تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

جزییات خورشیدگرفتگی اول تیر ۹۹

  • 31 خرداد 1399 - 12:30
جزییات خورشیدگرفتگی اول تیر ۹۹

معین مصلح، رییس رصد خانه دانشگاه شیراز به خبرگزاری صداوسیما گفت: این خورشید گرفتگی در شیراز از ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح یکشنبه یکم تیر قابل مشاهده خواهد بود و تا ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه ادامه دارد.

مصلح با بیان اینکه حداکثر گرفتگی در شیراز ساعت ۱۰ و ۸ دقیقه و ۶۸ درصد است، افزود: در فارس بیشترین گرفتگی مربوط به جنوب استان با پوشش خورشید حدود ۷۵ درصد است.

وی تصریح کرد: این گرفت حلقوی خورشید از قاره آفریقا آغاز می‌شود و تا اقیانوس آرام به صورت جزئی دیده خواهد شد.

این استاد فیزیک دانشگاه شیراز ادامه داد: بیشترین درصد گرفت خورشید در چابهار و دریای عمان رخ خواهد داد که به ترتیب ۹۸ و ۹۹ درصد از سطح خورشید توسط ماه پوشانده خواهد شد.

وی اظهارداشت: گرفت خورشید در ایران به صورت «جزئی» است و در برخی از کشور‌ها به صورت حلقوی مشاهده می‌شود و استفاده از عینک‌های مخصوص رصد خورشید برای رصد این پدیده توسط علاقه‌مندان ضروری است و هرگز نباید با چشم غیر مسلح این پدیده رصد نشود.

رییس رصد خانه دانشگاه شیراز اضافه کرد: علاوه بر آن در صورت رصد این رویداد نجومی با استفاده از تلسکوپ و دوربین دو چشمی و حتی عکاسی نجومی ، حتما از قبل باید تجهیزات خود را مجهز به فیلتر‌های استاندارد از جمله فیلتر «مایلار» کرد؛ چرا که نگاه مستقیم به خورشید حتی برای مدت کوتاه بسیار خطرناک است و عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: به علت شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامت مردم، هیچ برنامه رصدی عمومی نخواهیم داشت و تصاویر این پدیده از طریق صفحه‌ی اینستاگرام رصد خانه ابوریحان بیرونی دانشگاه شیراز با نشانی biruni.obs قابل مشاهده است.

در خورشید گرفتگی حلقوی، ماه در مداری دورتر از زمین نسبت به مواقع دیگر و به عبارتی در اوج مدار خود قرار دارد و چون اندازه و قطر ظاهری ماه کوچکتر از خورشید است در زمانی که با خورشید هم مرکز می‌شود توانایی پوشاندن کامل قطر خورشید را ندارد و دور ماه حلقه‌ای درخشان از نور خورشید باقی می ماند که به خورشید گرفتگی حلقوی معروف است.

دیدگاه