کرونا در فارس؛ بیش از ۱۶۸ هزار مبتلا و ۳۱۵۹ جان‌باخته

  • 16 بهمن 1399 - 18:58
کرونا در فارس؛ بیش از ۱۶۸ هزار مبتلا و ۳۱۵۹ جان‌باخته

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با اشاره به وضعیت وخیم ۹۷ بیمار کووید ۱۹ در فارس گفت: این بیماران همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری هستند و با توجه به این موضوع باید همگان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را برای کاهش آسیب‌های موج چهارم رعایت کنند.

سید روح‌اله حسینی، پنجشنبه با اعلام آخرین وضعیت کرونا در فارس، بیان داشت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۵۹۷ هزار و ۷۵۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های این استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۱۶۸ هزار و ۹۶۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

وی افزود: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۹ هزار و ۴۶۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد یک هزار و ۶۰۷ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تا به حال، ۱۷۰ هزار و ۵۷۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند.

حسینی، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم را که هم اکنون در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند، ۵۳۷ نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد، ۹۷ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شیراز گفت: همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تا به حال، ۱۶۴ هزار و یک نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌های فارس ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

به گفته حسینی، با جان باختن پنج نفر از مبتلایان به این بیماری در روز گذشته (پانزدهم بهمن ماه ۹۹) شمار جانباختگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع تا امروز (شانزدهم بهمن) در این استان به سه هزار و ۱۵۹ نفر رسیده است.

وی، با بیان اینکه ساده ‌انگاری نسبت به کرونا، بزرگترین تهدید کنونی سلامت جامعه است، همکاری مردم در این زمینه را موجب پیشگیری از اوج گرفتن دوباره آمارها دانست و گفت: ظرف یک سال گذشته، مهم‌ترین توصیه بهداشتی که برای حفظ سلامت ما در برابر این بیماری مورد تاکید قرار گرفته، پایبندی جدی به استفاده از ماسک و ضرورت حفظ فاصله فیزیکی از دیگران بوده است.

حسینی ادامه داد: قطع زنجیره‌های انتقال این بیماری از رفتار ما تبعیت می‌کند و همگان می‌توانیم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، در حفظ سلامت خود و عزیزانمان سهیم شویم.

شمار مناطق زرد(خطر متوسط) شیوع ویروس کرونا در استان فارس که در هفته جاری، چهار شهرستان بود، بر اساس آخرین رنگ‌بندی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم اینک به ۱۸ شهرستان یعنی نیمی از شهرستان‌های این استان رسیده است.

شهرستان‌های دارای وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا شامل، لارستان، اوز، خنج، لامرد، قیروکارزین، جهرم، خفر، استهبان، نی‌ریز، بختگان، ارسنجان، پاسارگاد، خرم‌بید، سپیدان، بیضا، ممسنی، کازرون و کوه‌چنار هستند.

همچنین ۱۸ شهرستان استان فارس شامل، زرقان، مرودشت، بوانات، سرچهان، آباده، اقلید، خرامه، سروستان، داراب، زرین‌دشت، فسا، کوار، فیروزآباد، فراشبند، شیراز، گراش، مُهر و رستم در وضعیت آبی (کم خطر) شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

مسوولان ستاد مقابله با کرونا در استان فارس بارها از خطر آغاز موج چهارم این ویروس در استان سخن گفته‌اند و از مردم خواسته‌اند از کرونا غافل نشوند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را همچنان با دقت رعایت کنند.

استان فارس دارای ۳۶ شهرستان و ۹۵ بخش است.

دیدگاه