«جان پدر کجاستی؟»؛ هشتگی برای گرامیداشت یاد قربانیان حمله به دانشگاه کابل

  • 15 آبان 1399 - 18:05
«جان پدر کجاستی؟»؛ هشتگی برای گرامیداشت یاد قربانیان حمله به دانشگاه کابل

چهار روز پس از حمله خونبار به دانشگاه کابل که دست‌کم ۳۵ کشته و ۵۰ زخمی برجای گذاشت، هشتگی در شبکه‌های اجتماعی همچنان داغ و پرطرفدار است؛ هشتگی که غمی سنگین را به همراه دارد.

به گزارش یورو نیوز، این روزها هشتگ «جان پدر کجاستی» در میان کاربران ایرانی و افغان ترند شده و به همراه آن در کنار انتشار تصاویر غمباری از حادثه حمله به دانشگاه، موج بزرگی از ابراز همدردی شهروندان دو کشور همسایه در واکنش به این حادثه که داعش مسئولیت انجام آن را برعهده گرفته، به راه افتاده است.

داستان این هشتگ به شرح خاطره‌ای توسط یکی از نویسندگان وبسایت «افغانستان جدید» برمی‌گردد. امید مهریار که پس از پایان درگیری‌ها از سوی رئیس دانشگاه موظف شده بود تا وسایل قربانیان را تحویل بگیرد، در مقاله‌ای که برای این وبسایت نوشته، لحظه‌ای تلخ را بازگو می‌کند.

او می‌نویسد تمام گوشی‌های موبایل موجود در دانشگاه را که متعلق به قربانیان این حمله بود به او تحویل می‌دهند؛ تلفن‌هایی که همچنان زنگ می‌خوردند و خانواده‌ها سعی دارند خبری از فرزندانشان بگیرند.

سپس از امید مهریار خواسته می‌شود که به این تلفن‌ها نیز جواب بدهد و با خانواده قربانیان صحبت کند. او در ادامه می‌نویسد: «متوجه تلفونِ شدم که ۱۴۲ بار تماس گرفته و نهایتا یک مسج دریافت کرده بود؛ جان پدر کجاستی؟ چقدر سخت بود/است دیدن آن لحظه‌ها.»

پس از انتشار این مقاله ناهید فرید، نماینده هرات در پارلمان افغانستان این بخش از خاطرات امید را در پستی فیسبوکی بازگو می‌کند و به این ترتیب، پرسش ناامیدانۀ پدری که در میانۀ حمله در جستجوی فرزندش بوده، به سرعت در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود.

«جان پدر کجاستی» علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، به سطح شهرها و به پیام های تسلیت مقام‌های رسمی ایران نیز راه یافته است؛ از جمله به تازگی شهرداری تهران برای همدردی با مردم افغانستان بیلبوردهایی با همین عبارت را در سطح شهر تهران نصب کرده است.

ایرانی‌ها از این هشتگ برای یادآوری حوادث تلخ روی داده در کشورشان نیز استفاده کرده‌اند.

در آخرین واکنش‌ها به این حادثه، اگرچه داعش پیش از این با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفته بود، اما امرالله صالح، رئیس پیشین امنیت ملی و معاون کنونی رئیس جمهور افغانستان با انتشار پیامی در صفحه فیسبوک خود، طالبان را مسئول وقوع این حادثه دانست.

او همچنین روز پنج‌شنبه نیز اعلام کرد دستور آزادی ۱۳ مسئول امنیتی دانشگاه را که در بازداشت هستند، صادر کرده است. روزنامه «صبح کابل» به نقل از او نوشت: «توقیف ۱۳ سرباز گمنام پولیس زیر نام غفلت وظیفوی بی‌معناست و امر کردم که آن‌ها باعزت رها شوند. ما هنوز قضاوت کرده نمی‌توانیم که غفلت وظیفوی تعریف‌اش در این مورد خاص چیست. ولی به شما وعده می‌دهم که پنهان‌کاری صورت نخواهد گرفت.»

دیدگاه