مدیرکل راه آهن فارس: خط آهن شیراز – یزد تا پایان دولت تکمیل می‌شود

  • 14 دی 1399 - 8:13
مدیرکل راه آهن فارس: خط آهن شیراز – یزد تا پایان دولت تکمیل می‌شود

مدیرکل راه آهن فارس با اشاره به پیشرفت مطلوب خط ریلی‌ شیراز به یزد، تاکید کرد که تا پایان کار دولت دوازدهم این پروژه عمرانی تکمیل می‌شود و هزینه سفر بین فارس و شرق و شمال شرق کشور، کاهش قابل توجهی می‌یابد.

مهرداد انصاری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مسیرهای ریلی زیادی حتی بیش از سایر استان‌های کشور برای فارس پیش‌بینی شده است و در هیچ یک از این خطوط، با نبود برنامه برای شروع یا کم کاری برای تکمیل مواجه نیستیم.

مدیرکل راه‌آهن استان فارس در پاسخ به چرایی علل عقب ماندگی فارس در حوزه خطوط ریلی، گفت: پاسخ را از دیگر متولیان امر بخواهید.

او با بیان اینکه، مسیر ریلی اقلید به یزد یکی از پنج نقطه ریلی مورد نظر در فارس است، افزود: دولت تضمین کرده که این خط تا پیش از پایان عمر دولت دوازدهم به اتمام برسد.این مسیر اکنون از پیشرفت خوبی برخوردار  است.

مدیرکل راه‌آهن فارس خاطرنشان کرد که با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه ریلی، مسافت بین فارس و شرق و شمال شرق کشور و در نتیجه آن هزینه سفر در زمینه‌های مسافر و بار، کاهش قابل توجهی یافته و ایمنی سفر نیز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

انصاری ادامه داد: خط ریلی شیراز-گل گهر در استان کرمان و شهرستان سیرجان نیز از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.

او به مسیر ریلی شیراز-بوشهر هم اشاره و خاطرنشان کرد: تقاطع این خط در شرق شیراز و منطقه ویژه پیش‌بینی شده و در مسیر کوار و جهرم حرکت خواهد کرد.

مدیرکل راه آهن فارس با بیان اینکه همه پروژه‌های ریلی استان‌ طبق برنامه در حال اجراست، گفت: با توجه به اینکه مسیرهای ریلی و زیرساخت های آن هزینه‌های بسیار زیادی دارد و چون دولت خود سرمایه گذاری می‌کند، ممکن است اقدامات آن با تاخیر انجام شود.

انصاری عنوان کرد: اولویت بندی اتمام خطوط موجود با توجه به شرایط اقتصادی، با تصمیم دولتمردان تعیین می‌شود.

او با بیان اینکه نخستین خط ریلی فارس سال ٨٨ در شیراز با یک قطار و١٠ واگن آغاز شد، اضافه کرد که کل واگن‌های موجود در ایران تلفیقی از واگن‌های جدید وقدیم هستند.

واگن‌های مسافری زیر ٢٠ سال سن دارند

مدیرکل راه آهن فارس ادامه داد: واگن‌های مسافری زیر ٢٠ سال سن دارند اما واگن‌های باری متفاوت هستند و بسته به میزان بار، واگن وارد استان می‌شود،شرکت‌های خصوصی مالک واگن کار انتقال را انجام می‌دهند و خوشبختانه در این حوزه مشکلی وجود ندارد.

انصاری با بیان این نکته که همانگونه که راه آهن استانی نیست، واگن‌ها هم استانی نیستند و در زیر مجموعه شبکه ملی تعریف می‌شوند، گفت: شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌ها در استان فارس برمبنای نوع و میزان بار می‌توانند واگن سفارش دهند.

او با تصریح بر این موضوع که در واگن‌های باری تنها اقدام به حمل کالاهای کلان می‌شود نه خرد، عنوان کرد: به جز یک واگن باری که مسئولیت حمل کالای خرد مسافران و خودروهای آنها را بر عهده دارد دیگر واگن‌های باری تنها اقدام به حمل بارهای کلان می‌کنند.

مدیرکل راه آهن فارس ادامه داد: اکنون بارهای صادراتی که از خطوط ریلی فارس منتقل می‌شوند از طریق مسیرهای تهران وآذربایجان به سمت ترکیه و از طریق خط ریلی کرمانشاه و مهاباد به سمت عراق جابجا می‌شوند.

انصاری اضافه کرد: همچنین بارهای صادراتی فارس به سمت هرمزگان و بندرعباس ارسال و از طریق بندرعباس به مقصد مورد نظر تحویل داده می‌شود.

او که معتقد است وضعیت حمل و نقل باری از طریق خطوط ریلی فارس مطلوب است، گفت:  اگرچه شیوع بیماری کووید ١٩ تاثیر چندانی در انتقال میزان بارهای صادراتی نداشته اما وقتی تعداد کارکنان برخی واحدها تعدیل شود، تاثیراتی ایجاد خواهد شد اما نه روی میزان باری که قرار است حمل شود بلکه روی برنامه‌ای که پیش بینی شده بود.

رشد ۵٠ درصدی حمل کالاهای صادرات از طریق واگن‌های باری 

مدیرکل راه آهن فارس همچنین از رشد ۵٠ درصدی حمل کالاهای کلان و صادرات آنها از طریق واگن‌های باری نسبت به سال گذشته در استان خبر داد و افزود: سال گذشته هم بیش از ١٠٠ درصد رشد نسبت به سال ما قبل داشتیم.با تکمیل مسیر ریلی اقلید-یزد قطعا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه حمل بار از طریق خطوط ریلی استان خواهیم بود.

انصاری گفت: این خط پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و زیرسازی آن تمام شده و روسازی هم در حال انجام است.

او در خصوص وضعیت پذیرش مسافر در دوران شیوع بیماری کرونا نیز بیان کرد: طی ماه‌های اخیر تنها اجازه استفاده ۵۰ درصد از ظرفیت کوپه‌های چهارنفره واگن‌ها(دونفره) داده‌ایم که البته ١٠٠ درصد همین ظرفیت پیش‌بینی شده هم توسط مسافران تکمیل می‌شود.

تست کووید ۱۹ مثبت باشد، بلیط داده نمی‌شود

مدیرکل راه آهن فارس ادامه داد: سیستم بلیط فروشی راه آهن به سامانه ماسک وزارت بهداشت متصل است و فردی که تست کووید ۱۹ او مثبت است، نمی‌تواند بلیط تهیه کند.همچنین هنگام ورود، افراد با شماره کارت ملی کنترل می‌شوند، ضمن اینکه همکاران ما به صورت فیزیکی حضور دارند و اگر موردی مشاهده کنند از ورود آنها جلوگیری می‌کنند.

انصاری با اشاره به حرکت قطارهای مسافربری فارس در طول هفته نیز بیان کرد: روزانه به تهران حرکت داریم و انتقال مسافران به مشهد نیز یک روز در میان انجام می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه عمر مفید هر واگن‌ به نوع واگن و میزان تعمیرات آن بستگی دارد، افزود: برخلاف وسایل نقلیه جاده‌ای که به طور مستمر تعمیر و تست می‌شوند اما واگن‌ها اینگونه نیستند و تعمیرات اساسی و دوره‌ای دارند که باید به نحو مناسبی باید انجام شود.

مدیرکل راه آهن فارس اضافه کرد: خوشبختانه تکنولوژی تعمیر واگن‌ها در درون کشور وجود دارد و هیچ مشکلی در این باره نداریم.

تحریم‌ها تاثیری در تولید واگن نداشته است

انصاری‌ با بیان اینکه برنامه خوبی در راستای جهاد خودکفایی اجرا شده و به همین دلیل تحریم‌ها تاثیری در تولید واگن نداشته، گفت: اکنون یک کارخانه ساخت واگن باری وابسته به اداره کل راه آهن فارس در شهرضا فعال است و تولیدات بسیار خوبی هم دارد.

دیدگاه