آنتی‌ویروس‌های گیاهی برای بدن

  • 15 فروردین 1400 - 11:41
آنتی‌ویروس‌های گیاهی برای بدن

شیوع همه‌گیری کرونا، منجر به طرح پرسش‌های متعدد و البته ارائه نشانی‌های متکثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خصوصا برای کسانیکه بنا به ضرورت در مواجهه بیشتری با عوامل خطر هستند، شده است؛ پرسش‌هایی که بهتر از پاسخ آنها را از متخصصان و کارشناسانی دریافت کنیم که توصیه‌هایشان مبنای علمی داشته و اطلاعاتشان برآمده از تحقیقات و پژوهش‌های علمی و کاربردی‌ست.

یک داروساز و مدیرفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: در واقع سیستم ایمنی بدن انسان، مسئولیت مقابله با عوامل بیماری‌زا، اعم از انواع میکروارگانیسم‌هایی نظیر ویروس را دارد و این وظیفه را در ۲ بخش اصلی ایمنی هومورال و ایمنی سلولار، ایفا می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از وبدای شیراز، دکتر فاطمه حبیبی‌پور ادامه داد: بخش هومورال با تولید پادتن علیه آنتی ژن های وارد شده به بدن عمل کرده و بیشتر به سلول های لنفوسیت B مرتبط است، اما در خصوص مبارزه با کروناویروس بر اساس تحقیقات اخیر موسسات ایمنی شناسی، ایمنی سلولی به ویژه از سوی سلول های لنفوسیت T نقش مهمتری ایفا می کند.

این پزشک داروساز گفت: لنفوسیت‌ها پس از به وجود آمدن، نابالغ هستند و برای کسب ویژگی‌ های لازم برای شناسایی و مبارزه با میکروب ‌ها، باید تکامل یابند. بر اساس محل کسب تکامل، لنفوسیت ‌ها را به دو دستۀ لنفوسیت‌های B و لنفوسیت‌های T تقسیم می‌کنند. لنفوسیت‌های B در مغز استخوان و لنفوسیت‌های T در تیموس تخصص یافته‌اند.

وی ادامه داد: لنفوسیت‌های بالغ توانایی شناسایی مولکول ها و سلول‌ های خودی را از بیگانه و نیز مقابله با عوامل بیگانه را به دست می ‌آورند و وارد جریان خون می‌ شوند. لنفوسیت ‌ها بر سطح خود دارای گیرنده‌ هایی هستند که از لحاظ شکل هندسی مکمل نوع خاصی از آنتی ‌ژن (که بر سطح عوامل بیگانه قرار دارد) است.

حبیبی‌پور گفت: هر لنفوسیت، با داشتن نوع خاصی گیرنده، آنتی‌ژن خاصی را شناسایی کرده و از بین می‌برد. به همین علت گفته می شود که لنفوسیت‌ها به‌طور اختصاصی عمل می‌کنند. طبق بررسی ها، در بیماران مبتلا به فاز حاد تنفسی با ویروس کرونا، لوکوپنی و لنفوپنی شدید وجود دارد که در این موارد کاهش شدید TCD۴و TCD۸در ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران مشاهده می شود. بنابراین نقش تقویت سیستم ایمنی بدن بیش از پیش آشکار می شود.

مدیرفرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که قدرت سیستم ایمنی ما تا اندازه بسیاری تحت تاثیر فاکتورهای غیروراثتی است.

وی گفت: میکروارگانیسم هایی که در طول زندگی در معرض آنها هستیم و فاکتورهای سبک زندگی، مانند استرس، خواب، رژیم غذایی و ورزش نقش بسیار مهمی را در تقویت واکنش سیستم ایمنی ما ایفا می‌کنند. در همین راستا، اثربخشی گیاهان دارویی متنوعی نیز از دیرباز مورد بررسی قرار گرفته و اثبات شده است.

حبیبی‌پور افزود: شیرین‌بیان، دارچین، زردچوبه، آویشن، زنجبیل، اکیناسه یا همان سرخارگل، مریم گلی، ختمی و …. شماری از گیاهان با خاصیت افزایش قدرت ایمنی بدن انسان است.

وی در خصوص گیاه شیرین‌بیان گفت: این گیاه از خانواده لگومیناسه (نخودیان) بوده و حاوی ترکیباتی نظیر فلاونوئیدها، ایزوفلاونوئیدهاست و البته ترکیب مؤثره آن گلیسریزین است.

این داروساز گفت: در پژوهش منتشر شده در فصلنامه گیاهان دارویی، اثرات شیرین بیان در برابر طیف وسیعی از ویروس ها مانند هرپس سمیلکس (HSV-۱)، COV-۱۹، واریسلا زوستر ویروس (VZV)، سایتومگالو ویروس (CMV)، ویروس هپاتیت، ویروس تضعیف کننده سیستم ایمنی (HIV-۱) و دیگر موارد بررسی شده است؛ به نظر می رسد این گیاه از تکثیر ویروس جلوگیری می کند، همچنین مسیر پیام رسانی داخل سلولی بیان ژنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: ماده فعال در گیاه دارچین سینامالدئید نام دارد که موجب تقویت سیستم ایمنی می شود، حال آنکه مـاده مـؤثر زردچوبه کورکومین و یک ماده آنتی اکسیدان است و بدن را محافظت می کند.

او با بیان اینکه گیاه آویشن نیز حاوی تیمول است و بدن را از عفونت های مختلف حفظ می کند، گفت: زنجبیل نیز حاوی فیتونوترینتت هایی‌ست که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدباکتریایی، ضدویروس و ضدالتهابی دارد.

این داروساز با یادآوری اینکه اکیناسه یا همان “سرخارگل” شناخته شده ترین گیاه دارویی در تقویت سیستم ایمنی است، توضیح داد: این گیاه با جلوگیری از ورود ویروس ها به سلول های بدن باعث جلوگیری از بیماری می شود؛ همچنین سیستم ایمنی را تقویت کرده و به درمان بیماری های عفونی نظیر عفونت های تنفسی کمک می کند.

حبیبی‌پور، گیاه مریم گلی را عامل موثر بر کاهش التهاب دستگاه تنفسی دانست که بهبود بیماران مبتلا به این نوع از عفونت‌ها را سرعت می‌بخشد و گفت: گیاه ختمی نیز حفاظت کننده دستگاه تنفسی از عفونت‌های ویروسی است.

دیدگاه