کاهش شمار مبتلایان به کرونا در فارس

  • 24 آذر 1399 - 16:31
کاهش شمار مبتلایان به کرونا در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به کاهش آمار تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های فارس و با تاکید براینکه این روند به معنی توقف شیوع کرونا نیست، به تشریح وضعیت آماری این بیماری در آذرماه پرداخت.

دکتر عبدالرسول همتی در نشست خبری اعلام آخرین وضعیت شیوع کووید۱۹ در استان فارس، گفت: اکنون ۱۰۱۷ بیمار مثبت قطعی یا مشکوک دارای علامت بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که نسبت به هفته‌های گذشته، کاهش داشته است.

همتی با بیان اینکه آمار بیماران با وضعیت وخیم جسمی نیز به تبع کاهش آمار بیماران بستری، با کاهش مواجه بوده است، گفت: اکنون ۲۷۷ بیمار مبتلا به کرونا به دلیل شرایط وخیم جسمی، در بخش‌های ICU بستری هستند.

او با اشاره به انجام بیش از ۵۲۷ هزار مورد تست تشخیصی کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، گفت: براساس آخرین بررسی‌ها، تا امروز ابتلای ۱۵۶ هزار و ۶۳۶ نفر به بیماری کووید ۱۹، به شکل قطعی تشخیص داده شده است.

مرگ ۱۲ نفر در استان فارس

معاون بهداشت علوم پزشکی شیراز همچنین از جان باختن ۱۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در فارس خبر داد و اضافه کرد: با افزوده شدن موارد جدید، از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، ۲۸۴۴ نفر از شهروندان استان فارس براثر عوارض ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌اند.

همتی در ادامه، مجموع بیماران بهبودیافته از این بیماری را طی ۱۰ ماه گذشته در فارس بالغ بر ۱۵۰ هزار و ۱۱۹ نفر اعلام و خاطرنشان کرد که بیش از ۹۰ درصد بیماران شناسایی شده در فارس بهبود یافته‌اند.

ابتلا و مرگ بیشتر مربوط به مردان است

او با بیان اینکه بر اساس آخرین بررسی آمارهای این بیماری در ماه آذر، ۵۴ درصد از مبتلایان به کووید۱۹ در فارس را مردان و ۴۶ درصد را بانوان تشکیل می دهند، افزود: بررسی‌های آماری در این بازه زمانی نشان می‌دهد که ۵۸ درصد از قربانیان کرونا در فارس را مردان و ۴۲ درصد را بانوان تشکیل داده‌اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن یادآوری اینکه ۵.۳ درصد از کل مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در فارس از کارکنان بهداشت و درمان استان فارس بوده‌اند، گفت: آماری ابتلای کارکنان سیستم بهداشت و درمان و مدافعان سلامت در استان فارس به این بیماری در آذرماه نسبت به ماه‌های قبل از آن کاهش داشته است.

همتی همچنین ه با اشاره به اینکه ۹.۵ درصد از کل جانباختگان کرونا در فارس مربوط به گروه سنی زیر ۵۰ سال بوده است، گفت: این میزان مرگ و میر در حالی حادث شده که بالغ بر ۸۲ درصد مبتلایان کووید ۱۹ در فارس را گروه سنی زیر ۵۰ سال تشکیل می‌دهد.

معاون علوم پزشکی شیراز، در تحلیل آمار جانباختگان از کرونا، با بیان اینکه بیشتر مرگ‌ها مربوط به بیماران گروه سنی بالای ۶۰ سال بوده است، لزوم مراقبت بیشتر از سالمندان و خصوصا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ را متذکر شد.

میانگین سنی مبتلایان و قربانیان کووید ۱۹ در فارس

همتی میانگین سنی مبتلایان به کووید۱۹ در استان فارس را ۴۳ سال اعلام و با بیان اینکه شاهد افزایش میانگین سنی مبتلایان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: میانگین سنی جانباختگان براثر عوارض بیماری کووید ۱۹ در استان فارس طی آذرماه ۶۹ سال بوده که در مقایسه با ماه گذشته، روند افزایشی داشته است.

معاون بهداشت دانشگاه با قدردانی از مردم به دلیل رعایت شیوه‌نامه‌ها طی هفته‌های گذشته، گفت: همراهی مردم در رعایت اصول بهداشتی، خصوصا فاصله گذاری اجتماعی، پرهیز از حضور در میهمانی و دورهمی، استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل و تردد در اماکن عمومی و شست و شوی مداوم دست‌ها، مهمترین عامل در کاهشی شدن روند ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از کووید۱۹ بوده است.

همتی از شهروندان درخواست کرد که، همچنان رعایت شیوه‌نامه‌ها را در اولویت قرار دهند و شب یلدای امسال را هم با هدف حفظ سلامت خود و خانواده و اطرافیان، در خانه بمانند و از برگزاری میهمانی و دورهمی، پرهیز کنند.

دیدگاه