“سیاه شدن وضعیت فارس محتمل است”

  • 24 فروردین 1400 - 9:13
“سیاه شدن وضعیت فارس محتمل است”

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به سرعت بالای افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و بیماران نیازمند بستری در استان فارس، از احتمال سیاه شدن وضعیت این استان در صورت تداوم این شرایط خبر داد.

دکتر سید روح‌الله حسینی دوشنبه ۲۳ فروردین با بیان اینکه کادر درمان نیازمند حمایت مردم هستند، گفت: متاسفانه از بین ۲۱۱۰ بیمار بستری در بخش‌های ویژه کرونا در استان فارس، حال ۲۹۱ بیمار وخیم گزارش شده است و این بیماران در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند.

حسینی با بیان اینکه طی ۴۸ ساعت گذشته ۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در استان فارس، جان خود را از دست داده‌اند، خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون بالغ بر ۳۵۳۳ نفر از هموطنانمان در استان فارس قربانی اهمال و عادی انگاری شرایط شیوع کرونا و رعایت نشدن دقیق مسائل بهداشتی مرتبط، شده‌اند.

این متخصص طب اورژانس، تصریح کرد: متاسفانه در استان فارس با آمار بالای فوت ناشی از کروناویروس مواجه هستیم و آمار بیماران نیازمند خدمات بستری و افراد با حال وخیم جسمی، به شکل ساعتی در حال افزایش است و این همه شرایط سخت را نشان می‌دهد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته، براساس آمارهای اعلامی، ۴۳۰ مورد جدید بستری در بیمارستان‌های استان فارس ثبت شده که این رقم طی ماه‌های گذشته، بی سابقه است.

حسینی با بیان اینکه کادر درمان با ازدحام بالای بخش‌های اورژانس مواجه‌اند، افزود: این امر نشان دهنده عبور از مرز قرمز و سیاه شدن وضعیت است؛ بنابراین در شرایط کنونی مهمترین توصیه، جدی گرفتن اصول بهداشتی و پایبندی به رعایت محدودیت‌های کرونایی است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: برای پایان وضعیت قرمز و جلوگیری از ورود به وضعیت سیاه و بسیار بحرانی، به حمایت مردم نیاز است و کادر بهداشت و درمان استان نیز در انتظار حمایت مردم هستند.

او برنامه ریزی در خصوص محدودیت های کرونایی توسط دولت و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را راهکاری برای نجات جان هموطنان دانست و اضافه کرد: اهم انتظارات نظام سلامت از مردم، رعایت کامل نکات پیشگیرانه شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از دورهمی ها و شست و شوی مرتب دست ها است.

حسینی گفت: با توجه به لغو اعمال جراحی غیراورژانسی و زیبایی در بیمارستان های استان، لازم است از مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت اینگونه خدمات خودداری شود تا امکان ارائه خدمات بهتر به بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های اورژانس بیمارستان ها فراهم شود.

او در ادامه یادآور شد که از ابتدای شیوع بیماری کرونا در فارس، ۷۴۰ هزار و ۲۳۵ تست تشخیصی مولکولی تهیه و منجر به شناسایی ۲۰۶ هزار و ۲۸۳ بیمار مثبت قطعی شده است.

حسینی همچنین گفت: اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در فارس نیز ۷۸ هزار و ۹۲۴ مورد تست سریع کرونا را در کارنامه دارد که منجر به شناسایی ۹ هزار و ۵۳۱ بیمار مثبت شده است.

مدیر روابط عمومی علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که از مجموع ۲۱۵ هزار و ۸۱۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس، خوشبختانه ۱۹۰ هزار و ۱۷۶ نفر از این بیماران، بهبود یافته‌اند.

دیدگاه