تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

آغاز به‌کار دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز

  • 16 فروردین 1400 - 10:54
آغاز به‌کار دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز

طی مراسمی با حضور مسئولان مدیریت شهری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز رسما آغاز به کار کرد.

عصر یکشنبه ۱۵ فروردین و در مراسمی که در یکی از باغهای شیراز برگزار شد، دبیرخانه دائمی شهر جهانی صنایع دستی، رسما در شیراز آغاز به کار کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در این مراسم با اشاره به وجود ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی در شیراز، گفت: ۹۵۰ کارگاه فعال در این کلانشهر وجود دارد که حدود ۲ هزار نفر از این هنرمندان بیمه شده‌اند.

مصیب امیری گفت: مجموعه‌های مختلفی در جهانی شدن شیراز تاثیر داشتند و ارگانهای دولتی متولی، مدیریت شهری و اساتید حوزه صنایع دستی شیراز در این مهم سهم بسزایی دارند.

او افزود: در کشور ۱۴ شهر و روستا بعنوان شهرها و روستاهای جهانی در حوزه صنایع دستی نامگذاری شدند که ۲ مورد آن شامل آباده در حوزه منبت و شیراز شهر جهانی صنایع دستی در استان فارس واقع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: امروز شاهد افتتاح دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز هستم که انتظار می‌رود با این اقدام زمینه‌ای برای فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی نیز ایجاد شود که این مهم با همدلی و هم افزایی همه محقق خواهد شد.

معاون گردشگری، هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس نیز در این مراسم با تقدیر از همه دست اندرکاران این حوزه گفت: استان فارس امروز مانند خورشیدی در کانون توجهات عالم هنر و صنایع دستی می‌درخشد و از همه دست‌اندرکارانی که این داشته‌ها را گرامی می‌دارند و یاد و خاطره نیاکانی از این مرز و بوم را که با هنر مانوس بودند زنده نگاه می‌دارند، تقدیر می کنیم‌.

سید علی‌نقی طبیب لقمانی افزود: این داشته‌ها با تلاشی که فرزندان این مرز و بوم در ۳ تا۴ سال گذشته داشتند به عنوان ثبت جهانی رسیده و باعث هویت‌بخشی شده و امیدوار هستیم که این فرآیند ادامه داشته باشد.

او با اشاره به ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت و شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی ادامه داد: امیدوارم شهر جهانی فرش را نیز در آینده در فیروزآباد داشته باشیم.

لقمانی با قدردانی از شورا و شهرداری شیراز در حمایت از عنوان شهر جهانی صنایع دستی اظهار کرد: در حال حاضر از مجموع ۱۰۱ یک شهر و روستای ثبت شده جهانی مربوط به صنایع دستی، کشور ما جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و ۱۴مورد از آنها در ایران است و مقام نخست را به خود اختصاص داده که  قطعا تمدن بالای مردم ایران هم برازنده این جایگاه است.

معاون استانداری فارس گفت: زیرمجموعه‌های سازمان یونسکو به درستی به این ظرفیت کشور ما پی بردند و بر آن صحه گذاشتند.

شهردار شیراز نیز در این مراسم گفت: با اجرای پروژه‌های متعدد شهرسازی در بافت تاریخی این کلانشهر، به زودی آینده متمولین شیرازی مجددا برای سکونت به بافت تاریخی بازخواهند گشت.

حیدر اسکندرپور  افزود: همکاری جمعی مدیران شهری، اداره کل میراث فرهنگی و هدایت استانداری فارس موجب ایجاد این دبیرخانه و خلق یک فرصت جدید برای کلانشهر شیراز شد.

او افزود: شاید گاهی اوقات با نگاه سخت افزاری صرف تصور کنیم که توسعه یک شهر صرفا با ایجاد زیرساخت‌های سخت افزاری و توسعه‌ای اتفاق می‌افتد اما حقیقت این است که شهرهایی مانند شیراز که در طراز بین‌المللی هستند می‌توانند و باید در عرصه‌های فرهنگی و هنری برند تعریف کنند، چرا که تعریف برند در این حوزه‌ها موجب تولید ثروت، اشتغالزایی و اقتصاد شهری قدرتمند در این شهرها خواهد شد.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: زمانی که در سطح جهانی شیراز را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی می‌کنیم قائدتا تولیدات صنایع دستی ما در عرصه بین‌المللی قابل ارائه است.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه پیشرفت در سایه همدلی همراهی و همگامی اتفاق می‌افتد، گفت: اگر امروز در بافت تاریخی شاهد اقدامات ارزشمندی هستیم، نتیجه همکاری و هماهنگی شهرداری شیراز و اداره کل میراث فرهنگی فارس است.

او یادآور شد: هم‌اینک ٣٢ پروژه در بافت تاریخی شیراز در دست اجراست و در شش ماه اول امسال نیز پروژه‌های جدید تعریف شده اجرایی می‌شوند.  

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: سیاستگذاری شورای پنجم و شهرداری شیراز در این دوره از مدیریت شهری و حرکت به سمت احیاء و باز زنده سازی و جاری کردن زندگی در بافت تاریخی موجب خواهد شد تا دو سال آینده بافت تاریخی شیراز را ثبت جهانی کنیم.

اسکندرپور افزود: وقتی می‌گوییم شیراز باید مثل شیراز باشد یعنی شیراز برای ادامه حیات و بقای خود نیاز به کپی برداری از جایی ندارد، چرا که شیراز خود تاریخی غنی دارد و با داشته‌های خود می‌تواند شیراز باشد.

دیدگاه