دو سوم سرطان‌ها قابل درمان است

  • 23 بهمن 1399 - 11:33
دو سوم سرطان‌ها قابل درمان است

یک متخصص زنان و زایمان گفت: سرطان‌های رحم، سینه، تیروئید، روده بزرگ و ریه، در سال‌های اخیر بین زنان شایعتر از سایر انواع سرطان بوده است.

دکتر طیبه عزیزی پنجشنبه ۲۳ بهمن در یک کارگاه آموزشی، ضمن معرفی سرطان‌هایی که در سال‌های اخیر شیوع بیشتری در زنان داشته است، گفت: هرسال بسیاری از بانوان با کلمه رعب آور سرطان مواجه می‌شوند، اما باید بر این نکته تاکید کرد که دوسوم از مرگ‌های ناشی از ابتلا به سرطان، قابل پیشگیری است.

عزیزی خاطرنشان کرد: با توجه به رشد چشمگیر موارد ابتلا به سرطان و نگرانی‌های روحی و جسمی ناشی از این بیماری، باید تلاش کنیم تا ضمن حفظ روحیه بیماران مبتلا، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و چگونگی مقابله با این بیماری را به مردم اطلاع رسانی کنیم و آموزش دهیم.

سرطان رحم

او با بیان اینکه، اطلاع از انواع سرطان و علائم آنها، می‌تواند در تشخیص و درمان به موقع و کاهش مرگ ناشی از این بیماری، بسیار موثر باشد، گفت: سرطان رحم بیشتر در زنانی که سن آنان حوالی یائسگی قرار دارد، دیده می‌شود.

این پزشک متخصص زنان با بیان اینکه متوسط سن شروع سرطان رحم از ۶۰ سالگی به بعد است، گفت: حدود ۴۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری ناشی از چاقی و اضافه وزن است. سرطان رحم یا آندومتر همچنین به خاطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض استروژن و ابتلا به فشار خون بالا و دیابت اتفاق می افتد.

او با اشاره به اینکه مهمترین راه برای محافظت از خود در برابر سرطان آندومتر، کنترل وزن است، اثر ورزش مداوم را بر جلوگیری از ابتلا به این نوع از سرطان، مثبت بیان و اضافه کرد: ورزش می تواند میزان بالای استروژن که ممکن است برای بدن خطرناک باشد را کاهش دهد. توجه داشته باشیم که میزان بالای هورمون استروژن در بدن زنان می تواند باعث ابتلای آنان به سرطان رحم شود.

عزیزی خاطرنشان کرد: هیچگونه آزمایش غربالگری موثری برای تشخیص سرطان آندومتر (رحم) وجود ندارد بنابراین بانوان دارای عوامل خطر برای سرطان آندومتر باید به طور منظم از سوی پزشکان معاینه شوند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان گفت: گروه دارای عوامل خطر علاوه بر بانوان دارای اضافه وزن، شامل بانوانی‌ست که هورمون درمانی استروژن بدون استفاده از پروژسترون، داشته اند. از طرفی زنانی که به مدت بیش از دو سال، تاموکسیفن مصرف کرده اند باید در خصوص ابتلا به این نوع سرطان، معاینات دوره‌ای را جدی بگیرند.

عزیزی تاکید کرد که انجام معاینات مکرر لگن خاصره، پاپ اسمیر و بیوپسی رحم می‌تواند در برخی از موارد مفید واقع شود.

سرطان سینه

این پزشک متخصص با بیان اینکه برابر آمارها، از هر ۸ زن خطر ابتلای یک زن به سرطان سینه وجود دارد، گفت: خبر خوب این که به لطف استفاده از هورمون درمانی برای علائم یائسگی، احتمال ابتلا به این سرطان کاهش یافته است.

عزیزی با یادآوری اینکه تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه شانس بقا را تا ۱۰۰ درصد افزایش می دهد، گفت: سرطان های کوچک سینه، به گره های لنفاوی و ریه ها و مغز کمتر پخش می شوند.

او خطاب به بانوان گفت: اگر شما ۲۰ تا ۳۰ سال دارید و عوامل خطر سرطان سینه را ندارید، بهتر است هر سه سال یک بار برای معاینه سینه، به پزشک مراجعه کنید.

عزیزی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از سرطان، زنان ۵۰ تا ۷۴ ساله، باید هر دو سال یک بار ماموگرافی سینه را انجام دهند، گفت: روش ماموگرافی می تواند سه سال قبل از بروز علائم سرطان، وجود توده را در سینه نشان دهد. اما ماموگرافی به طور کامل جلوی ابتلا به سرطان سینه را نمی گیرد.

سرطان تیروئید

این پزشک متخصص با بیان اینکه شانس ابتلا به سرطان تیروئید از ۲۰ سال گذشته تاکنون ۲ برابر شده است گفت: زنان دو برابر بیش از مردان به سرطان تیروئید مبتلا می‌شوند؛ هرچند دلیلی برای ترس از این بیماری وجود ندارد.

عزیزی توضیح داد: اول اینکه تشخیص سرطان تیروئید به راحتی و بسیار موثر انجام می شود، از طرفی روند پیشرفت این بیماری کند است و بنابراین حتی در موارد شدید نیز اغلب پیشرفت جدی در بیماری رخ نمی‌دهد و درمان در بیشتر مواقع موثر واقع می شود.

او با بیان اینکه صرف نظر از انواع آناپلاستیک سرطان تیروئید که بسیار نادر است، گفت: سرطان تیروئید به ندرت کشنده خواهد بود. به طور کلی ۹۷ درصد مبتلایان به سرطان های تیروئید به درمان پاسخ خواهند داد.

عزیزی در خصوص علائم این نوع از سرطان گفت: در صورت مشاهده هر گونه مشکل در بلع، اختلالات تنفسی، خشن شدن و تغییر صدا، سرفه های مکرر، درد در ناحیه گردن و گلو و تورم در ناحیه غدد لنفاوی باید به پزشک مراجعه کرد.

این پزشک متخصص گفت: در بیشتر موارد، جراحی تیروئید برای درمان سرطان تیروئید ضروری خواهد بود. البته باز هم انتخاب روش جراحی و سایر راهکارهای درمانی به نوع بیماری و شدت پیشرفت آن وابسته است.

سرطان روده بزرگ

عزیزی با بیان اینکه سرطان روده بزرگ براساس آمارهای جامعه سرطان آمریکا، طی سال‌های اخیر در زنان و مردان رشد کرده است، گفت: این نوع سرطان قابل پیشگیری است و امکان تشخیص از طریق غربالگری منظم به روش کولونسکوپی، وجود دارد.

عزیزی گفت: کولونسکوپی باید از سن ۵۰ سالگی به بعد انجام و هر ۱۰ سال یک بار تکرار شود. این روش آزمایشی نه تنها در تشخیص سرطان روده بزرگ، بلکه در حذف پولیپ‌های روده، قبل از تبدیل آن به سرطان، کارآیی دارد.

این متخصص زنان و زایمان بیمارستان شوشتری شیراز گفت: علاوه بر کولونسکپی، آزمایش خون مخفی در مدفوع هم می‌تواند به تشخیص زودرس، کمک کند.

سرطان ریه

عزیزی در ادامه با بیان اینکه طی ۴ دهه گذشته، ابتلا به سرطان ریه در زنان ۹۸ درصد افزایش داشته است، گفت: این آمار تکان دهنده به دلیل افزایش تعداد زنان‌ست که سیگار یا دیگر دخانیات را مصرف می‌کنند.

متخصص زنان و زایمان علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه در معرض دود دست دوم دخانیات قرار گرفتن هم امکان ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد، گفت: تنها راه حفاظت خود در برابر ابتلا به این نوع از سرطان پرهیز کامل از عوامل موثر بر ایجاد آن، یعنی اجتناب از مصرف دخانیات است.

عزیزی یادآور شد که تحقیقات نشان می‌دهد که نکشیدن سیگار و دخانیات و خودداری از حضور در اماکنی که ما را در معرض دود دست دوم دخانیات قرار می‌دهد، خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

دیدگاه