فارس میزبان کنفرانس جهانی میراث ساسانی

  • 07 دی 1399 - 9:22
فارس میزبان کنفرانس جهانی میراث ساسانی

مدیر پایگاه میراث جهانی مجموعه تاریخی ساسانی فیروزآباد و سروستان گفت: کنفرانس جهانی میراث ساسانی، بهار سال آینده در استان فارس برگزار خواهد شد.

علیرضا عسکری چاوردی گفت: این کنفرانس جهانی، نتایج تحقیقات علمی جدید دانشمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات داخلی و خارجی در حوزه میراث جهانی ساسانیان ارائه می شود.  

عسکری چاوردی با اشاره به موضوعاتی که در این کنفرانس بین المللی ارائه خواهد شد، گفت: این کنفرانس محصول مطالعات چند ساله اخیر دانشگاه ها و مراکز تحقیقات بین المللی در حوزه میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس است.

او گفت: محققان و دانشمندان در این کنفرانس و طی دو روز نتایج جدید تحقیقاتی خود را در خصوص باستان شناسی و بررسی های ژئوفیزیک در شهر گور، آب و هواشناسی کهن دشت فیروزآباد، شکل گیری شهر و منظر باستان شناختی ساسانی، جغرافیای تاریخی اردشیر خوره، نتایج مطالعات اولیه از مرمّت و حفاظت نقش برجسته های ساسانی تنگاب و نقاشی های دوره ساسانی شهر گور، مستندنگاری و شیوه های علمی در پایش بناهای تاریخی قلعه دختر و کاخ اردشیر، نتایج مطالعات ژئومورفولوژی دشت، مدیریت سیستم های سنتی کهن آبیاری در دشت فیروزآباد، نقشه های باستان شناسی و نتایج جالب توجه از بررسی مسیرهای تجارت دریائی ساسانیان در دشت های پس کرانه ای فیروزآباد تا ساحل خلیج فارس و بنادر تاریخی اردشیر خوره ارائه و معرفی خواهند کرد.

دانشیار باستان شناسی دانشگاه شیراز در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع توسعه پایدار، افزود: کنفرانس در چارچوب ارائه نتایج دور اول مطالعات میدانی ۵ ساله اخیر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی در زمینه مطالعات میراث جهانی ساسانیان انجام می شود و هدف آن تحقق اهداف سند چشم انداز توسعه بلند مدت جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۰ در زمینه توسعه پایدار میراث فرهنگی بخش مرکزی و جنوب فارس است. 

محور ساسانی در استان فارس با موافقت یونسکو ثبت جهانی شده است.

محور ساسانی فارس شامل آثار دوره ساسانیان در استان است که این پرونده از شهرستان فیروزآباد با آثار کاخ اردشیر و قلعه دختر و نقوش برجسته آغاز می‌شود و تا کاخ ساسانی سروستان و شهر تاریخی بیشاپور و تنگ چوگان در شهرستان کازرون ادامه پیدا می‌کند.

دیدگاه