۱۰۵ نفر در طرح سوادآموزی کمیساریای پناهندگان ملل متحد در فارس فعالند

  • 15 آذر 1400 - 8:04
۱۰۵ نفر در طرح سوادآموزی کمیساریای پناهندگان ملل متحد در فارس فعالند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: ۱۰۵ نفر در طرح سوادآموزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در این استان فعال و به آموزش مخاطبان مشغول هستند.

اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس با درج سخنان بهزاد نوروزی چگینی  از قول وی افزود: برنامه ما این است که همه کودکان افغانستانی و حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند را تحت پوشش تحصیلی ببریم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس که در آیین افتتاحیه کارگاه توانمندسازی آموزش دهندگان طرح کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در شیراز سخن می گفت ادامه داد: از سال ۱۳۶۳ تاکنون بیش از ۸۵۰ هزار نفر از اتباع و مهاجرین در ایران اسلامی آموزش دیده اند و باسواد شده‌اند که این خود بیانگر تحولی عظیم در زندگی فردی و اجتماعی این افراد است.
وی گفت:  این کارگاه دو روزه برای توانمندسازی آموزش دهندگانی برگزار شده که در طرح کمیساریای عالی پناهندگان فعال هستند و مواد آموزشی  برای این کارگاه بر اساس نیاز سنجی که هم از طریق اخذ نظر از کارشناسان سوادآموزی و هم از خود آموزش دهندگان صورت گرفته انتخاب شده است و با استفاده از مدرسین زبده و توانا مباحثی همچون روش ها و فنون تدریس مهارت های اساسی زندگی و … به آنها آموزش داده خواهد شد.
 نوروزی چگینی  افزود: توانمندسازی یعنی قدرت بخشیدن به یک فرد یا اداره یا سازمان از طریق دانش افزایی و ایجاد انگیزه و ما به دنبال این هستیم که در این نوع کارگاه ها کار جسمی تبدیل به یک کار فکری شود و حاصل آن به نفع آموزش دهندگان و نیز سوادآموزان و مخاطبان سواد آموزی باشد.

سرپرست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دفتر شیراز گفت: سوادآموزی مهاجرین و اتباع خارجی از برنامه های مهم و اولویت دار دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل است و هیچ چیزی به اندازه سوادآموزی و تعلیم و تربیت و آموزش مهارت‌های زندگی برای آنها مفید نیست.
به گزارش اداره اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، کیوان زمانی در آیین  افتتاحیه کارگاه توانمندسازی آموزش دهندگان سواد آموزی طرح کمیساریا ضمن اشاره به وظایف ذاتی این کمیساریا گفت: با توجه به اینکه اتباع خارجی و مهاجرین مقیم ایران به ویژه افغانستانی ها بین آحاد افراد جامعه زندگی می کنند خواه ناخواه در زندگی اجتماعی تاثیر می‌گذارند .

همچنین در این کارگاه سرپرست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دفتر شیراز گفت: بسته به اینکه مهاجرین و اتباع از چه کشورهایی باشند وضعیت فرهنگی و اجتماعی و آداب و سنن آنها نیز متفاوت است و باید در آموزش ها به این مقوله ها توجه شود.
زمانی استان فارس را یکی از استان‌های پیشگام و مؤثر در اجرای طرح سوادآموزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برشمرد و  گفت: این طرح هر ساله در کشور و نیز در استان فارس اجرا می شود و حوزه معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش فارس با استفاده از آموزش دهندگان توانا و دارای مهارت و نیز اجرای به موقع طرح در بازه زمانی مشخص و اعلام شده از طرف کمیساریای عالی پناهندگان نقش مهمی را در آموزش و باسوادی مهاجرین و اتباع خارجی ساکن در استان دارد.
سرپرست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در شیراز گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران به مباحث مختلفی از جمله تغذیه مهاجرین، فرهنگ آنها، آموزش آنها و سلامت جسمی و روحی آنها توجه دارد اما هیچ چیزی مانند سوادآموزی و آموزش نمی‌تواند برای مهاجرین و اتباع خارجی مفید فایده باشد زیرا سوادآموزی با زندگی فردی و اجتماعی آنها سر و کار مستقیم و بدون واسطه دارد.
وی افزود: مهاجرین و اتباع خارجی علاقه زیادی برای یادگیری دارند و با شور و شوق فراوانی در کلاس‌های درس حضور می یابند.
زمانی تداوم آموزش مهاجرین و اتباع خارجی و نیز افزودن بر تعداد افرادی که تحت پوشش طرح کمیساریا قرار می‌گیرند را از جمله اهداف کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در شیراز برشمرد.

دیدگاه