نشریه تایم برای اولین بار “کودک سال” را برگزید

  • 15 آذر 1399 - 8:14
نشریه تایم برای اولین بار “کودک سال” را برگزید

دانشمند ۱۵ ساله کودک سال تایم شد.

گیتانجالی رائو نوجوان مخترع آمریکایی که نخستین بار سه سال پیش با اختراع دستگاهی ارزان‌قیمت برای شناسایی ذرات سرب در آب آشامیدنی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، از سوی مجله تایم به عنوان نخستین کودک سال انتخاب شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، خانم رائو به آنجلینا جولی، بازیگر سینما و فعال حقوق کودکان در مصاحبه‌ای که برای مجله تایم انجام شد گفت او شبیه دانشمندان معمولی نیست: “هر چه در تلویزیون می‌بینم این است که دانشمند یک پیرمرد معمولا سفید پوست است.”

بحران آلودگی آب آشامیدنی در شهر فلینت میشیگان باعث شد گیتانجالی که آن زمان ۱۱ سال داشت، به دنبال راه‌حلی ارزان و سریع برای شناسایی ذرات سرب در آب آشامیدنی بیافتد. تخمین زده می‌شود بر اثر آلودگی منابع آب شهر فلینت با ذرات سرب، بین ۶ تا ۱۲ هزار کودک آمریکایی در معرض آب آلوده قرار گرفته باشند. وجود آلودگی سرب می‌تواند رشد ذهنی و جسمی کودکان را با اختلال جدی مواجه کند.

تازه‌ترین پروژه این نوجوان، ساخت نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی نخستین نشانه‌های آزار و اذیت اینترنتی است.

“هدف من از ابداع، دیگر فقط یافتن راه حلی برای مشکلات جهان نیست بلکه ایجاد انگیزه در دیگران هم هست چراکه به تجربه شخصی، آسان نیست کسی مثل خود را نبینی.”

گیتانجالی رائو که ساکن ایالت کلرادو آمریکاست به مجله تایم گفت مشکلات زیادی وجود دارند که باید حل شوند: “نسل ما با مشکلات عدیده‌ای روبروست که پیش از این با آنها مواجه نبوده‌ایم. در عین حال با مشکلاتی قدیمی هم روبرو هستیم که هنوز لاینحل مانده‌اند.”

مجله تایم سال گذشته گرتا تونبرگ فعال محیط‌زیست ۱۶ ساله سوئدی را به عنوان شخص سال برگزید که جوان‌ترین فردی است که تاکنون به این عنوان انتخاب شده است.

امسال نخستین باری است که مجله تایم کودک سال انتخاب می‌کند.

دیدگاه