آب: مایه حیات در خطر

  • 11 فروردین 1396 - 11:32
آب: مایه حیات در خطر

بنا بر گزارش سازمان ملل متحد، نیاز مردم جهان به آب تا ۱۳ سال آینده به دوبرابر افزایش خواهد یافت. این سازمان باردیگر جهانیان را به صرفه‌جویی در مصرف و ایجاد تاسیسات بازیافت و تصفیه فراخوانده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل و یونسکو تخمین زده می‌شود که نیاز مردم جهان به آب تا سال ۲۰۳۰ به دوبرابر افزایش یابد. دلیل این امر پدیده گرمایش کره زمین اعلام شده است.

در حال حاضر دو سوم از جمعیت بشر در مناطقی زندگی می‌کنند که درگیر کمبود آب هستند. نیمی از این میزان در کشورهای هند و چین سکونت دارند.

بخش اصلی گزارش سازمان ملل متحد به موضوع “پساب‌ها” اختصاص دارد. برای حفا‌ظت از محیط زیست، مقابله با بیماری‌ها و کمبود جهانی آب، سازمان ملل به تصفیه پساب‌ها تاکید می‌کند.

در گزارش سازمان ملل اشاره شده است که سالانه سه و نیم میلیون نفر براثر بیماری‌های ناشی از استفاده از آب آلوده می‌میرند.

کشورهای ثروتمند ۷۰ درصد از پساب‌های خود را تصفیه و دوباره استفاده می‌کنند. بطور متوسط اما ۸۰ درصد پساب‌ها در دیگر کشورهای دنیا به‌صورت تصفیه نشده به محیط زیست فرستاده می‌شود که باعث آلودگی آن می‌شود. به گفته مدیر یونسکو با توجه به کمبود آب آشامیدنی، عدم تصفیه و استفاده از پساب‌ها خطای بزرگی است.

به گزارش سازمان‌های حقوق بشری در مناطق جنگی مردم بسیاری به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. در نوار غزه که تاسیسات آب آشامیدنی آن توسط اسرائیل در جنگ سال ۲۰۱۴ منهدم شد، دو میلیون نفر در معرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از نوشیدن آب ناسالم قرار دارند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه سال ۲۰۱۰ خود استفاده از آب آشامیدنی سالم را جزو حقوق بشر اعلام کرده است.

یونسکو، نهاد کمک به کودکان که به سازمان ملل وابسته است در گزارش خود اعلام کرده است “تقریبا ۶۰۰ میلیون کودک در مناطقی زندگی می‌کنند که با کمبود شدید آب و مصرف آب ناسالم روبرو هستند”. این رقم یک چهارم کل کودکان جهان را شامل می‌شود.

آب تصفیه شده می‌تواند نه تنها به عنوان آب آشامیدنی مصرف شود، بلکه می‌تواند حتی در عرصه کشاورزی نیز استفاده شود. درمجموع کشاورزی ۷۰ درصد از مصرف آب دنیا را به خود اختصاص می‌دهد.

دیدگاه