راز موفقیت برند لوازم آرایشی «هدی بیوتی» در دنیای تجارت چیست؟

  • 22 تیر 1398 - 8:34
راز موفقیت برند لوازم آرایشی «هدی بیوتی» در دنیای تجارت چیست؟

هدی قطان صاحب برند آرایشی «هدی بیوتی» در دوبی کار می‌کند. او که در بین مخاطبان ایرانی به «هدی کتان» شناخته شده است نمونه زنی تاجر و موفق است که نامش در کنار نام زنان کارآفرین موفق مانند اپر وینفری دیده می‌شود.

هدی قطان در یک خانواده عراقی در آمریکا به دنیا آمد. او همچنین یکی از چهره‌های سرشناس و پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه برای نسل جوان است.

برند لوازم آرایشی «هدی بیوتی» یکی از مارک‌های مطرح لوازم آرایشی در جهان است که ارزش آن۴۹۰ میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

یورونیوز با هدی قطان در دوبی در محل کارش در دوبی درباره تاثیر او در شبکه‌های اجتماعی و راز موفقیتش به‌عنوان زنی تاجر گفتگو کرده است.

  • هیچوقت فکرش را می‌کردید که روزی صاحب این برند لوازم آرایشی شوید؟

به نظرم زمانی که کاری را شروع می‌کنید دقیقا نمی‌دانید به کجا می‌روید. شوق و ذوق دارید، چون امیدوارید کاری که انجام می‌دهید کار بزرگی خواهد بود. برای خودتان هدف تعیین می‌کنید. سپس وقتی به این اهداف می‌رسید، هدف جدیدی را در نظر می‌گیرید. در نتیجه همیشه می‌خواهید به جلو حرکت می‌کنید.

  • از خانواده‌تان برایمان بگویید و اینکه چطور این کار را شروع کردید.

پدر و مادر من از عراق به آمریکا مهاجرت کرده‌بودند تا در آنجا فرصت‌های بهتری پیدا کنند. پدر من استاد دانشگاه بود و ما خیلی سفر می‌کردیم. دوران سختی برایم بود. کودکی خیلی شاد و فوق العاده‌ای نداشتم. زیرا پدرم مشغول مطالعه و کار بود تا درآمد بخور و نمیری داشته باشیم. اما من همزمان تلاش می‌کردم که خودم را با استانداردها تطبیق بدهم. فضای بسیار متفاوتی بود. من در چنین فضایی پا گرفتم. این فضا مرا خیلی جسور و با شهامت بار آورد. برایم مبارزه سختی بود. اما باعث شد آدم سطحی نشوم. من یک تاجر هستم. اما این چالش‌ها مرا تبدیل به یک تاجر سخت‌کوش کرد. الان چیزی مرا از پا درنمی‌آورد.

  • شما در لیست مجله فوربز مربوط به تاجران زن موفق هستید و اسمتان کنار اسم بیانسه و اپرا وینفری دیده می‌شود.

این دو زن، الگوی من هستند و بودن در این لیست برایم افتخار بزرگی بود. این همان چیزی است که شما را متواضع می‌کند سخت کار می‌کنید و به دنبال این نیستید که از شما قدردانی شود.

  • چالش برانگیزترین کار در تجارت و در به‌راه اندختن برند موفق «هدی بیوتی» برایتان چه بود؟

زمانی که من وارد بازار صنعت زیبایی شدم این صنعت خیلی داغ و رو به رونق بود. همین مسئله باعث شد این کار برایم چالش برانگیز باشد. چون رقبای زیادی داشتم و افراد زیادی می‌خواستند خودشان را نشان بدهند. منظورم این است که همه می‌خواستند بخشی از بازار محصولات زیبایی باشند. اما فقط عده‌ای می‌توانند از پس این کار بربیایند. من واقعا به محصولات آرایشی علاقه داشتم و دلم می‌خواست ترفندهایی برای زیباتر شدن پیدا کنم. از نوجوانی برایم مهم بود که جذاب باشم. الان وقتی به سراغ لوازم آرایش می‌روم به یاد کودکی می‌افتم که می‌خواستم جذابتر باشم. وقتی راههای‌ تازه‌ای پیدا کنم، آنها را با دیگران به‌اشتراک می‌گذارم.

  • اگر به عقب برگردید چه توصیه‌ای برای هدی قطان جوان دارید؟

به او می‌گفتم آدم نمی‌تواند کاری کند که به مذاق همه خوش بیاید. همیشه از خودم پرسیده‌ام:‌ چرا روی کسانی تمرکز می‌کنم که از من خوششان نمی‌آید. در حالیکه باید بیشتر توجه‌ام به سمت افرای باشد که من را دوست دارند و به عقاید آنها اهمیت بدهم. کار سختی است. چرا عقیده دیگران برایمان مهم است؟‌ به نظرم به خاطر این است که ما همه انسانیم.

  • چقدر برایتان مهم است که به عنوان یک زن قوی که در توانمندسازی زنان دیگر نقش دارد، شناخته شوید؟‌ می‌دانید که برای زنان جوان زیادی مدل و الگو هستید؟

الگو بودن در شبکه‌های اجتماعی مسئولیت بزرگی است. هنگامی که در کسب‌و‌کار جدیدی موفق می‌شویم، انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم. عجیب است! از خودمان می‌پرسیم هدفمان چه بود؟‌ من به خودم می‌گویم این کار را برای فرزندانم انجام می‌دهم، برای دخترم و برای نسل آینده، نه لزوما نسل هزاره- بلکه برای «نسل آلفا» یعنی کسانی که بعد از ۲۰۱۰ میلادی به‌دنیا آمده‌اند. من بیش از همه، به این نسل فکر می‌کنم. از خودم می‌پرسم با وجود شبکه‌های اجتماعی در چه دنیایی بزرگ خواهند شد؟ چون خودم هم در شبکه‌های اجتماعی هستم و می‌دانم روی ما فشار زیادی وارد می‌شود. همه ما در حجم بالای محتوا که در شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شود، غرق شده‌ایم.»

  • شما مادری شاغل هستید. برقراری تعادل بین زندگی حرفه‌ای و خانوادگی سخت نیست؟

همیشه به دخترم فکر می‌کنم. صادقانه بگویم هیچوقت خودم را به عنوان مادر تصور نکرده بودم. وقتی بچه‌دار شدم به این مسئله به‌طور جدی فکر کردم. اغلب از او می‌پرسم:‌ دوست داری دیگر سر کار نروم؟‌ او جواب می‌دهد: نه دلم می‌خواهد «هدی بیوتی» بمانی. این حرفش برایم مهم است. چون می‌بیند چه کار می‌کنم. نگاهش به زن با نگاه نسل ما به زن خیلی متفاوت است. زمان ما «فمینست بودن»‌ ناسزا محسوب می‌شد اما برای دختر من یک مفهوم مثبت است. او در دنیایی زندگی می‌کند که خیلی تغییر کرده است. من دوست دارم که این دنیا فوق‌‌العاده باشد و مردم در آن احساس رضایت کنند.

  • خواهرتان مونا با شما همکار است. تیم کارمندانتان در اینجا مانند یک خانواده بزرگ هستند. کار کردن با خواهر برایتان چگونه است.

من همیشه با خواهرم دعوا داشتیم. سخت است چون اغلب حرفهایی را که به نزدیکانمان می‌گوییم به دیگران نمی گویید.البته مدتهاست که این مراحل را پشت سر گذاشته‌ایم. یاد گرفته‌ایم باهم کار کنیم. هر کدام از ما سبک کار خود را دارد که برای دیگری مفید است. گاهی می‌خواهیم کارمان را با سبک کار دیگری تطبیق دهیم و گاهی هم نمی‌خواهیم. اما در نهایت، هر دو ما یک هدف داریم و سعی می کنیم دیگری کارش را از هر لحاظ به بهترین نحو انجام بدهد.»

  • کار کردن در شهری مانند دوبی چقدر برایتان مهم است؟‌ حال و هوای کسب و کار اینجا چگونه است؟

فکر نمی‌کنم در آمریکا می‌توانستم به همین موفقیت دست پیدا کنیم. شیخ محمد حاکم دوبی وقتی قصد انجام کار را داشته باشد، مرزی برای آن قائل نیست. این امر در شروع کار خیلی برایم الهام بخش بود. امارات متحده عربی یک کشور جوان است. تنها ۴۰ سال دارد. اما کار کردن در دوبی برای کسانی که برای اولین بار به اینجا می‌آیند چالش‌برانگیز نیز هست، چون برای جذب در محیط کار باید تلاش کنند. من نمی‌خواهم هیچ وقت از اینجا بروم.

  • تا به حال شده خودتان را نیشگون بگیرید تا مطمئن شوید خواب نمی‌بینید؟

بله. هر روز این کار را انجام می‌دهم. از کسانی که با من کار می‌کنند بسیار سپاسگزارم. تیم عالی دارم. خوش شانس هستم که با این افراد کار می‌کنم. برایم بسیار الهام بخش هستند.

  • چه چیزی یا چه کسانی کمک می‌کنند واقع‌بین باشید. مسلما خانواده اهمیت زیادی برایتان دارد.

دخترم کمک می کند واقع بین باشم. او دختر ساده‌ای است. با چیزهایی که دور و بارش هست خودش را سرگرم می‌کند. با باربی هایش بازی می‌کند یا اسپاگتی رنگین درست کند. وقتی به خانه برمی‌گردم دل گرم می‌شوم.»

  • آینده را برای هدی قطان چگونه می‌بینید؟

ما فقط یک نام تجاری لوازم آرایشی نیستیم. ما اینجا هستیم تا به همراه برندهای دیگر محصولات آرایشی جهان زیبایی را به ارمغان بیاوریم. اما می‌خواهیم پیشرو باشیم. مطمئن شویم مردم در دنیا احساس خوبی دارند و با استفاده از لوازم آٰرایشی ما احساس توانمندی می‌کنند.

دیدگاه