طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب فارس ادامه دارد

  • 28 دی 1399 - 12:22
طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب فارس ادامه دارد

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی در استان فارس، شامل ۱۵ پروژه است و همچنان ادامه دارد.

کرامت‌الله کریمی مزیدی، سیاست‌های شرکت آب متطقه‌ای فارس به عنوان متولی حفاظت منابع  آب استان در راستای سازگاری با کم آبی را موثر دانست و افزود: فارس از دیر باز همواره به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور بوده و در نتیجه معیشت اکثریت مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با کشاورزی گره خورده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت آب منطقه‌ای فارس، کریمی مزیدی افزود: افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی از یک طرف و خشکسالی‌های سال‌های اخیر از دیگر سو، امنیت آبی استان فارس را با مخاطراتی جدی مواجه کرده است.

او گفت: برای سازگار کردن استان با کم آبی، در شرایطی که فارس همواره  مبتلا به دوره‌های متوالی خشکسالی بوده است، به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که به لطف بارش نعمت‌های خداوندی، از ۳۷ میلیارد مترمکعب حجم بارش سالیانه در شرایط نرمال، ۱۱.۵ میلیارد متر مکعب آن صرف منابع آبی تجدیدپذیر شده و حدود ۶ میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی و در دسترس باشد.

معاون آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: باید به بهترین حالت ممکن بهینه مصرف کنیم تا درصد پرت آب را به کمترین میزان ممکن کاهش دهیم.

کریمی مزیدی اجرای صحیح و به موقع طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبهای زیرزمینی را با هدف جلوگیری از خشکسالی‌های آینده مهم توصیف، و اضافه کرد: این طرح شامل ۱۵ پروژه و به مانند چراغی فرا روی سازمان‌های متولی آب است و در صورت اجرای صحیح می‌تواند بحران و یا مساله کمبود آب را در آینده مدیریت کند.

معاون آب منطقه‌ای فارس گفت: پروژه‌های انسداد و پر کردن چاه‌های غیر مجاز حفر شده در سال‌های قبل، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها و سایر پروژه‌های پانزده گانه طرح احیا و تعادل بخشی با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های مرتبط، نظیر دادگستری و نیروی انتظامی فارس، با قوت و برنامه‌ریزی ادامه دارد.

دیدگاه