فرسایش خاک و تغییر رژیم بارش در فارس

  • 14 اسفند 1399 - 10:58
فرسایش خاک و تغییر رژیم بارش در فارس

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، فرسایش خاک براثر از بین رفتن پوشش گیاهی، تغییر رژیم بارش و بهره‌برداری‌های نابه جا از منابع را از چالش‌های جدی منابع طبیعی فارس دانست.

عبدالحسن صمدنژاد چهارشنبه ۱۳ اسفند در یک کنفرانس خبری، ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، گفت: میانگین بالای فرسایش خاک، آتش سوزی‌ عرصه‌های طبیعی در اوایل بهار و تابستان و اواخر پاییز، قطع درختان در حوزه زاگرس، چرای بیش از حد و فاقد نظمی خاص، تخریب و تصرف اراضی توسط سودجویان و دست اندازی به انفال از دیگر چالش‌های منابع طبیعی در فارس است.

صمدنژاد با یادآوری اینکه وقوع سیلاب‌ها در پی بارندگی را از دیگر مشکلاتی دانست که فارس با آن روبرو بوده است و گفت: برای حفاظت از منابع طبیعی باید افزایش مشارکت مردم و ایجاد حساسیت در گروه‌های مختلف مردمی برای نظارت برعرصه‌ها و همچنین احیای منابع طبیعی، در اولویت باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سطح مراتع فارس وسیع است و تعداد بهره برداران زیاد، گفت: طرح کاداستر اراضی ملی، پروژه‌ای مهم برای شناسایی و حفاظت از عرصه‌ها است، تا پایان سال ۹۸، فقط ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در فارس پوشش داده شده بود و امسال با اهتمامی جدی این میزان به ۹ میلیون هکتار افزایش یافت و تلاش خواهیم کرد که باقیمانده عرصه‌ها را طی ۶ ماه اول سال آینده کاداستر کنیم.

صمد نژاد با بیان اینکه استان فارس با ۱۰.۲ میلیون هکتار عرصه منابع و شرایط اقلیمی و رویشگاه‌های متنوع، شرایطی خاص دارد، گفت: می‌طلبد که با کمک همه دستگاه‌ها و مردم از این میراث گرانب‌ها و ملی حفاظت و مراقبت کرده و آن را برای آیندگان حفظ کنیم و برای توسعه فضای سبز کوشا باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس از فعالیت ۴۰ تشکل دوستدار طبیعت در فارس خبر داد و گفت: خوشبختانه تشکل‌های دوستدار طبیعت و منابع طبیعی در حال افزایش است.

صمدنژاد با بیان اینکه برای ساماندهی این تشکل‌ها، هنگ امداد طبیعت به مناسبت هفته منابع طبیعی راه اندازی می‌شود، ادامه داد: هنگ امداد طبیعت با یک ظرفیت ۵ هزار نفری، مددکار منابع طبیعی در فارس خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به انعقاد تفاهمنامه با بسیج سازندگی استان فارس، این اقدام را در راستای تجمیع و به کارگیری همه ظرفیت‌ها در راستای حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی و طبیعی و بهره گیری مطلوب از آن ارزیابی کرد.

او هنر مدیریت منابع طبیعی را افزایش مشارکت مردم در حفظ عرصه‌ها و اراضی ملی دانست و گفت: تابستان گذشته تعداد موارد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی فارس افزایش داشت، لذا طرح مقابله با حریق در سه فاز قبل از بحران، حین بحران و پس از بحران، تدوین شده است.

صمدنژاد، اجرای این طرح را موجب افزایش سطح آمادگی در مقابله با حریق در عرصه‌های طبیعی دانست و با اشاره به اینکه تعداد نیروی انسانی منابع طبیعی فارس با وسعت عرصه‌ها تناسب ندارد، محدودیت‌های مالی را نیز یادآور شد و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین با هدف جبران کمبودها مد نظر قرار گرفته است و هفته منابع طبیعی، واحد مدیریت فناوری افتتاح خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه آمار دقیقی از کوره‌های سنتی در این استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد که در شهرستان‌های جهرم، کازرون، ممسنی، رستم، کوه‌چنار و سپیدان با معضل کوره‌های ذغال سنتی مواجه هستیم.

صمدنژاد گفت: امسال طی ۹ ماه، ۱۸۰ تن هیزم قاچاق ۱۸ تن ذغال و ۵ هزار کیلو شیرین بیان و محصولات فرعی قاچاق در فارس کشف شده است. برداشت چوب جنگلی تابع مقرراتی بوده و اگر قصد برداشت چوب‌های خشک وجود دارد باید تحت نظارت انجام شود.

مدیرکل منابع طبیعی فارس در خصوص تصرف اراضی، گفت: متولی نظارت و حفاظت از اراضی در محدوده شهر و حریم شهری راه و شهرسازی است، اما متاسفانه هرجا بحث تصرف اراضی خارج از مناطق مسکونی مطرح می‌شود، منابع طبیعی مورد سئوال قرار می‌گیرد.

او خاطرنشان کرد که با استفاده از نرم‌افزارها و فناوری‌های موجود، نقاط مختلف در محدوده کلانشهر شیراز و متولی هر نقطه مشخص شده است؛ بنابراین نقاطی که در محدوده عرصه ملی قرار دارد و تصرفی در آن حادث شده، مشخص و برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

صمدنژاد تاکید کرد که در موضوع حفاظت از اراضی و عرصه‌های ملی کار در شیراز روی نظم و با همکاری همه دستگاه‌ها اعم از منابع طبیعی، راه و شهرسازی، جهادکشاورزی و دستگاه قضایی در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس از تشکیل ۴۲۰ پرونده در این خصوص خبر داد و افزود: ۹۰۲ هکتار از اراضی منابع طبیعی فارس رفع تصرف شده است.

صمدنژاد با اشاره به اینکه طرح کنترل سیلاب دروازه قرآن، بزرگترین طرح افتتاح شده در حوزه آبخیزداری طی سال ۹۹ بوده است، گفت: طرحی با اعتباری بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان شامل ۷ بند در این پروژه اجرایی شد تا شاهد وقوع سیلابی مشابه سیل سال ۹۸ در ورودی شیراز نباشیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس همچنین گفت: امسال در سراسر استان ۴۶ پروژه آبخیزداری در وسعتی بالغ بر ۱۸۶ هزار هکتار با اعتباری حدود ۸۷ میلیارد تومان اجرا شده است.

صمدنژاد از تولید ۵۰۰ هزار اصله نهال جنگلی خبر داد و گفت: به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری ۱۰۰ هزار اصله نهال در فارس بین مردم توزیع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس خاطرنشان کرد که طی ۱۱ ماه گذشته ۲۲۵ هکتار نهال‌کاری انجام و از ۴۰۰ هکتار عرضه‌های نهال کاری شده مراقبت و آبیاری شده است.

دیدگاه