از داروی ده‌ها میلیونی تا داروی تقلبی؛ درد مضاعف بیماران کرونا در ایران

  • 22 مهر 1399 - 6:58
از داروی ده‌ها میلیونی تا داروی تقلبی؛ درد مضاعف بیماران کرونا در ایران

با آن که مسئولان دولتی در ایران اغلب از «رایگان» بودن درمان کرونا در کشور سخن می‌گویند، شمار عظیمی از بیماران کووید۱۹ برای تأمین هزینه‌های درمان با دشواری‌های فراوانی روبرو هستند.

به گزارش یورو نیوز، در بیمارستان‌های دولتی به طور معمول از بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه و دارنده دفترچه تنها ۱۰ درصد هزینه‌های درمانی دریافت می‌شود و ۹۰ درصد بقیه آن بر عهده بیمه است. اما بیمارستان‌های خصوصی در زمینه اخذ هزینه‌های پزشکی و درمانی از بیماران کرونایی تقریبا تابع هیچ یک از قوانین دولتی نیستند. به عنوان مثال، در حالی که هزینه ویزیت پزشک متخصص در بیمارستان دولتی ۲۰ هزار تومان است، این مبلغ در بیمارستان خصوصی تا ۶۰ هزار تومان و بیشتر هم می‌رسد.

به هر روی، بر خلاف وعده‌های مسئولان دولتی، بیماران کرونا در عمل با روی دیگری از واقعیت روبرو هستند. هزینه‌های کلی و واقعی درمان کرونا در ایران در حال حاضر بسته به عوامل مختلف، از ۴۰۰ هزار تا بیش از ۲۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. برخی کسانی که همراه بیماران کرونا بوده‌اند به یورونیوز شرح داده‌اند که شرکت‌های بیمه خدمات درمانی نه تنها از پرداخت هزینه‌های درمانی، بلکه حتی از بازپرداخت هزینه داده شده برای آزمایش خون و تصویربرداری ریه هم سر باز می‌زنند.

هزینه‌ها بستگی به حال بیمار دارد

در عمل هیچ گونه تعرفه ثابتی برای مخارج مورد نیاز بیماران کرونایی در ایران وجود ندارد و بسته به حال بیمار و این که در چه مرحله‌ای از پیشرفت بیماری باشد، تغییر می‌کند.

ابوالفضل آفریده، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی پیش از این به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «هزینه معالجه و درمان بیماران مبتلا به کرونا براساس وضعیت جسمانی بیمار تغییر می‌کند. گاه بیمار با استفاده از دارودرمانی و هزینه‌کرد ۵۰ یا ۶۰ هزار تومان بهبود می‌یابد و گاه نیازمند بستری در بیمارستان‌ و بالطبع افزایش هزینه‌کرد اقتصادی است.»

وی ادامه داد: «بیمار مبتلا به کرونا در صورت بستری در بخش‌های آی‌سی‌یو و مراقبت‌های ویژه با هزینه‌کرد ۴ تا ۵ میلیون تومان بهبود پیدا می‌کند.»

با این همه، بسیاری از بیمارستان‌های دولتی ادعا می‌کنند که با این یا آن نهاد بیمه‌گر قرارداد ندارند و بنابراین هزینه‌ای مشابه بیمارستان خصوصی از بیمار مطالبه می‌کنند. خود سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید هر بیمارستانی طرف قرارداد ما نیست و هر دارویی که پزشک تجویز می‌کند هم در ستاد مبارزه با کرونا تصویب نشده است.

هزینه آزمایش

به طور معمول تعرفه آزمایش کرونا برای بیمار با دفترچه بیمه که بنا به تشخیص پزشک نیاز به بستری شدن داشته باشد، مشمول همان قانون ۹۰ درصد بیمه و ۱۰ درصد به عهده بیمار است. اما هزینه این تست در صورت نبود نیاز به بستری و در شرایط عادی، در بیمارستان دولتی ۲۲۰ هزار و در بیمارستان خصوصی ۴۸۰ هزار تومان است.

با این حال بسیاری از آزمایشگاه‌ها در ایران به بهانه‌های مختلف هزینه‌های بسیار بالاتری از بیماران می‌گیرند و گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که در برخی موارد، شهروندان تا یک میلیون تومان تنها برای تست پی‌سی‌آر هزینه کرده‌اند.

داروی ۶۰ میلیونی

دولت ایران و منتقدان سیاست‌های آمریکا و متحدانش، تحریم بین‌المللی را عامل اصلی گرانی داروهای کووید۱۹ در کشور می‌دانند. تحریم‌ها یکی از دلایل گران‌تر شدن بهای این داروها در بازار سیاه شمرده می‌شود.

گلایه از گرانی داروی این بیماری در روزهای اخیر به جایی رسیده که دارویی همچون رمدسیویر تا ده‌ها میلیون تومان در ناصر خسرو معامله می‌شود. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند رمدسیویر را تا ۶۰ میلیون تومان خریده‌اند. ابوالفضل آفریده چند هفته پیش به خبرگزاری ایرنا گفته بود: «برخی بیماران در وضعیت شدید بیماری و استفاده از داروهای گران قیمت نیازمند هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیون تومان هم شده‌اند.»

داروهای تقلبی

برخی دیگر از کاربران نیز از تقلب در این بازار خبر داده و می گویند داروهای تقلبی را با همین مبالغ خریده‌اند. این آشفته‌بازار سبب شده تا بیماران و خانواده‌های آنان حتی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز بی‌اعتماد شوند، به طوری که در شبکه‌های اجتماعی می‌پرسند حتی در صورت تهیه اصل دارو، از کجا معلوم که این دارو واقعا به آنها داده شده و در بیرون دوباره به فروش نرسیده باشد؟

در حالی که برخی پزشکان به دلیل کمبود و نبود داروهای خارجی آن را تجویز نکرده و سعی می‌کنند به داروهای دیگری متوسل شوند، مشکل دیگری که برای بیماران وجود دارد آن است که سازمان‌های بیمه‌ای بسیاری از این داروها را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

دیدگاه