کرونا فعالیت اقامتگاه های بوم‌گردی عشایر فارس را متوقف کرد

  • 25 آذر 1399 - 14:20
کرونا فعالیت اقامتگاه های بوم‌گردی عشایر فارس را متوقف کرد

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه هزینه تولید و معیشت عشایر مخصوصا با تعطیلی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گردشگری تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است،گفت: دستگاه‌های مرتبط و متولی باید با اتخاذ تدابیر لازم و ارایه تسهیلات بلند مدت کم بهره مانع توقف کامل این اقامتگاه‌ها شوند.

بر پایه مطلب دریافتی سه‌شنبه ایرنا، روح الله بهرامی افزود: جامعه عشایر کوچنده فارس به دلیل شیوه زندگی و فرهنگ و سنت های اصیل و ارزشمند و ارتباط تنگاتنگ با جاذبه های طبیعی، یکی از جوامع تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری هستند.

وی ادامه داد: بوم گردی یا اکوتوریسم در جامعه عشایر، به دلیل اینکه عشایر سالیان سال در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند، موجب رشد و پایداری زیست بوم شده اند و می توانند در زمینه بوم گردی مشارکت و فعالیت داشته باشند.

مدیرکل امورعشایر فارس گفت: این صنعت از چندین سال قبل در این استان روندی رو به توسعه را در پیش گرفته بود که هر سال با استقبال بیشتر گردشگران روبرو می شد، اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا مانند یک سرعت گیر مانع این حرکت سریع شد.

بهرامی بیان کرد:۲۴ کانون بوم گردی عشایری دارای مجوز در قالب اقامتگاه های بوم گردی عشایری در نقاط مختلف ییلاقی و قشلاقی فارس که در مناطق قشلاقی از اواخر زمستان تا اواخر اردیبهشت و در مناطق ییلاقی از اوایل خرداد تا اواخر شهریور فعال بودند، به دلیل وجود بیماری کرونا عملا فعالیت گردشگری آنان با توجه به نبود گردشگر بسیار کند و راکد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به داشتن پرتنوع‌ترین جمعیت عشایری در فارس توسعه گردشگری می تواند، در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانوارهای عشایری موثر باشند، که شیوع ویروس کرونا در یک سال اخیرصنعت توریسم و حوزه بوم گردی را بیش از همه درگیر کرده و تعداد گردشگران و بازدیدها به شدت کاهش پیدا کرده و بر این اساس ضربه جبران ناپذیری به این صنعت وارد شده و به طور کلی می توان گفت متوقف شده و تاثیر منفی بر درآمد خانوار عشایری داشته است.

عشایر استان با سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه ، لر( ممسنی وبویراحمد) و هشت طایفه مستقل، یک از جوامع مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور و رونق گردشگری استان فارس است.

دیدگاه