افزایش شمار مبتلایان به کرونا در فارس

  • 14 فروردین 1400 - 14:01
افزایش شمار مبتلایان به کرونا در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، روند افزایشی تعداد بیماران مبتلا به کرونا و نیازمند به بستری و افراد بدحال در استان فارس را بی‌سابقه دانست.

دکتر عبدالرسول همتی شنبه ۱۴ فروردین به خبرنگاران گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۷۰۴ هزار و ۷۹۳ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های فارس تهیه و منجر به تشخیص ۱۹۱ هزار و ۸۸ بیمار مثبت شده است.

همتی با اشاره به تاثیرگذاری مناسب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در شناسایی افراد مبتلا به کرونا، گفت: از ابتدای این طرح تاکنون قریب به ۶۸ هزار تست سریع از افراد مشکوک و دارای علامت گرفته و منجر به شناسایی ۶۸۷۵ بیمار مثبت قطعی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد کل بیماران مثبت قطعی شناسایی شده در استان فارس از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، ۱۹۷ هزار و ۹۶۳ نفر بوده است، گفت: هم اینک ۱۰۳۸ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی ویژه این بیماری، بستری هستند و متاسفانه ۱۵۳ نفر به دلیل وخامت شرایط جسمی در ICU و تحت مراقبت‌های ویژه هستند.

همتی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۹ بیمار مبتلا به کرونا، جان خود را از دست داده‌اند، گفت: با مرگ این افراد تعداد کل قربانیان کووید-۱۹ در استان فارس به رقم ۳۴۰۹ نفر رسیده است.

او در عین حال ابراز خوشوقتی کرد که از بین کل مبتلایان شناسایی شده در استان فارس ۱۸۱ هزار و ۴۰۰ نفر، از چنگال این بیماری رهایی و شفا یافته اند.

موج چهارم کرونا تا ۲ ماه آینده ادامه دارد

همتی با بیان اینکه موج چهارم همه گیری کرونا از ابتدای سال جدید آغاز شده و دامنه آن تا دو ماه آینده ادامه دارد، عنوان کرد: سهل انگاری، ساده پنداری، مسافرت های نوروزی و دورهمی های خانوادگی متاسفانه نه تنها موجب افزایش آمار مبتلایان، بلکه موجب افزایش چرخش ویروس جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی در سطح جامعه شده است.

معاون علوم پزشکی شیراز با اشاره به آمار هشدار دهنده چهاررقمی بیماران بستری در بیمارستان‌ها، این موضوع را کم سابقه دانست و گفت: از عموم شهروندان درخواست می‌کنیم که استفاده از ماسک را جدی گرفته و تا حد امکان از حضور در مراکز شلوغ و پر ازدحام، پرهیز کنند.

همتی همچنین حفظ فاصله فیزیکی با دیگران، پرهیز از حضور در تجمعات، مراکز خرید شلوغ و پُرتردد و به ویژه دورهمی های خانوادگی و خودداری از ترددهای غیرضروری را از شروط کمک کننده به کنترل سریعتر موج چهارم این همه گیری دانست.

دیدگاه