شهرهای قرمز کرونایی فارس در حال افزایش است

  • 07 فروردین 1400 - 20:11
شهرهای قرمز کرونایی فارس در حال افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونای انگلیسی در استان‌های همجوار فارس، این را به منزله هشداری جدی برای مردم دانست و گفت: شهرهای قرمز استان فارس در وضعیت ابتلا به کروناویروس در حال افزایش است.

مهرزاد لطفی،شنبه در دویست و نودمین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا ، موضوع گسترش کرونای انگلیسی و خطر انتشار این گونه بیماری در فارس را ، مورد بررسی قرار داد و به چرخش بی رحمانه کرونای انگلیسی اشاره کرد.

رئیس دانشگاه  علوم پزشکی شیراز در این نشست گفت: یافته های علمی نشان دهنده قدرت بالای انتشار و شدت ابتلا در گونه انگلیسی است و لازم است همه با عمل به مسوولیت اجتماعی خود و با جدی گرفتن پروتکل های بهداشتی، در برابر این بیماری از خود و اطرافیانمان مراقبت کنیم.

لطفی بیان کرد:دید و بازدیدهای نوروزی و سفر دو عامل تهدیدکننده هستند که در شرایط کنونی می تواند خطری جدی برای سلامت عمومی محسوب شود و  وضعیت قرمز در شهرهای استان فارس در حال افزایش است و به دلیل برخی سهل انگاری ها، با تهدیدی جدی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: همه ما لازم است در این زمینه هوشیارانه و با پرهیز از سهل انگاری عمل کنیم تا بتوانیم این خطر را به کمترین میزان برسانیم.

لطفی گفت: در شرایط کنونی هیچ خدمت سلامتی بدون مشارکت مردم و پایبندی به رعایت پروتکل های بهداشتی نمی تواند تاثیرگذار باشد و بیش از همیشه به همکاری مردم در این زمینه نیاز داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع واکسیناسیون کرونا پرداخت و اظهار کرد: تیم های سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون، ایثارگرانه در سنگر خدمت و سلامت حاضر شده اند و ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا در فارس نیز با پایبندی به اولویت های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، کار واکسیناسیون کووید ۱۹ را با جدیت دنبال می کند.

بررسی روند نمونه گیری آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی استان طی روزهای اخیر، موارد ابتلا در بخش های مختلف استان، علت های جان باختن مبتلایان و روند بستری در بخش های کووید ۱۹ استان، از دیگر مواردی بود که در نشست امروز از سوی رئیس دانشگاه مورد پیگیری قرار گرفت.

۲۰ هم استانی مبتلا به کووید ۱۹ در ۴ روز گذشته جان باختند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز با اعلام آخرین وضعیت کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع تاکنون، جان باختن ۲۰ هم استانی در طی چهار روز گذشته در اثر ابتلا به این بیماری را یادآور شد و  گفت: مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به سه هزار و ۳۶۸ نفر رسیده است..

سید روح الله حسینی گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۶۸۷ هزار و ۳۳۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۸۵ هزار و ۱۲ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۵۸ هزار و ۳۸۸مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد پنج هزار و ۱۶۱بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۹۰ هزار و ۱۷۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

 وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز ۷۲۸ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۱۱۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ۱۷۸ هزار و ۴۳۱ نفر از ابتدا تاکنون بهبود یافته اند که از بیمارستان ها ترخیص یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

 وی با اشاره به افزایش موارد بستری و جان باختن بیماران کووید ۱۹ در استان، این را به منزله به صدا درآمدن زنگ خطری جدی در استان دانست و گفت: با تغییر رنگ سه شهرستان ارسنجان، داراب و زرین دشت به قرمز و دو شهرستان مرودشت و ممسنی به نارنجی، این هشدار جدی تر شده است.

حسینی پایبندی جدی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پرهیز از ساده انگاری در شرایط کنونی را بسیار مهم خواند و از مردم خواست تا با رعایت بهداشت، حافظ جان خود و عزیزان باشند.

دیدگاه