ادامه مرگ‌های دورقمی کرونا در فارس

  • 19 مهر 1400 - 8:07
ادامه مرگ‌های دورقمی کرونا در فارس

علیرغم کاهش قابل توجه در تعداد مبتلایان به کرونا و بیماران نیازمند خدمات بستری در فارس، آمار مرگ‌های روزانه دورقمی‌ و تعداد بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند بیش از ۲۰۰ نفر در روز است و شمار بیماران با وضعیت وخیم و نیازمند خدمات مراقبت ویژه هم عدد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

کاهشی شدن روند ابتلا و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها و افزایش پوشش واکسیناسیون در استان فارس، منجر به کاهش محسوس حساسیت‌ها نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعدد برنامه‌های جمعی و سفر و دید و بازدیدها و دورهمی‌های خانوادگی در این استان شده است و روزانه بر تعداد کسانیکه حتی از ماسک در اماکن عمومی استفاده نمی‌کنند رو به افزایش است.

بر اساس ارزیابی میدانی خبرنگاران ایسنا، طی روزهای اخیر افزایش قابل توجه ترددها و حضور شهروندان خصوصا در مراکز تجاری، تفریحی و گردشگری شیراز با کاهش قابل توجه حساسیت نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی خصوصا بین گروه جوانان و نوجوانان مشهود شده است.

این در حالیست که برابر آمارها و علیرغم کاهش قابل توجه در تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها، همچنان آمار مرگ روزانه در فارس دو رقمی است و تعداد بیماران جدیدی که بستری می‌شوند به حدود ۲۵۰ نفر در هر روز هم می‌رسد، اگرچه آمار روزانه واکسیناسیون نیز نشان‌دهنده رشد مطلوبی در این روند بوده است.

مشارکت فعال مردم فارس در واکسیناسیون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکشنبه ۱۸ مهرماه در جلسه روزانه ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در این دانشگاه با تاکید بر نقش سازنده مردم در افزایش ایمنی عمومی در برابر این ویروس مهلک، گفت: تلاش مجموعه سلامت در راستای تامین سلامت مردم و ایمن سازی جامعه با فعالیت شبانه روزی در مراکز تزریق واکسیناسیون و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در سطح استان همچنان ادامه دارد.

مهرزاد لطفی از مشارکت مردم فارس در انجام واکسیناسیون عمومی قدردانی و اضافه کرد: در کنار تسریع در این راهکار موثر و تلاش مجموعه سلامت، همچنان پایبندی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند در حفاظت از ما در برابر این ویروس، نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

تزریق حدود ۴ میلیون دوز واکسن کرونا در فارس

لطفی با اعلام اینکه بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در فارس به مردم تزریق شده است، از مشارکت مطلوب روستاییان استان در مراجعه برای دریافت واکسن خبر داد و یادآور شد که روز گذشته بیش از ۱۱۹ هزار دوز واکسن به افراد مختلف در استان فارس تزریق شده است.

او از مردم خواست تا افرادی که موعد واکسن آنها فرا رسیده است، با نام نویسی در سامانه https://salamat.gov.ir/، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

لطفی همچنین با این هشدار که افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند، در معرض خطر ابتلا به انواع شدید بیماری کووید ۱۹ هستند، تاکید کرد: همه باید برای ایمن سازی جامعه در برابر ویروس منحوس کرونا، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و با تزریق واکسن، زمینه بازگشت وضعیت عادی به جامعه را تسریع بخشند.

بستری شدن ۲۴۹ بیمار طی یک روز در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز یکشنبه ۱۸ مهر در جمع خبرنگاران آخرین آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس را تشریح کرد و گفت: تعداد کل بیماران شناسایی شده با انجام آزمایش‌های تشخیصی مختلف، ۴۵۵ هزار و ۸۴۸ نفر بوده است.

عبدالرسول همتی با اشاره به بستری ۲۴۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های استان، مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را هزار و ۹۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۲۰۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مرگ ۱۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته

همتی در ادامه با اعلام جان باختن ۱۰هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، از افزایش شمار جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ به ۶ هزار و ۷۶۶ نفر از ابتدای شیوع بیماری تاکنون خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۴۴۱ هزار و ۸۳۱ نفر بهبود یافته و از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

او با اعلام اینکه تا کنون، دو میلیون و ۶۳۹ هزار و ۲۹۲دوز نوبت اول واکسن و یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۷۱۸ دوز نوبت دوم واکسن در مراکز واکسیناسیون تزریق شده است، افزود: با ۱۱۸ هزار و ۷۲۲ دوز تزریق شده طی روز گذشته، مجموع تعداد دوز تزریق شده واکسن کرونا از ابتدا تا کنون در فارس، به سه میلیون و ۹۰۸ هزار و ۱۰ دوز رسیده است.

نگرانی از افزایش مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته

این مقام مسئول در فارس همچنین افزایش موارد آمار مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا در استان را نگران کننده خواند و اعلام کرد: طی روز گذشته، به هزار و ۹۴۳ مورد مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا در استان ارائه خدمت شده است.

همتی درباره وضعیت رنگ بندی شهرستان های استان فارس نیز گفت: هم اکنون، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از استقبال مردم برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون طی روز گذشته، ابراز امیدواری کرد تا با ادامه این روند، شاهد ایمنی کامل جامعه باشیم.

دیدگاه