

بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که معلمان باید بدانند از این به بعد آموزش مجازی مکمل آموزش حضوری است و حتی بعد از کرونا هم باید آنها با هر دو شیوه تدریس کنند و اینطور نیست که آنها فقط با یک روش بخواهند کلاس درس را اداره کنند. هرچند یکی از مسائل مهم، ارتقاء توان اولیای مدارس برای تداوم فعالیت‌های آموزشی در روش غیرحضوری است.

به گزارش ایسنا، شمار زیادی از اعضای کادر آموزشی اعتقاد دارند که بازدهی روش غیرحضوری در ایران، به دلایل مختلف، بسیار پائین‌تر از روش حضوری است، حال آنکه انجام فعالیت آموزشی در روش غیرحضوری، وقت و انرژی بیشتری از مربیان، معلمان و دبیران رده‌های مختلف آموزشی می‌ستاند.

بسیاری اعتقاد دارند که شاید در نگاه سطحی، آموزش غیرحضوری را منجر به کاهش هزینه بدانیم، حال آنکه نیازهای زیرساختی برای اجرا و تداوم این فعالیت‌ها و تاثیرگذاری آنها، هزینه‌های سنگینی را به دولت، آموزش و پرورش، مدارس، کادر آموزشی و خانواده‌های دانش آموزان تحمیل کرده است.

محرومیت ۲۵ هزار دانش آموز در فارس از دسترسی به اینترنت 

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که حدود ٢۵ هزار نفر از دانش آموز این استان در سال تحصیلی جدید از دسترسی به اینترنت و و سایل ارتباطی محروم هستند و آموزش آنها به صورت درسنامه‌ای دنبال می‌شود.

محمدفیاض‌پور با بیان اینکه این دانش آموزان عمدتا ساکن مناطق روستایی و عشایری هستند، گفت: البته تعدادی از آمار مربوط به دانش آموزانی است که در حاشیه شهرها ساکن و فاقد ابزار دسترسی هستند.

او تصریح کرد: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس از سال گذشته و با مجازی شدن آموزش‌ها، تلاش زیادی برای دسترسی مناطق مختلف به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات کرد که جای قدردانی دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در سال تحصیلی جدید در کنار قابلیت‌های شبکه شاد که خوشبختانه ارتقا یافته، از بسترهای مجوز دار داخلی نیز که تقویت شده در برخی جاها استفاه می‌شود.

فیاض‌پور در پاسخ به این سوال که تمهیدات آموزش و پرورش فارس در خصوص زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مدارس چیست؟ گفت: این نگرانی برای خانواده‌ها وجود دارد که در آستانه فصل سرد و بازگشایی مدارس، احتمال ابتلای فرزندانشان به بیماری کرونا وجود داشته باشد، چرا که بعضی از مدارس شلوغ هستند و گاهی تعداد دانش آموزان یک کلاس به ۴٠ تا ۵٠ نفز هم می‌رسد.

او ادامه داد: دو دستگاه اجرایی بهداشت و درمان و آموزش و پرورش در حضوری شدن مدارس باید با هم به توافق برسند؛ آموزش و پرورش آمادگی بازگشایی حضوری مدارس دارد، چرا که هم معلمان و هم دانش آموزان بالای ١٢ سال واکسینه شده‌اند اما هنوز مجوز شروع کلاس‌های درسی در مناطق شهری و پرجمعیت به جز کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرستان‌ها داده نشده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس یادآور شد: ستاد ملی کرونا در ابتدای سال تحصیلی برای مناطق روستایی و عشایری با رعایت پروتکل‌ها مجوز بازگشایی حضوری داد.

آمادگی بازگشایی مدارس ابتدایی داریم

فیاض‌پور با تصریح بر این نکته که در مقطع پیش دبستانی و ابتدایی آمادگی بازگشایی داریم، گفت: معلمان ما هر روز در مدارس حاضر می‌شوند و آمادگی رفع اشکال دارند اما به صورت پراکنده و نه کلاس بندی، لذا بستر را فراهم کرده‌ایم که بازگشایی کلاس‌ها مثلا با ١٠ نفر دانش آموز امکان پذیر باشد اما چون مجوز برای همین وضعیت هم صادر نشده است فعلا منتظر ستاد کرونای کشور و استان هستیم.

او خاطرنشان کرد: اگرچه قرار بود شورای مدرسه در شهرها برای بازگشایی مدارس با ١۵٠ نفر دانش آموز تصمیم بگیرند اما با ممانعت بهداشت و درمان در برخی مناطق مواجه شدیم و همچنان منتظر مجوز ستاد کرونا هستیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس بیان کرد: سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز طی اخیرا اعلام کردکه در حال تصمیم گیری برای مقطع ابتدایی و منتظر اعلام ستا ملی کرونا هستیم.

فیاض‌پور همچنین با بیان اینکه معتقدیم آسیب‌های روانی و روحی که دانش آموزان به دلیل قرنطینه، عدم تعامل و همراهی با معلمان، همکلاسی‌ها و محیط مدارس محتمل شدند، جبران ناپذیر است، گفت: اما در عین حال باید ستاد کرونا اجازه بازگشایی بدهد.

او با تصریح بر این موضوع که هر آموزش مجازی با هر کیفیتی هرچند قوی و چند رسانه‌ای باشد باز هم دچار ضعف‌هایی است، عنوان کرد: مدافع حضوری شدن آموزش‌ها هستیم اما سلامت و جان دانش آموزان برای ما در اولویت است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس همچنین اعلام کرد که در راستای برخورداری دانش آموزان بی بضاعت از وسایل کمک آموزشی و ارتباط جمعی، ٢۵ هزار تبلت و گوشی از سوی فرهنگیان به دانش آموزان هدیه شده و این به معنای وجود دغدغه جامعه معلمان در این باره است.

فیاض‌پور گفت: موسسات خیریه نیز به صورت سازماندهی شده جلساتی با ما داشته‌اند که قرار است به آموزش و پرورش کمک کنند.

او خاطرنشان کرد: نهادهای حمایتی مانند کمیته و بهزیستی نیز فعالیت‌هایی در این باره داشته‌اند.

کاهش بازماندگان از تحصیل در فارس

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای ورودی پایه اول امسال ٨۶ هزار نفر بود اما اکنون بیش از ٩٨ هزار دانش آموز ثبت نام کرده‌اند، تصریح کرد: بازماندگان از تحصیل در فارس کاهش پیدا کرده است.

فیاض‌پور گفت: اگر هزار نفر از این تعداد، تکرار پایه باشد مابقی را می‌توان در شمار کسانی دانست که سال گذشته وارد مدارس نشدند.

دیدگاه