مخاطرات فراموشی مصرف به موقع دارو

  • 14 مهر 1400 - 15:56
مخاطرات فراموشی مصرف به موقع دارو

مصرف نکردن به موقع دارو، فراموشی دوز مصرفی و نحوه استفاده از دارو، یکی از مشکلات رایج در افراد مختلف است اما باید متوجه بود که این موضوع به ویژه در سالمندان، مخاطراتی را به دنبال دارد که بعضا تاثیرات مثبت دارویی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

یک کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: موضوع فراموش کردن زمان یا دوز مصرف دارو، امکان دارد برای همه افراد پیش بیاید، اما در سالمندان این موضوع مشکلی رایج بوده و می‌تواند خطر تداخل دارویی، عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد و بستری ‌شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؟! بنابراین شناخت دلایل فراموشی دارو در سالمندان و آگاهی از روش‌های یادآوری دارو به آنان از اهمیت فراوانی برخوردار است.

مهشید طهماسبی به ایسنا گفت: یه خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که اگر سالمندی در اطرافشان است، یا سالمندی هستید که می‌خواهید مصرف داروهای خود را مدیریت کنید، یا مسئولیت نگهداری سالمندی را عهده دارید، توصیه‌هایی را مد نظر داشته باشید.

او گفت: اولین توصیه اینکه تمام داروهای سالمندان باید در یک مکان مشخص نگهداری شود، جایی که در مقابل چشم باشد، این موضوع خصوصا در مورد سالمندانی که شخصا مصرف داروی خود را مدیریت می‌کنند، ضروریست.

طهماسبی با یادآوری اینکه در این موضوع باید توجه داشت که داروها حتما از دسترس کودکان و حیوانات خانگی، دور باشد، گفت: نکته دوم، دقت در مورد شرایط نگهداری داروها است، لذا توصیه می‌شود که دارو در کابینت، دستشویی، حمام و … نگهداری نکنید زیرا میزان گرما، رطوبت و … بر داروها اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم علوم پزشکی شیراز گفت: اگر از شرایط یک دارو مطمئن نیستیم، بهترین کار اینست که در مورد آن با یک پزشک یا داروساز مشورت کنیم.

او توصیه کرد که یک لیست کامل از داروها تهیه کرده و در آن نسخه‌ای، بدون نسخه و ویتامین و مکمل را مشخص کنید و گفت: در این لیست، مقابل هر کدام از داروها دوز، دفعات مصرف در طول روز و هدف از مصرف را بنویسید. اطلاعات پزشک، داروساز و علت تجویز دارو را هم یادداشت کنید.

طهماسبی اضافه کرد: در خصوص تداخل دارویی، دوباره و چندباره مطمئن شویم؛ بسیاری از سالمندان چندین دارو، قرص، ویتامین، داروهای بدون نسخه یا انواع مکمل‌ها را مصرف می‌کنند. باید تغییرات دارویی را به پزشک یا داروساز اطلاع داده و به هیچ وجه خودسرانه نوع و میزان مصرف دارو را تغییر نداده و مصرف آن را قطع نکنیم.

این کارشناس دارویی علوم پزشکی شیراز، به کسانیکه از سالمندان مراقبت می‌کنند، گفت: دست کم یک بار در هفته برای داروهای سالمندان خود وقت بگذاریم و دارو و دوزهای مورد استفاده را جدا کرده و در محل مشخصی قرار دهید.

طهماسبی اضافه کرد: برای این کار می‌توانید از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی جعبه‌های یادآوری قرص تهیه کنید. این جعبه‌ها که در انواع هفتگی، ماهانه و روزانه وجود دارد، وسیله‌ای کاربردی برای استفاده سالمندان است. در طراحی برخی از جعبه‌های یادآوری قرص، بخشی که به مصرف روزانه اختصاص داده شده نیز طبق زمان‌ (ساعت یا روز و شب) تقسیم‌بندی شده است. بیشتر جعبه‌های قرص قابل حمل و انتقال هستند. اما دقت کنید که آن‌ها را در هوای گرم در ماشین رها نکنید.

این کارشناس، استفاده از نرم افزارهای یادآوری را هم موثر دانست و گفت: این نرم‌افزارها که به آسانی قابلیت نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند را دارد، به سالمندان کمک می‌کند تا زمان مصرف داروها را به یاد داشته باشند. با مشخص ‌کردن زمان مصرف دارو مطابق با دستور پزشک در نرم‌افزار، هر روز در زمان مشخصی زنگ هشدار به صدا درآمده و مصرف دارو یادآوری می‌ شود.

طهماسبی، استفاده از تقویم برای یادآوری دارو را یکی از ساده و کاربردی ترین روشها دانست و گفت: یک روش ساده‌ دیگر برای یادآوری دارو، نوشتن دوز روزانه دارو و زمان مصرف آن بر روی تقویم کاغذی است. اما توصیه میکنیم که روش انتخاب شده متناسب با سالمند و توانایی های سالمندان باشد.

دیدگاه