کرونا در فارس؛ بیش از ۴۴۱ هزار مبتلا و ۶۶۰۱ جان‌باخته

  • 04 مهر 1400 - 8:13
کرونا در فارس؛ بیش از ۴۴۱ هزار مبتلا و ۶۶۰۱ جان‌باخته

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در فارس فوت کردند، گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تعداد قربانیان کرونا در این استان ۶۶۰۱ نفر بوده است.

عبدالرسول همتی، شنبه ۳ مهر به خبرنگاران گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۰۵ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه و منجر به شناسایی ۴۰۰ هزار و ۳۲۹ بیمار مثبت قطعی شده است.

او ادامه داد: با اجرای طرح شهیدحاج «قاسم سلیمانی» تاکنون، ۱۸۳ هزار و ۸۰۳ مورد تست سریع انجام و ۴۰ هزار و ۶۸۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

همتی با یادآوری اینکه تاکنون، ۴۴۱ هزار و ۱۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است، گفت: ۴۲۶ هزار و ۴۷ نفر از این بیماران بهبود یافته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مجموع جان باختگان این بیماری را ۶۶۰۱ نفر ذکر و اضافه کرد: با بستری شدن ۲۶۲ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، اکنون ۲۴۰۴ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۲۶۳ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

او با بیان اینکه روز گذشته مدافعان سلامت حوزه بهداشت استان فارس ۲۸ هزار و ۶۹۵ واکسن در پایگاه های تجمیعی واکسیناسیون در شیراز و شهرستان ها، به مردم استان تزریق کرده اند، گفت: تاکنون دو میلیون و ۱۷۲ هزار و ۶۶۱ دوز اول واکسن کرونا معادل ۷۱ درصد جمعیت هدف و ۸۶۳ هزار و ۲۹۳ دوز دوم واکسن کرونا معادل ۲۸ درصد جمعیت هدف، به جمعیت هدف در فارس تزریق شده است و تاکنون تزریق واکسن کرونا در فارس به سه میلیون و ۳۵ هزار و ۹۵۴ دوز رسیده است.

همتی با اعلام این مطلب که تمام سالن های واکسیناسیون بر اساس برنامه ای که از سوی روابط عمومی دانشگاه اعلام می شود، فعالیت دارند و واکسن نیز به اندازه کافی وجود دارد، از تمام افرادی که تاکنون برای دریافت واکسن اقدام نکرده اند، خواست هرچه زودتر برای دریافت واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون تعیین شده در استان مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اربعین حسینی، گفت: پروازهای اربعین حسینی از یکم مهر ۱۴۰۰ آغاز شده و تاکنون هفت پرواز ویژه عزداران اربعین حسینی از مبداء فرودگاه بین المللی شهید آیت اله دستغیب به مقصد نجف اشرف در کشور عراق، انجام شده و ۱۳۵۰ زائر اباعبدالله الحسین(ع) با این پروازها از کشور خارج شده اند.

همتی افزود: به این منظور در فرودگاه شیراز و تمام فرودگاه های بین المللی استان، کارشناسان بهداشتی در سه نوبت کاری برای حفاظت و بررسی مسافران در زمینه مسایلی مانند واکسن کرونا و کنترل بیماری کووید۱۹ مشغول فعالیت هستند و در هنگام ورود و خروج مسافران اقدامات لازم مانند تست سریع برای زائران اربعین و همچنین تست مولکولی تشخیص کرونا برای مسافران سایر پروازهای خارجی و ارایه آموزش های مربوطه در زمینه کرونا برای مسافران انجام می شود.

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در صورت بازگشایی مرزهای زمینی کشور برای عبور زائران اربعین حسینی، ایستگاه هایی در شهرهای مرزی استان فارس با استان های همجوار مانند مرز شهرستان رستم به سمت استان خوزستان نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز راه اندازی خواهد شد تا خدمات لازم به زائران اربعین ارایه شود.

دیدگاه