ابتلای ۴۴۷۰ فعال کارگری فارس به کرونا

  • 26 بهمن 1399 - 17:53
ابتلای ۴۴۷۰ فعال کارگری فارس به کرونا

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به وضعیت حوزه کارگری این استان در دوران شیوع کرونا، ابتلای قطعی ۴۴۷۰ فعال این بخش به کووید-۱۹ یادآور و متذکر شد که ۳۸۴۴ نفر از این افراد کاملا بهبود یافته‌اند.

سهراب مختاری در نشستی با عنوان “انقلاب اسلامی، بسیج فداکار، اقدام مومنانه مدافعان سلامت” که در دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر شیراز برگزار شد یکی از اولویت‌های جامعه امروز را ایجاد فرصت شغلی دانست و گفت: سه راه برای ایجاد اشتغال در جامعه وجود دارد و در گام نخست باید انحصار حذف شود. اشتغالزایی در جامعه با شکست انحصار محقق می‌شود و وجود انحصار در این حوزه مخالف با قوانین جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، مختاری توزیع مناسب ثروت را گامی دیگر در راستای اشتغالزایی عنوان و تاکید کرد: باید اقدامات تخصصی و علمی در راستای کاهش فاصله دهک‌های جامعه انجام شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس افزایش بهره وری و ارتقاء فرهنگ کار را سومین پیش نیاز ایجاد اشتغال دانست و عنوان کرد: با کار و تلاش بیشتر و مدیریت کارآمد می توان مشکلات اقتصادی را حل و تحریم ها را نیز بی اثر کرد.

مختاری ادامه داد: تشکل‌های مردم نهاد، بسیج، روحانیون و بانوان اقشاری هستند که در ارتقا فرهنگ کار می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند.

او همچنین گفت: شهید حدادی اولین شهید کارگری کشور بود که به دست منافقین کوردل در مقابل ساختمان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس در شیراز به شهادت رسید ولی این موضوع تاکنون مغفول مانده و ضروری است که مورد توجه قرار گیرد و عنوان اولین شهید کارگری کشور به نام این شهید والامقام و فارس ثبت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از تحریم، کرونا و سوء مدیریت به عنوان سه مشکل پیش روی جامعه امروز یاد کرد و گفت: مدیریت باید به نحوی حرفه‌ای مدنظر قرار گیرد و در این راستا ضروری است که علوم انسانی همانند علوم تجربی بصورت تخصصی مورد توجه باشد.

مختاری به ضرورت درک و اهمیت علوم انسانی اشاره کرد و افزود: برای رفع مشکلات کنونی جامعه نیازمند مدل اقتصادی هستیم که قائل به فرد نبوده و بر پایه برنامه استوار باشد.

او همچنین شیوع کرونا را آسیبی برای سلامت و معیشت تمام مردم دنیا عنوان و تاکید کرد: فارس تاکنون در حوزه پیشگیری از شیوع گسترده کرونا عملکرد موفقی داشته و این در حالی است که در حوزه درمان نیز در سطح کشور همیشه سرآمد بوده است.

مختاری با بیان این مطلب که ۷۳ هزار کارگاه و واحد تولیدی در سطح این استان فعال است، گفت: با شیوع کرونا حدود ۲۷ هزار کارگاه در این استان با مشکلات جدی مواجه شده و ۷۳ هزار کارگر بیکار و متقاضی دریافت بیمه بیکاری شدند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۸۰۰ کارگر مشکوک به کرونا در فارس مشخص شد که تست ۴۴۷۰ نفر از آنها مثبت بود و خوشبختانه تاکنون ۳۸۴۴ نفر از این کارگران شفا یافته و شوربختانه ۱۱ نفر جان باختند.

مختاری تاکید کرد: در بعضی از واحدهای تولیدی این استان صدها کارگر روزانه در فاصله‌های نزدیک به یکدیگر مشغول کار و تلاش هستند و اگر دستورالعمل‌هایی بهداشتی در این مجموعه‌ها رعایت نمی‌شد قطعا فاجعه بزرگی به بار می‌آمد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس رعایت مناسب شیوه‌نامه‌های بهداشتی در واحدهای تولیدی این استان را عاملی موثر در پائین بودن موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید ۱۹ و کارنامه عملکرد فعالان این حوزه را در این ارتباطات قابل قبول ارزیابی کرد.

او همچنین به حمایت‌های معیشتی از زمان شیوع کرونا در فارس اشاره کرد و با بیان اینکه یک میلیون و ۴۳۶ هزار خانوار در فارس ساکن و اغلب جزو یارانه‌بگیران هستند، گفت: سه دهک پایین جامعه نیز در یکسال اخیر کمک‌هایی از دستگاه‌های متولی نظیر کمیته امداد و بهزیستی دریافت کرده‌اند.

مختاری با تاکید بر لزوم هدایت بیشتر کمک‌ها به سمت جامعه کار و تولید، اظهار کرد: به یک میلیون خانوار استان فارس تسهیلات حمایتی کرونا اعطا شده است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس با اشاره به ضرورت هدایت برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش درآمد خانوارهای این استان، گفت: در پی شیوع کرونا در این استان به ۷۳ هزار کارگر بیمه بیکاری پرداخت شد.

او ادامه داد: از ابتدای شیوع کرونا و با هدف حفظ اشتغال‌های موجود و ایجاد انگیزه در کارفرمایان تاکنون ۴۸۵ میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۳۰ هزار کسب و کار زیان دیده از این بیماری پرداخت شده است.

مختاری اضافه کرد: در حال حاضر نه تنها مشاغل آسیب دیده از کرونا در این استان بازیابی شده بلکه اکنون به نسبت بهمن ماه ۹۸ تعداد بیمه شدگان فارس نیز بیش از یک درصد رشد داشته است که این مهم موفقیتی بزرگ برای استان قلمداد می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس، این استان را پیشتاز اجرای طرح مواسات و همدلی دانست و گفت: با همدلی و همت مردم، استاندار فارس، مجموعه دستگاه‌های اجرایی، سپاه و بسیج سعی شد که کمک‌های مومنانه با عدالت بین نیازمندان توزیع شود.

دیدگاه