نورآوری در آموزش الکترونیکی، شیوه‌های آموزشی که ماندگار خواهد شد

  • 03 آبان 1399 - 10:42
نورآوری در آموزش الکترونیکی، شیوه‌های آموزشی که ماندگار خواهد شد

آموزش الکترونیکی عبارت است از انتقال مطالب درسی به‌وسیلهٔ منابع دیجیتال. این شیوه گرچه پیش از این نیز وجود داشته اما بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ آن را بیش‌ازپیش مطرح کرده است.

استقبال اولیا و دانش‌آموزیان از آموزش الکترونیک

در مدارس دُبی نیز دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید ترکیبی از آموزش حضوری و الکترونیکی را دارند.

مایک کراهر، دبیر «مدرسهٔ بین‌المللی گوهرهای ریاضی» در دُبی می‌گوید: «این دوره برای من مثل طی کردن منحنی یادگیری بود. راستش چالش‌های اجتماعی داشتم. دلم برای کلاس و بچه‌ها تنگ شده بود. بااین‌حال، فناوری تازه را به کلاس آوردم و درس‌ها خوب پیش ‌رفت. وقتی با آی‌پَد درس می‌دهم تلاش می‌کنم همهٔ نکات فنی جدید را وارد کار کنم. اینها چیزهای خوبی است که مزیّت‌های بسیاری دارد.»

در بسیاری از مدارس، والدین و دانش‌آموزان خودشان تصمیم گرفتند که آموزش الکترونیکی را ادامه بدهند. طبق اعلام وزارت آموزش امارات، امسال و سال آینده،‌ ۱۷ درصد آموزشِ مدارس حضوری، و ۸۳ درصد آن از راه ‌دور خواهد بود.

سیمون هربرت، مدیر «مدرسهٔ بین‌المللی گوهرهای ریاضی» دُبی می‌گوید: «آموزش الکترونیکی جای خود را دارد. خیلی چیزها یاد گرفته‌ایم. اما باید مراقب بود، چون حلّال همهٔ مسائل نیست. در کار آموزش خیلی وقتها می‌گویید: «همین است. این شیوهٔ تازه، همهٔ مسائل را حل می‌کند.» که خب البته اینطور نمی‌شود. باید فقط نکات مثبت را گرفت و با دیگران سهیم شد.»

ولی آیا آموزش الکترونیکی، بعد از این هم، همینقدر در کار خواهد بود، یا به محض آنکه بتوانیم، به آموزش رودررو باز خواهیم گشت؟

آموزش تلفیقی، در برخی حوزه‌ها، به شکل کارآمدی به کار گرفته شده است. هدف «آوآکادمی» آن است که مهارت‌ها و قابلیت‌های لازم برای آینده را به استاد و شاگرد بیاموزد.

رایا بدشهری، مدیر «آوآکادمی» می‌گوید: «سعی من و تیمم، همیشه بر آن بوده که بگوییم ابتکار در آموزش فقط این نیست که مطالب درسی را به‌شکل آنلاین ارائه کنیم. باید برنامهٔ‌ درسی، شیوهٔ تدریس، و حتی ترتیب فعالیت‌های آموزشی نوآورانه باشد. نوآوری‌های ما فقط فنی نیست. ما در این آکادمی درسنامه و شیوهٔ ارزیابی جدید طراحی می‌کنیم.»

از کسب‌وکار تازه تا دانشگاه‌ها

با پیشرفت فناوری، یادگیری الکترونیکی بازار تازه‌ای برای کسب‌وکار هم شده است. دیوید نورث، بنیانگذار استارت‌اپ آموزشی نورث استارت می‌گوید: «قطعا، در بحران همه‌گیری، تنها راه‌حل آموزشی همین است. همچنین، توسعه‌پذیر، بدون محدویت جغرافیایی، و بسیار کم‌هزینه است.»

تقاضا برای آموزش از راه دور در دانشگاه‌ها، همزمان با بحران کرونا بسیار بیشتر شده است. مونیک بل، دانشجوی آنلاین دانشگاه ییل در این زمینه می‌گوید: «خیلی‌ها را می‌شناسم که در قرنطینه، دورهٔ تحصیلی گذرانده‌اند. برای من هم، تحصیل در زمینهٔ دانش سلامت و رفاه جالب شد، چون طی این چند ماه قرنطینه فهمیدم که سالم ماندن و داشتن احساس خرسندی برایم چقدر مهم است.»

آموزش الکترونیکی، حالا برای بسیاری از خردسالان و بزرگسالان مهارت‌ها و مسیرهای تازه فراهم کرده است. به‌نظر می‌رسد تلفیق آموزش حضوری و مجازی تا مدتها در دُبی ادامه داشته باشد.

طارق قریشی، بنیانگذار شرکت اکسپوننشال و فیوچریست می‌گوید : «چیزی که پیش از این دهه‌ها طول می‌کشید، حالا ظرف چند هفته اتفاق افتاده، یعنی پنج میلیون نفر در دنیا به‌شکل آنلاین آموزش می‌بینند. آموزش الکترونیکی شگفت‌انگیز است و فناوری عالی است، اما اینها جای ارتباط انسانی را نمی‌گیرد. ما به رابطه، همدلی، محبت، شفقت و اعتماد نیاز داریم.»

دیدگاه