برپایی آتش جشن سده در شیراز

  • 13 بهمن 1399 - 7:40
برپایی آتش جشن سده در شیراز

آتش‌افروزی جشن سده، جشن آغاز تمدن به شوند همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، بدون گردهمایی همکیشان شیرازی در باغ آدریان برگزار شد.

به گزارش امرداد، آتش‌افروزی جشن سده در شیراز از ساعت ۱۷ روز ۱۰ بهمن، با نیایش موبدیار رستم خسرویانی و همراهی پنج دوشیزه‌ی سپیدپوش آغاز شد. آیین بدون باشندگی زرتشتیان این شهر با رعایت رهنمون‌های بهداشتی و برابر با خواست انجمن موبدان انجام شد. در حالی‌که شعله‌های آتش به آسمان زبانه می‌کشید، برای لحظاتی آسمان شیراز نم‌نم بارید. انگار آسمان هم حسی دوگانه‌ را تجربه می‌کرد. نم‌نم باران، هم نشان اشک شوق از برگزاری جشن و شادمانی بود، هم نشان غم از دست دادن زنده‌یاد افلاتون سهرابی، پرچم‌دار همازوری زرتشتیان شیراز.

گات‌هاخوانی و اجرای سرود «خوان اشم وهو» از سوی هنرمندان گروه کر زرتشتیان شیراز، از برنامه‌هایی بود که به گونه‌ی هماهنگ با انجمن‌ها و نهادهای زرتشتی سراسر کشور به همراه آتش افروزی با دکلمه‌ا‌ی برگرفته از آتش نیایش به قلم ناهید فلفلی و آوای افروز سهرابی و نماهنگی از فرتورهای سال‌های پیشین جشن سده شیراز از اینستاگرام امرداد پخش زنده شد. پخش زند‌ه‌ی برنامه‌ی هماهنگ جشن سده برای نخستین بار، این امکان را فراهم آورده بود تا همه ایرانیان از سراسر جهان برنامه‌های برگزیده و آتش‌افروزی شهرهای گوناگون را همدل به تماشا بنشینند.

از دیگر برنامه‌های جشن سده شیراز، خوانش سروده‌ی بانو بتول مومن آذرمهر درباره ی جشن سده از سوی شهرام پوردهی مجری برنامه، اجرای نماهنگ همازوری، سخنرانی موبد مهربان پولادی، جانشین فرنشین انجمن موبدان تهران، سخنرانی خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز و سخنرانی اسفندیار اختیاری، نماینده‌ی ایرانیان زرتشتی در مجلس بود که به‌گونه‌ی زنده از نرم‌افزار اسکای روم برای زرتشتیان شیراز پخش شد. اسفندیار اختیاری با نکوداشت یاد و خاطره‌ی روانشاد افلاتون سهرابی، در بخش پایانی سخنانش از ارسال پرونده‌ی «جشن سده» به یونسکو با مشارکت کشور تاجیکستان جهت ثبت جهانی این جشن خبر داد.

خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز با درود به روان افلاتون سهرابی، در پایان سخنانش به گونه ای نمادین به نیت تمامی زرتشتیان که در مراسم آتش افروزی باشنده نبوده و از خانه هایشان و به گونه ی برخط شاهد آتش افروزی بودند، اسفند بر آتش ریخت و برای آنان آرزوی تندرستی و شادکامی کرد.

گزارش تصویری از جشن سده روز آدینه ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ خورشیدی برابر با روز مهر ایزد از ماه بهمن در گاه‌شمار زرتشتی، را در ادامه می‌بینید.

دیدگاه