پیگیری تقویت روابط ایتالیا و فارس

  • 20 آذر 1400 - 8:41
پیگیری تقویت روابط ایتالیا و فارس

سفیر ایتالیا در تهران گفت: می‌کوشیم با تعیین چند زمینه مشترک همکاری دو کشور ایران و ایتالیا را گسترش داده و به دستاوردهای ملموسی برسیم.

روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس در گزارش روز جمعه خود به نقل از جوزپه پرونه در دیدار با استاندار فارس در شیراز، خواستار استفاده بیشتر از فرصت‌های همکاری بین دو کشور و به ویژه فرصت های موجود در استان فارس شد.
وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر تحریم و کرونا موجب کاهش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور شد که امیدواریم با اقدامات اثرگذار دولت جمهوری اسلامی در واکسیناسیون و کنترل کرونا و همچنین نتیجه بخش بودن مذاکراتی که در وین در حال انجام است شاهد فصل جدیدی از روابط باشیم.

کمیته کارشناسی پیگیری روند تقویت روابط فارس و ایتالیا تشکیل خواهد شد
استاندار فارس، با اشاره به متعدد بودن فرصت‌های همکاری دو جانبه بین استان فارس و کشور ایتالیا گفت: یک کمیته کارشناسی برای آماده کردن مقدمات و پیگیری روند تقویت روابط تشکیل خواهد شد.
محمد هادی ایمانیه، با اشاره به سابقه ۱۶۰ ساله ارتباط دیپلماتیک بین ایران و ایتالیا، این موضوع را نشان دهنده قدمت و ریشه دار بودن روابط دو کشور دانست و افزود: اشتراکات بسیار زیاد فرهنگی بین ایران و ایتالیا همواره روابط مناسبی در حوزه گردشگری بین دو کشور رقم زده که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا روندی کاهشی داشته است.
وی ادامه داد: حجم مبادلات دو کشور ایران و ایتالیا از چهار میلیارد دلار به یک میلیارد دلار کاهش یافته که امیدواریم با از سرگیری مجدد مذاکرات و رفع مشکلاتی ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، شاهد تقویت این مبادلات باشیم.
او گفت: تاکنون افزون بر ۹۰ درصد از مردم فارس دز اول و بیش از ۸۰ درصد دز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و واکسیناسیون دُز سوم نیز در دو ماه گذشته آغاز شده که امیدواریم با پایان همه‌گیری این بیماری شاهد از سرگیری روابط توریستی بین دو کشور باشیم.
استاندار فارس، با اشاره به اینکه از استان فارس به عنوان ایرانی کوچک و مینیاتوری از آن یاد می‌شود افزود: فارس با دارا بودن هفت درصد مساحت و ۶ درصد جمعیت کشور یکی از پرجاذبه‌ترین استان‌های ایران است.
او اضافه کرد: همچنین استان فارس با دارا بودن آب و هوایی چهار فصل و وجود اختلاف دمایی حدود ۳۰ درجه از شمال تا جنوب، ظرفیتی عظیم در حوزه توریسم طبیعت دارد.
وی گفت: وجود بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در استان فارس نیز از جمله ظرفیت‌های فارس برای توسعه توریسم تاریخی محسوب می‌شود.
استاندار فارس، این استان را قطب پزشکی کشور دانست و گفت: طی چهار سال گذشته بیشترین پیوند کبد دنیا در استان فارس انجام شده و سالانه بیش از ۶۰۰ پیوند کبد در حال انجام است که نشان دهنده اهمیت پزشکی این استان در کشور و جهان است.
 ایمانیه افزود: حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و فرهنگی و هنری و از دیگر حوزه‌هایی است که می‌توان روابط فارس و ایتالیا را در آن زمینه‌ها تقویت کرد و گسترش داد.
وی گفت: همچنین راه‌اندازی کرسی زبان فارسی در ایتالیا و کرسی زبان ایتالیایی در شیراز از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند زمینه همکاری های فرهنگی بیشتر بین دو کشور را فراهم کند.

دیدگاه