پذیرش یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار برای شرکت در پروژه‌های فضایی آینده ناسا

  • 25 آذر 1399 - 7:09
پذیرش یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار برای شرکت در پروژه‌های فضایی آینده ناسا

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، چهارشنبه ۱۴ دسامبر / ۲۴ آذر به طور رسمی اسامی ۱۸ فضانورد جدید خود را برای شرکت در پروژه‌های فضایی آینده «ناسا» اعلام کرد.

در این گروه ۹ مرد و ۹ زن از جمله یاسمین مقبلی که ایرانی‌تبار است حضور دارند. آنها نخستین فضانوردانی هستند که از طرف ناسا برای حضور در برنامه «آرتمیس» برگزیده می‌شوند.

این برنامه بزرگ اکتشافی شامل مراحل مختلفی از جمله فرود فضانوردان آمریکایی بر ماه و مریخ و حضور پایدار در این کرات است.

نیمی از این ۱۸ نفر از فضانوردان باتجربه ناسا هستند و در گذشته به فضا رفته‌اند. از آن جمله می‌توان از ویکتور گلاور و کیت روبینز، که در حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند، نام برد.

کریستینا کُک و جسیکا میر، نخستین تیم زنانه‌ای که در ایستگاه فضایی بین‌المللی پیاده‌روی کردند، نیز از دیگر فضانوردان این گروه هستند. اما نیمی دیگر از فضانوردان آرتمیس از نسل جدید فضانوردان آمریکایی محسوب می‌شوند و تجربه حضور در فضا را ندارند.

در بیانیه‌ای که توسط ناسا در همین رابطه منتشر شده است نام یاسمین مقبلی، نخستین فضانورد ایرانی‌تبار نیز در میان این نسل جدید فضانوردان دیده می‌شود. خانم مقبلی پس از سپری کردن موفقیت‌آمیز دوره‌های آموزشی ناسا، به عضویت رسمی این سازمان درآمد.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، که در مراسم معرفی این فضانوردان در مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا سخن می‌گفت، ضمن تحسین فضانوردان آرتمیس، آنها را «آینده اکتشافات فضایی آمریکا» توصیف کرد و گفت که آن آینده «درخشان» است.

نخستین مرحله از مأموریت آرتمیس که برای سال آینده میلادی برنامه‌ریزی شده است، پرواز آزمایشی و همزمان موشک قدرتمند سامانه پرتاب ناسا، و فضاپیمای بدون ‌سرنشین اوریون خواهد بود که نقش مهمی در انتقال انسان به ماه و مریخ دارند.

ناسا امیدوار است که در صورت موفقیت تمامی مراحل آزمایشی، فضانوردان را در سال ۲۰۲۴ به کره ماه اعزام کند. به این‌ ترتیب فضانوردان آمریکایی پس از پایان برنامه «آپولو» در سال ۱۹۷۲، بار دیگر به ماه بازخواهند گشت. از آن جا که ناسا گفته است یکی از این فضانوردان زن خواهد بود، امکان گزینش یاسمن مقبلی برای حضور در این گروه از فضانوردان نیز وجود دارد.

دیدگاه