شهردار شیراز: بازار بزرگ صنایع دستی در بافت تاریخی راه‌اندازی می‌شود

  • 16 دی 1399 - 7:48
شهردار شیراز: بازار بزرگ صنایع دستی در بافت تاریخی راه‌اندازی می‌شود

شهردار شیراز گفت: راه‌اندازی مرکز کارآفرینی صنایع دستی و هنرهای سنتی شیراز و بازار بزرگ صنایع دستی با معماری دوره زندیه در قلب بافت تاریخی این کلانشهر در دستور کار قرار گرفته است که در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور در مراسم اعطای گواهینامه‌ ۲۷ شهر و روستای ملی صنایع‌دستی افزود: شهرداری شیراز با راه اندازی کارگروه میراث معنوی شیراز و دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی تلاش کرده تا با توسعه زیرساخت‌های لازم آموزشی در مسیر احیا و ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی در حال فراموشی یا کمتر شناخته شده، گام های موثری بردارد.

شهردار شیراز گفت: به منظور رونق اقتصاد هنر در این عرصه ایجاد بازارها و کارگاه‌های دائمی صنایع دستی را به عنوان یک اولویت در برنامه ها و بودجه خود لحاظ کند.»

او افزود: « شش کتاب و پنج مستند در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی شیراز تولید خواهد شد که در هفته شیراز سال ۱۴۰۰ رونمایی می‌شود.»

اسکندرپور یادآور شد: صنایع دستی با ایجاد پیوند میان اندیشه، روح و هنر آدمیان، دل را صیقل داده و اندیشه را به مسیر کمال رهنمون می کند.

شهردار شیراز گفت: همه می دانند شیراز با نام یک هنر شناخته نمی شود و همین امر موجب شده که شورای جهانی صنایع دستی در اقدامی شایسته شیراز را شهری جهانی در این عرصه معرفی کند، شهری که با ۸۰ رشته هنری پیش قراول اقتصاد هنر نیز خواهد بود.

اسکندرپور اظهار داشت: شیراز فقط به گذشته پر افتخار خود نمی بالد، امروز صنایع دستی در کوی و برزن شهر نفس می کشد و علاوه بر این نیز برای حداقل ۲۰ هزار نفر زمینه اشتغال را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: معتقد هستیم می توانیم مسیری روشن و مطمئن در دیپلماسی فرهنگی پیش روی این شهر و کشورمان قرار دهیم.

مراسم اعلام رسمی و اعطای گواهی‌نامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی روز دوشنبه با حضور تعدادی از استانداران و چند نفر از شهرداران شهرهای ملی صنایع‌دستی، تعدادی از نمایندگان مجلس و جمعی از مدیران کل ستادی و استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن آبی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.

در این نشست، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لوح دبیرخانه ثبت جهانی شیراز شهر جهانی صنایع‌دستی را به شهردار شیراز اهدا کرد.

در این آیین که با حضور استاندار فارس برگزار شد، عنوان شهر ملی دست بافته‌های عشایری به فیروزآباد اهدا شد.

دیدگاه