خشکسالی ۵۰ هزار هکتار از مزارع فارس را خشکانده است

  • 10 اسفند 1399 - 10:44
خشکسالی ۵۰ هزار هکتار از مزارع فارس را خشکانده است

مدیرکل هواشناسی فارس با اشاره به ایجاد شرایط حاد ناشی از خشکسالی در مناطق جنوبی استان در بازه زمانی مهر تا پایان بهمن ماه، عنوان کرد: این مهم موجب از بین رفتن ۱۰۰ درصدی ۵۰ هزار هکتار از مزارع جو و گندم دیم در مناطقی مانند لار، لامرد، مهر، خنج، اوز، گراش، زرین دشت و فراشبند شده است.

مهرداد قطره‌سامانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نقشه پهنه بندی خشکسالی شاخص SPEI از ابتدای مهر تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ در فارس، بیان کرد: بررسی‌های انجام شده از این نقشه حاکی از آن است که اکثر مناطق استان طی ۵ ماه گذشته سال زراعی جاری با خشکسالی خفیف تا بسیار شدید مواجه بوده است.

او افزود: به جز نقاطی از استان از جمله  مناطق شمالغربی و شمالی که رنگ سفید تا سبز یعنی بارش نرمال تا کمی بیش از نرمال داشته‌اند، مابقی نقاط فارس در وضعیت رنگ‌های قهوه‌ای، قرمز و قهوه‌ای سیر قرار دارند و حاکمیت این وضعیت به معنای خشکسالی است.

مدیرکل هواشناسی فارس همچنین میانگین بارش استان در سال زراعی جاری را ۱۳۵ میلیمتر اعلام کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۲۸۳ میلی‌متر بوده از کاهش ۵۲ درصدی و نسبت به بارش بلند مدت یا نرمال که ۲۰۴ میلی‌متر است نیز شاهد کاهش ۳۴ درصدی در بارش‌ها بوده‌ایم.

دیدگاه