با آخرین محصول ایران خودرو آشنا شوید؛ خودروی تارا از کجا آمده؟

  • 09 دی 1399 - 7:58
با آخرین محصول ایران خودرو آشنا شوید؛ خودروی تارا از کجا آمده؟

خودرو تارا محصول اصلی شرکت ایران خودرو است که آینده این شرکت را خواهد ساخت البته روشن نشدن این خودرو در زمان رونمایی بسیار حاشیه ساز شد اما خودرو تارا از کجا آمده است و مشخصات فنی این خودرو چیست؟

بر اساس گزارش رسانه‌های خودرویی و تکنولوژی ایران مانند بیت ران، اسب بخار و دیجیاتو، خودرو تارا از پلت فرم پژو ۳۰۱ استفاده می‌کند. این پلت فرم با نام پی اف یک شناخته می‌شود و در خودروهای دیگری از جمله پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ هم استفاده شده است.

در اصل ایران خودرو روی این پلت فرم با تغییراتی در برخی مشخصات فنی و طراحی، محصول خود را ساخته است.

کامران غزلی، طراح خودروی تارا به سایت بیت ران گفته است: «برای طراحی خودرو به ترندهای طراحی روز خودرو در جهان نگاه کردیم. مشکل ما آنجاست که این ترندها در مدت زمان کمی تغییر می‌کنند. اما خودروهای ما سال‌های طولانی تولید می‌شوند. پس باید هم به ترندها نگاه می‌کردیم هم دقت می کردیم خودرو به مرور زمان زیاد از چشم نیفتد. ما با توجه به پلت فرم، با محدودیت های فراوانی روبرو بودیم. این محدودیت‌های ابعادی و تولیدی دست ما را خیلی بسته بود.»

سایت دیجیاتو درباره این خودرو نوشته است: «ایران خودرو در سال ۹۹ روی تولید یک سدان براساس نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ مانور می‌دهد. پیش از تولید تارا، تولید اولیه پژو ۳۰۱ در تابستان سال ۹۸ در نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک در ایران خودرو آغاز شده بود برخی قطعات این خودرو از تابستان ۱۳۹۸ و در زمان برجام، که قرار بود پژو ۳۰۱ در شرکت ایران خودرو تولید شود از پیش در کشور فراهم شده بود. به عنوان مثال برخی اجزای که قابلیت تولیدشان در کشور فراهم نبود، از طریق شرکت پژوی فرانسه در همان زمان به انبارهای شرکت ایران خودرو ارسال شده است.»

ایران خودرو از طریق شرکت پژو و در طرحی مشترک به دانش پلت فرم پژو ۳۰۱ دست پیدا کرد و با تغییراتی خودرو تارا را روی پژو ۳۰۱ ساخت.

ایران خودرو اعلام کرده است از دو موتور یکی با نام تی یو پنج پلاس و دیگری با نام ای اف هفت توربو استفاده خواهد کرد موتور اول ۱۱۰ و موتور دوم ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد این خودرو در دو نسخه دستی و اتوماتیک عرضه می شود.

این خودرو البته در آغاز تولید با موتور تی یو پنج پلاس عرضه می شود.

سایت اسب بخار درباره این موتور نوشته است: «تارا به پیشرانه EC5 یا همان TU5 پلاس مجهز است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری توان ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند و به فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها و پمپ روغن تطبیقی مجهز است.»

سایت خبر آنلاین هم درباره این خودرو نوشته است: «بخش ایمنی در خودرو تارا پررنگ‌تر دیده شده و حتی در نمونه دنده دستی آن نیز مواردی چون برخورد با عابر پیاده، ESC و بدنه مستحکم دیده شده است. پیش‌بینی می‌شود تارا در نسخه اتوماتیک با قیمتی در حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان (با مظنه حال حاضر) به مشتریان تحویل شود.»

پس از تارا ایران خودرو قصد دارد روی پلت فرم این خودرو یک اتومبیل هاچ بک و یک خودرو کراس اوور را وارد بازار ایران کند بنظر می رسد خودرو تارا آینده ۱۰ سال بعدی ایران خودرو را رقم خواهد زد.

دیدگاه