نگرانی از آغاز موج چهارم کرونا در فارس

  • 06 اسفند 1399 - 11:40
نگرانی از آغاز موج چهارم کرونا در فارس

تغییر وضعیت رنگ کرونا در ۲۵ شهرستان این استان به زرد و نارنجی، همچنین مشاهده ویروس جهش یافته این بیماری موسوم به “انگلیسی”در فارس و بی‌توجهی برخی از مردم به این مسائل، موجب نگرانی مسوولان و کادر درمانی فارس از شروع موج چهارم کرونا در این منطقه شده است.

به گزارش ایرنا استاندار فارس، سه‌شنبه در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بیان کرد: فارس کارنامه نسبتا درخشانی در مبارزه با کرونا ظرف یک سال گذشته دارد که این امر نتیجه تلاش کادر بهداشت و درمان، مردم و مسوولان است.

وی افزود: با توجه به اینکه ویروس جهش یافته کرونا با عنوان “کرونا انگلیسی” در فارس مشاهده شده است، می‌طلبد آمادگی لازم برای مبارزه با آن ایجاد شود و همچنین اقدامات پیشگیرانه‌ در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.

استاندار فارس ادامه داد: در یک مقطع از زمان و در ماه‌های اخیر، وضعیت این استان به لحاظ شیوع کرونا به رنگ آبی (کم خطر) درآمد اما متاسفانه افزایش تردد و مسافرت‌ها موجب شد که امروز(پنجم اسفند ۹۹) ۱۱ شهرستان فارس در وضعیت آبی، ۱۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار گیرد.

استان فارس دارای ۳۶ شهرستان و ۹۵ بخش است.

رحیمی، با تاکید بر اینکه برای هر یک از شهرستان‌های فارس باید چاره‌اندیشی ویژه‌ای انجام شود، گفت: البته همچنان اصلی‌ترین راهکار همانا اعمال نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

وی، همچنین خواستار همکاری و همراهی بیشتر مجموعه فرهنگی استان و رسانه‌ها برای فرهنگسازی در خصوص پیشگیری از این بیماری شد و از اصحاب رسانه به عنوان یکی از کانون‌های اصلی مبارزه با این بیماری در یک سال گذشته در فارس تقدیر کرد.

استاندار فارس، همچنین با تاکید بر اتخاذ تدابیر مهم‌تر در آستانه ایام نوروز، اظهار داشت: اگرچه مردم استان فارس و به ویژه شهروندان شیرازی‌، میهمان‌نواز هستند اما همانند سال قبل امکان پذیرایی از میهمانان و اسکان آنها به صورت عمومی را نداریم و باید سفرهای نوروزی کنترل و هدفمند شود تا شاهد افزایش بیماری در این استان نباشیم.

رحیمی، همچنین‌خواستار تشدید نظارت‌ها بر ترددها به ویژه در آستانه ایام نوروز شد و گفت: فرمانداران اعمال محدودیت‌ها را در شهرستان‌های نارنجی تشدید کنند.

او اضافه کرد: با تلاش دولت و علیرغم همه مشکلات، تحریم‌ها و مباحث اقتصادی اما مرحله اول واکسیناسیون انجام شده و امید است در مرحله دوم گستره بیشتری زیر پوشش قرار گیرد و پس از کادر درمان، واکسنیاسیون  گروه‌های در معرض خطر انجام خواهد شد.

استاندار فارس، در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر استفاده از فرصت جذب تسهیلات کرونایی در این استان، از خدمات کادر درمان و ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در فارس در یک سال گذشته تقدیر کرد.

هموطنان ایام نوروز به فارس و شیراز سفر نکنند  

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی بیماری کرونا نیز در این نشست، با بیان اینکه این بیماری به مثابه زلزله اقتصادی و اجتماعی بود که همه دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد، گفت: بیش از یک سال است که کشور درگیر این ویروس شده و فارس در این مدت با تصمیمات خلاقانه، تیزبینی و تلاش مردم و همراهی مسوولان استان، در مقایسه با سایر استان‌ها از مدیریت بهتری برخوردار بوده است.

عبدالرضا قاسم‌پور افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵۸ نشست ستاد استانی مبارزه با کرونا با ۵۵۹ مصوبه برگزار شده است.

وی، در قسمتی دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فعالیت تالارهای عروسی و برگزاری مراسم ختم در شهرهای نارنجی و زرد استان فارس ممنوع است گفت: یکی از دلایل انتشار و تغییر رنگ شهرهای جنوبی استان فارس برگزاری مراسم عروسی، سوگواری و فعالیت تالارها بوده است.

قاسم پور اضافه کرد: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی نیز در نوروز سال ۱۴۰۰ ممنوع است و در شهرهای با وضعیت زرد با کنترل بیشتری انجام می‌شود از این رو هموطنان به هیچ وجه نباید در این ایام به فارس و شیراز سفر کنند چرا که علاوه بر جریمه بین پنج میلیون تا ۱۰ میلیون ریال، خودرو آنها نیز توسط پلیس راهور به مقصد بازگردانده خواهد شد.

معاون استاندار فارس، همچنین با اشاره به تعطیلی بوستان‌ها، کمپ‌ها، مهمانسراهای دولتی ، مدارس و نیز عدم اجازه نصب چادر در تعطیلات نوروز گفت: صرفا مسافران می‌توانند در اقامتگاه و هتل‌های مجوز دار اسکان داشته باشند.

قاسم پور ادامه داد: برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ و آذین شهرها به سفره‌های هفت سین در این استان تعطیل است و هیچ برنامه‌ای در شیراز نیز پیش‌بینی نشده و حتی سفره‌های هفت سین نیز در حافظیه و دروازه قرآن چیده نمی‌شود.

جریمه بیش از ۲۸۳ هزار خودرو بی توجه به کرونا در فارس

قاسم پور، با اشاره به برخورد جدی با ناقضان دستورالعمل‌های بهداشتی گفت: از ابتدای آذر ۹۹ تاکنون ۲۸۳ هزار و ۳۶۶ خودرو در این استان جریمه و بیش از هشت هزار واحد صنفی متخلف نیز پلمب شده است.

به گفته وی، دورکاری پرسنل دستگاه‌های اجرایی استان فارس نیز بر اساس رنگ بندی کرونا همچنان ادامه دارد.

۷۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با کرونا در فارس

رییس سازمان برنامه بودجه استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه در کل کشور برای مبارزه با کرونا یک میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی پیش بینی شد، گفت: تاکنون ۱۷ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در این حوزه پرداخت شده و این درحالی است که اعتبار طرح‌های عمرانی کل کشور در سال ۹۹ افزون بر ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

حسن نوروزی، با اشاره به اختصاص اعتبارات از محل هدفمندی یارانه برای مبارزه با کرونا افزود: در مجموع سهم اعتبارات استان فارس برای مقابله با این بیماری ۷۲۸ میلیارد تومان است.

پیشنهاد تعطیلی یک ماهه مراکز پلاک گذاری خودرو در شیراز

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان شیراز هم در این نشست، با پیشنهاد این موضوع که صدور مجوزهای تردد از سوی فرمانداری‌های تغییر کند، گفت: در آستانه تعطیلات عید شاهد افزایش درخواست های صدور مجوز برای سفرهای نوروزی هستیم که این مساله با توجه به وضعیت کنونی و شروع مرحله چهارم همه گیری کرونا می‌تواند خطرناک باشد.

عبدالرسول حقیقی، همچنین به ازدحام در مراکز شماره‌گذاری پلاک خودرو در شیراز اشاره و بیان کرد: با توجه به خرید و فروش خودرو در آستانه تعطیلات نوروز، پیشنهاد می‌شود این مراکز از پانزدهم اسفند ۹۹ تا پازندهم فرورین ماه ۱۴۰۰ برای جلوگیری از ازدحام جمعیت تعطیل شود زیرا این اقدام از افزایش سفرهای نوروزی نیز جلوگیری خواهد کرد.

سفرها رو به فزونی است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس هم در این جلسه با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا بحث محدودیت در ورودی و خروج‌ شهر براساس دستورالعمل‌های بهداشتی با جدیت دنبال شده است، اظهار داشت: در ۲ ماه اول سال ۹۹ که همزمان با پیک نخست بیماری کرونا بود، ۹۰ درصد کاهش سفر به ثبت رسیده است.

علیرضا سیاهپور ادامه داد:بعد از گذشت پیک اول بیماری در سه ماه تابستان ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش سفر و مسافر داشتیم و در سه ماه سوم سال ۹۹ با توجه به عادی‌تر شدن شرایط ۱۰ درصد کاهش سفر نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ مشاهده می‌شود.

وی، در مورد پرداخت تسهیلات کرونایی به شرکت‌های حمل و نقل این استان گفت: از ۳۱ شرکت متقاضی در حوزه حمل و نقل مسافر این استان با اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر، تسهیلاتی به میزان ۴۰ میلیارد ریال با سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شد که به ازای هر راننده ۶۰ میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

جلوگیری از سفر ۳۰۰ مسافر با تست مثبت کرونا

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با اشاره به اتصال سامانه فروش بلیت برای کنترل و جلوگیری از ورود مسافران کرونایی به ناوگان اتوبوس جاده‌ای بیان داشت: با توجه به استعلام‌های انجام شده حدود ۳۰۰ مسافر که تست آنها مثبت بود از سفر منع شده‌اند.

تهیه ۴۲۷۰ خبر کرونایی در فارس

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز در این جلسه گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون حدود چهار هزار ۲۷۰ خبر صوتی و تصویری در این استان تهیه شده است.

صابر سهرابی، با اشاره به تولید هر ماه، سه فیلم کوتاه در حوزه اطلاع رسانی برای مقابله با کرونا از همراهی تمام رسانه‌های استان فارس برای آگاهی افکار عمومی و مقابله با کرونا در طول یک سال گذشته خبر داد و افزود: در یک سال گذشته حدود چهار هزار موشن‌گرافی، انیمیشن (پویانمایی)، ،فیلم کوتاه و کاریکاتور مرتبط با کرونا تهیه و منتشر شده است.

فارس، نیازمند یخچال‌های مخصوص نگهداری واکسن کروناست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم در این جلسه با اشاره به برخی آمار و ارقام کرونایی گفت: چهار هفته قبل کل استان فارس در وضعیت آبی (کم خطر) کرونایی قرار داشت اما به یک باره ظرف یک هفته به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل‌ها وضعیت ٩ شهرستان این استان به رنگ نارنجی درآمد.

عبدالرسول همتی افزود: قرمز شدن وضعیت استان‌های همجوار، افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی و مشاهده سه تست مثبت کرونا انگلیسی در فارس، زنگ خطری است تا آماده اعمال محدودیت‌های شدیدی در روزهای پایانی سال باشیم.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزایش فوتی‌ها را در روزهای اخیر به عنوان نشانه‌ای از افزایش، شیوع کرونا دانست و اظهار داشت: ویروس جهش یافته انگلیسی که امروز (پنجم اسفندماه ۹۹) در فارس مشاهده شده به گونه‌ای‌ عمل می‌کند که مبتلایان خیلی سریع‌تر به وضعیت حاد می‌رسند، به عنوان مثال اگر در کرونا عادی چند روز به طول می‌انجامید تا وضعیت بیمار وخیم شود اما در نوع انگلیسی، در طول یک روز فرد به وضعیت حاد می‌رسد که سه مورد آن نیز اکنون در این استان شناسایی شده است.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:در حال حاضر برای نگهداری واکسن‌های کرونا در فارس نیازمند یخچال‌هایی هستیم که دمای آنها تا منفی ٣٠ درجه باشد که تهیه آن هزینه‌های بالایی دارد و این در حالی است که اکنون واکسن‌های کرونا با ماشین‌های یخچال‌دار به شهرهای دیگر منتقل می‌شود که به محض خروج آنها، تنها ۲ ساعت فرصت است که واکسن‌ها تزریق شود.

همتی ادامه داد: تا پایان سال ۹۹ علاوه بر واکسن روسی، ١٢تا١٣هزار دوز واکسن چینی نیز وارد این استان خواهد شد.

دیدگاه