سی و یکمین جشنواره تئاتر فارس به ایستگاه آخر رسید

  • 05 دی 1399 - 15:33
سی و یکمین جشنواره تئاتر فارس به ایستگاه آخر رسید

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین پایانی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس با بیان خرسندی از استفاده و توجه به ظرفیت های هنرمندان خود استان فارس برای اعضاء بازبینی و داوری و اجرایی، اعلام داشت: امیدواریم بتوانیم آثار منتخب را به صورت حرفه ای فیلم برداری کنیم و با صدا و سیمای مرکز فارس رایزنی شود تا این نمایشها به معرض دید عموم و در دسترس همه قرار بگیرد.

 صابر سهرابی در این مراسم با احترام به یکایک هنرمندانی که در مراسم اختتامیه این جشنواره و تالار حافظ شرف حضور دارند و همه  آنهایی که از طریق فضای مجازی این جشنواره را دنبال می کنند، اعلام داشت: خدا را شاکریم که امروز آیین پایانی جشنواره تئاتر استان فارس با تمام سختی ها و محدودیت ها و مسائل و مشکلاتی که وجود داشت، با همت دست اندرکاران و هنرمندانی که دل در گرو هنر زیبا، جذاب و دوست داشتنی نمایش گذاشتند، پیشکسوتان عزیز و بزرگوار، هنرمندان جوانی که تازه وارد این عرصه شده اند، همه و همه بزرگواران که تلاش کردید این جشنواره به خوبی برگزار شود به منظر قابل قبولی دست یافت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: همانگونه که می دانیم امسال این جشنواره با چه محدودیت هایی روبرو بود. الان که بنده این جا دارم با شما بزرگواران صحبت می کنم، قطعاً خوشحال هستم که این برنامه اجرا شد و جشنواره به آیین پایانی رسید. ناراحت هستم از این که جشنواره آن شور و حالی که سال های سال داشت در آخر قرن هزار و سیصد و آخرین جشنواره سال که در این قرن آخرین جشنواره تئاتر برگزار می شود، با این وضعیتی که سراسر جهان را فرا گرفت، شیوع بیماری کرونا، باعث شد که تمام فعالیت های فرهنگی و هنری محدود شود، آن هم هنر نمایش که در گرو جمع و حضور فیزیکی شما عزیزان و بزرگ مندان حوزه هنرهای نمایشی است.

سهرابی ادامه داد: از این بابت ناراحت هستم که این اتفاق نیفتاد و به صورت محدود با زحماتی که دبیر جشنواره جناب آقای استاد روزیطلب هنرمند عزیز کشیدند و خانوادگی درگیر این برنامه شدند و همه شما عزیزان، داوران اولیه جشنواره و داوران نهایی که امسال با تدبیری که دبیر محترم اندیشیدند، تأکید و تلاش کردند که از ظرفیت های خود استان فارس، عزیزان بزرگی که در همین استان حضور دارند بتوانند استفاده کنند. در روز اول با بنده هم در این خصوص مشورتی داشتند که گفتم خودتان اختیار دارید که بتوانید این کار را مدیریت کنید که الحمدلله این اتفاق افتاد و فکر می کنم برای اولین بار است که از ظرفیت هنرمندان درجه یک استان فارس استفاده شد که استان پهناور فارس با این هنرمندانی که هر کدامشان سر منشأ هنری در سراسر کشور هستند و الان دارند فعالیت می کنند، از همین خطه برخواسته اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیان داشت: بنابراین من این اتفاق میمون و مبارک را تبریک می گویم و احسنت به هنرمندان که این کار را انجام داد و از داوران عزیز و پیشکسوتان بزرگ خود شیراز استفاده کرد، و انجمن هنرهای نمایشی استان که تلاش کردند کار اجرایی جشنواره را دنبال کنند. روزی نبود که من آقایان وامق رییس انجمن و موسوی مدیر موسسه بهونه و مسئول اجرایی را در اداره نبینم که پیگیر کارها نباشند و تأکید داشتند که حتماً این جشنواره برگزار شود. شرایط، شرایط سختی بود اما به همت عاشقان هنرهای نمایشی اتفاق میمون و مبارک رقم خورد. با تمام کاستی ها و اتفاقات نادری که افتاد، عزیزان هنرهای نمایشی در سراسر استان فارس کارهای خوبی را انجام دادند؛ بویژه در مرحله ی اول که امسال شد و داوری صورت گرفت و در مرحله ی دوم هم، تلاش میکنیم انشاءالله آثاری که برای جشنواره فجر کشوری برگزیده می شود و اعلام خواهد شد، بتوانیم آن را به صورت حرفه ای فیلم برداری کنیم و با صدا و سیمای مرکز فارس رایزنی شود تا این نمایش به معرض دید عموم و در دسترس همه قرار بگیرد که بتوانند استفاده کنند و آثاری که به جشنواره راه پیدا کردند یک معرفی خیلی خوب شود.

صابر سهرابی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری از اینکه تمام کسانی که وارد جشنواره شدند بتوانند پرانرژی کارشان را ادامه دهند، اعلام داشت: این صحنه رقابت و صحنه نمایش همیشه باقی خواهد ماند و هنرمندان تئاتر هم همیشه در صحنه و فعالیت های فرهنگی و هنری حضور پرشوری خواهید داشت. سپاس از همه بزرگوارانی که امروز با این محدودیت برای اختتامیه جشنواره حضور پیدا کردند و تشکر از بینندگان عزیزی که به صورت زنده برنامه را دنبال می کنند. خیلی ممنون و سپاس گزارم.

سلامت تئاتر در گرو پایبندی به اخلاق و معرفت هنر است

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس در آیین اختتامیه گفت: اصلی ترین وظیفه و رسالت هنر و هنرمند پایبندی به اصول انسانی است.

کاظم روزیطلب پیشکسوت تئاتر در آیین پایانی سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس ضمن قدردانی از مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن هنرهای نمایشی و ستاد اجرایی گفت:

جشنواره بخش کوچکی از فعالیت فعالان تئاتر در فارس است و اصل بر این بوده  جشنواره ثمره اجرای رو در رو با مخاطب باشد.

دبیر جشنواره استانی تئاتر با اشاره به نحوه انتخاب اعضای هیئت انتخاب و داوری این جشنواره افزود: پس از حمایت مدیرکل و معاونت هنری اداره کل در خصوص این طرح اسامی هنرمندان بسیاری در گرایش های مختلف در استان بررسی و رصد شد و ب محوریت قرار دادن اصول اخلاقی و انسانی ، فعالیت مستمر در سالهای اخیر ، خلاقیت و سوابق فعالیت تعدادی ازاین هنرمندان جهت حضور در این رویداد معرفی شدند که به دلیل عدم حضور تنی چند  نهایتا این هیات ۷ نفره بازبینی و هیات ۴ نفره داوری انتخاب شدند.

استاد روزیطلب با تاکید بر حفظ امانت داری و بررسی کارشناسی آثار در هیات بازبینی افزود: بی تردید هیات بازبینی جشنواره بدون دخالت سلیقه و یا وابستگی گروهی کارها را در سلامت کامل بررسی کردند که در این میان نمایشی نوشته مجتبی حسینی قیری و نمایش دیگری از فسا با بازی منوچهر محسنی از اعضای هیات بازبینی بدون توجه به حضور این هنرمندان در هیات بازبینی ،  قضاوت و در مرحله بازبینی رد شد

وی در ادامه افزود :همانگونه که نمایشی دیگر با بازی مهری منصوری بدون حضور و رای ایشان تنها با رای و قضاوت ۶ عضو دیگر تایید شد و در نهایت پس از معرفی ۱۶ نمایش نهایی، نمایش گاوچران های مفرغی به نویسندگی سعید رضا خوش شانس داور جشنواره و کارگردانی نوید جعفری ناظر در هیأت بازبینی و داوری که رای مثبت ۷ عضو بازبینی را به همراه داشت  به خواست کارگردان جهت رعایت قانون و عدم پیش آمدن هر شائبه ای  از بخش مسابقه خارج شد.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس با بیان اینکه این نشانه بلوغ هنرمندان حاضر در این جشنواره بوده است گفت: همانگونه که هیات داوران هرچند یکی از بهترین بازیگران زن جشنواره را شایسته رتبه نخست می‌دانستند به دلیل حضور ایشان در هیات انتخاب آثار از گردونه رقابت خارج و از آن به عنوان رنج داوری یاد کردند.

کاظم روزیطلب افزود: جای بسی خوشحالی است که شاهد چنین رفتارهای اخلاق گرایانه و اصولی از سوی هنرمندان فعال استان فارس در مقابل عده بسیار قلیلی هستیم که اینچنین نمی اندیشند ،  که معرفت و اخلاق را بر هر نظری ارجح تر است و  بی گمان تئاتر فارس نیازمند همین روحیه برای رشد و اعتلای اصولی است، باشد که صحنه مقدس تیاتر از وجود افراد بی دانش و اخلاق پاک شود.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس در خاتمه ضمن قدردانی از گروه های شرکت کننده در این رویداد  اظهار امیدواری کرد شاهد اتفاقاتی فرخنده با حضور هنرمندان واقعی و ارزنده در  آینده تئاتر فارس باشیم و با پایان همه گیری کرونا مجددا رونق و اجرای عمومی تئاتر را شاهد باشیم.

بزرگترین دستاورد جشنواره امسال عملی کردن شعار اخلاق مداری بود

نوید جعفری ناظر هیات بازبینی و داوری و نائب رییس انجمن هنرهای نمایشی فارس در مراسم اختتامیه ضمن قدردانی از حمایت های دبیر جشنواره ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی گفت: تئاتر فارس شایسته بهترین هاست و حضور ۳۵ گروه نمایشی در شرایط کرونا شاهدی بر این مدعاست.

جعفری ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره افزود: امسال سی و دو سال از عمر این گردهمایی سالانه هنرمندان تئاتر فارس میگذرد که به دلیل اینکه یک در یکی از سال ها به واسطه حضور یکی از مدیر کل ها جشنواره با وقفه یک ساله برگزار شد و این سال شاهد برگزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس هستیم.

 ناظر بازبینی و داوری جشنواره وی در ادامه افزود با شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره تئاتر استانی همانند سایر فعالیت ها در هاله ای از ابهام قرار داشت و حتی بحث عدم برگزاری جشنواره و جایگزینی فعالیت های آموزشی و یا تقویت زیرساخت های سخت افزاری در استان مد نظر قرار گرفت که سرانجام با در نظر گرفتن شرایط مختلف برگزاری جشنواره به صورت مجازی در دستور کار قرار گرفت.

جعفری با بیان اینکه از مرداد ۹۹ فراخوان اولیه تدوین شد افزود: در شهریور ماه فراخوان جشنواره استانی تئاتر فارس با در نظر گرفتن شرایط اپیدمی کرونا منتشر و از طریق رسانه های رسمی همانند خبرگزاری مهر ، ایرنا، ایسنا، تسنیم و روزنامه های استانی و همچنین شبکه های مجازی بصورت گسترده اطلاع رسانی شد.

وی با اشاره به لغو شرایط عدم شرکت نمایش های شرکت کننده در دیگر جشنواره های کشوری افزود: یک ماه پس از انتشار فراخوان این مورد از سوی دبیرخانه جشنواره فجر به استانها اعلام شد که این مورد نیز از طریق دفاتر انجمن هنرهای نمایشی شهرستانها و شبکه های اطلاع رسانی به اطلاع هنرمندان رسید هرچند که در فراخوان استانی پیش از این هم تنها نمایش های شرکت کننده در ادوار قبلی استانی حق شرکت در جشنواره را نداشتند.

نائب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس با اشاره به تمدید مجدد فراخوان افزود: بزرگترین شناسه دبیر امسال جشنواره اخلاق مداری و توجه به معرفت هنری بوده است و همه ما افتخار می کنیم شاگرد این استاد با اخلاق تئاتر بودیم و باعث شادمانی است که با حسن انتخاب استاد کاظم روزیطلب برای نخستین بار شاهد حضور هیات بازبینی و داوری از نسل جوان ، تحصیل کرده و فعال تئاتر استان فارس با محوریت افراد بی حاشیه ، خلاق و با اخلاق  بودیم که امیدواریم این رویه در دیگر سالها نیز با حضور هنرمندان اخلاق مدار و فعال  ادامه داشته باشد.

جعفری ضمن قدردانی از دبیر جشنواره و همچنین حمایت اداره کل از اتفاق افزود: مسلما هیات انتخابی ۷ نفره با گرایش های مختلف و دیدگاه های گوناگون به مراتب بیش از یک هیات  محدود و سه نفره می تواند باعث رشد و اعتلای تئاتر استان فارس باشد.

ناظر هیات بازبینی و داوری در ادامه با اشاره به انتشار بیانیه هیات انتخاب آثار و هیات داوران افزود: موارد قابل توجهی توسط این عزیزان مطرح شده است که می تواند راهگشای هنرمندان در فعالیت های آتی باشد. جعفری در خاتمه با اشاره به حضور صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در مراسم اختتامیه افزود :می خواهم قولی بگیرم که اداره کل در زمینه حمایت مالی از تاسیس سایت اختصاصی انجمن هنرهای نمایشی فارس همراه هنرمندان باشد چرا که تاسیس این سایت می تواند در زمینه بانک اطلاعات هنرمندان، بانک نمایشنامه، تبلیغ و فروش بلیط ، انتشار اخبار و فراخوان ها و همچنین بارگذاری فیلم تئاتر به کمک هنرمندان تئاتر بیاید، امید آن داریم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در چند ماه پایانی امسال در این خصوص یاریگر هنرمندان باشد.

آرای هیات داوران سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس

دی ماه ۱۳۹۹

طراحی لباس :دیپلم افتخار و جایزه نقدی  نمایش آنجا که آب ما را می برد

هیات داوران در بخش های طراحی صحنه، طراحی نور و موسیقی هیچ‌کاری را شایسته دریافت جایزه ندانست

جایزه ویژه طراحی صدا و افکت : لوح سپاس و جایزه نقدی نمایش کنج دنج از مرودشت

تقدیر ویژه اجرا گر زن : لوح سپاس و جایزه نقدی نمایش مهاجران نگین صغیر

تقدیر ویژه هیات داوران به کارگردانی ، نمایشنامه و بازیگری دیپلم افتخار و جایزه نقدی به  نمایش تک نفره غلام روح الله هاشم پور

هیات داوران از تمامی بازیگران کودک جشنواره با لوح سپاس قدردانی می کند

گروه بازیگران کودک در نمایش «جیران» از فیروز آباد

بازیگر کودک نمایش «زاویه» پاییز سعیدیان از نورآباد ممسنی

بازیگری زن :

تقدیر بازیگری زن:

لوح سپاس و جایزه نقدی مهرناز عوض زاده و آرزو کیانی بازیگران نمایش استاتیرا

جایزه سوم بازیگری زن مشترکا لوح تقدیر و جایزه نقدی

آرام شاهسونی نمایش «چر»

هستی کرمی «سه زن»

بازیگری دوم زن لوح تقدیر و جایزه نقدی

شمس الافاق شفیعی سروستانی تئاتر «ناخوانده»

بازیگری اول زن :

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی

مریم سعیدیان نمایش «زاویه»

بنا بر بیانیه هیات داوران مهری منصوری بازیگر نمایش ناخوانده ، شایسته دریافت عنوان  نخست بازیگری به دلیل حضور در هیات بازبینی از فهرست داوری خارج شد.

بازیگری مرد :

لوح تقدیر و جایزه نقدی

جایزه سوم بازیگری مرد مشترکا به

محمد مرادی نمایش «آنجا که آب ما را میبرد»

حمید فعله کار نمایش « داستان عامه پسند»

هیات داوران در بخش بازیگری اول و دوم مرد هیچ کدام از بازیگران را شایسته دریافت رتبه ندانست ‌.

نمایشنامه نویسی:

به دلیل توجه به نویسندگان جوان و بومی آثار اساتید نمایشنامه نویسی همانند استاد محمد رحمانیان ، محمد چرمشیر ، حمید آذرنگ و … داوری نشدند.

لوح سپاس و جایزه نقدی به نویسنده نمایش «کنج دنج » هادی امامی مقدم

لوح سپاس و جایزه نقدی به نویسندگان نمایش «زاویه» مریم سعیدیان و عارف پور دهقان

نمایشنامه نویسی سوم :

لوح تقدیر و جایزه نقدی به  مهران مقدر نمایش «استاتیرا»

نمایشنامه نویسی دوم :

لوح تقدیر و جایزه نقدی به فرهاد ارشاد « آنجا که آب ما را می برد»

نمایشنامه اول :

تندیس ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ناظری  تئاتر « ناخوانده»

کارگردانی :

تقدیر ویژه هیات داوران

لوح سپاس و جایزه نقدی به کارگردان نمایش «کنج دنج» سحر وراوی پور

کارگردان سوم :

لوح تقدیر و جایزه نقدی به کارگردان نمایش : «آنجا که آب ما را می برد»

محمد صادق علی پور

کارگردانی دوم :

لوح تقدیر و جایزه نقدی به کارگردان نمایش «زاویه » مریم سعیدیان

کارگردان اول :

تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به  تئاتر «ناخوانده»

افشین (علیرضا) محمودی

دو اثر برگزیده هیات داوران

معرفی به جشنواره تئاتر فجر به ترتیب :

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش «ناخوانده» به کارگردانی افشین (علی‌رضا) محمودی از شیراز

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش زاویه به کارگردانی مریم سعیدیان از نورآباد ممسنی

دیدگاه