افزایش مراجعه به مراکز تشخیص کرونا در فارس

  • 12 اسفند 1399 - 15:50
افزایش مراجعه به مراکز تشخیص کرونا در فارس

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خواستار رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی شد و افزایش مراجعه به مراکز منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا در استان فارس را که اخیرا رخ داده، زنگ خطر همه‌گیری بیشتر کرونا در مناطق مختلف استان فارس دانست.

دکتر مهرزاد لطفی سه‌شنبه در نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در شیراز گفت: افزایش قابل توجه مراجعان به مراکز منتخب درمان سرپایی کروناویروس در استان، نشان از افزایش سرعت ابتلا به این بیماری و انتقال آن در بین افراد جامعه دارد.

وی بدون اعلام آمار مشخص دراین زمینه با ابراز نگرانی از وضعیت پیش رو نسبت به بیماری کووید۱۹ و ورود ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در استان فارس ، افزود: بی توجهی ها و سهل انگاری ها در برابر کروناویروس، تهدید جدی است و افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر را به همراه دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و افزایش موارد بستری در بیمارستان های استان، بحرانی دوباره را به همراه دارد و برای دستیابی به وضعیتی مناسب در استان، به همکاری و مشارکت کامل مردم در این زمینه نیاز داریم.

لطفی گفت: شدت سرایت پذیری و بیماری زایی ویروس جهش یافته موسوم به کرونای انگلیسی بسیار بالاست و باید نسبت به رعایت دستورات بهداشتی بیشتر احساس مسوولیت کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بررسی آمار نمونه های انجام شده آزمایش کرونا طی روز گذشته تاکنون در فارس؛ به بررسی آمار مبتلایان، علت های جان باختن بیماران طی روز گذشته تاکنون، افراد بستری و بهبودیافته، روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی و عملکرد مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کروناویروس پرداخت.

دکتر لطفی در این نشست روند انجام تست های pcr در مراکز ۱۶ ساعته و اقدامات کارگروه های مختلف ستاد دانشگاهی مدیریت بیماری کووید۱۹ را ارزیابی کرد.

مجموع قربانیان کرونا در فارس به ۳هزار و ۲۵۷ نفر رسید

دکتر اورنگ ایلامی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در این نشست با اعلام جان باختن دو هم استانی دیگر در اثر این کرونا طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون را سه هزار و ۲۵۷ نفر در فارس اعلام کرد.

وی اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۶۴۵ هزار و ۵۳۴ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۷۶ هزار و ۲۳۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

ایلامی گفت:‌همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۳۷ هزار و ۵۲۰ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد سه هزار و ۷۰ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۹هزار و ۳۰۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

وی مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را نیز ۵۳۹ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۹۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

ایلامی همچنین بهبودی ۱۷۰ هزار و ۸۷۷ نفر از ابتدا تاکنون را یاد آور شد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: با توجه به ورود ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی به استان و قدرت سرایت پذیری و بیماری زایی بسیار بالای آن، رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از پیش نیاز است.

دیدگاه