آیا سیلاب دروازه قرآن شیراز به رودخانه خشک خواهد ریخت؟

  • 19 آذر 1399 - 9:44
آیا سیلاب دروازه قرآن شیراز به رودخانه خشک خواهد ریخت؟

حدود ۲ سال است که نگرانی بابت جاری شدن سیلاب مجدد در دروازه قرآن شیراز به یکی از دغدغه اصلی اهالی این کلانشهر تبدیل شده است ، این پرسش مطرح است که آیا سازوکارها برای هدایت سیلاب از محل دروازه قرآن تا رودخانه مسیل شیراز موسوم به رودخانه خشک به سرانجام خواهد رسید؟

 به گفته رییس کمیسیون هوشمندسازی شورای شیراز  خط لوله انتقال سیلاب از دروازه قرآن به رودخانه خشک حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا نوروز ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می رسد.سیل ۵ فروردین ماه ۹۸ در محل دروازه قرآن شیراز موجب کشته شدن ۲۱ نفر و وارد آمدن میلیاردها تومان خسارت مادی به شهروندان و مسافران نوروزی این شهر شد.

در پی این رخداد هولناک طرح‌های عمرانی برای مهار سیلاب این منطقه ازجمله ساخت حوضچه‌ آرامش سیلاب و لوله گذاری برای انتقال روان آبهای این منطقه به رودخانه خشک در دستور کار مدیریت شهری این کلانشهر قرار گرفته است که اکنون به گفته رییس کمیسیون هوشمندسازی شورای اسلامی شهر شیراز پروژه انتقال آب از حوضچه ساخته شده در بالادست دروازه قرآن به رودخانه خشک حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز که اخیرا نیز بازدیدی از پروژه لوله گذاری خط دوم انتقال آب دروازه قرآن به رودخانه خشک داشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کار ساخت این پروژه از ۱۸ آبان ۹۹ توسط پیمانکار آغاز شده و مهلت اتمام عملیات اجرایی آن نیز ۲۵ اسفندماه امسال تعیین شده است.

لیلا دودمان افزود: این خط انتقال آب حدود ۲ و نیم کیلومتر طول دارد و ۴ هزار و ۷۰۰ متر نیز طول لوله گذاری دوقلو آن خواهد بود.

وی اظهار داشت: مشکلاتی ازجمله وجود تاسیسات شهری و خط اصلی انتقال گاز و … باعث کندی کار ساخت لوله گذاری انتقال آب دروازه قرآن شده اما پیش بینی می شود که این پروژه در زمان مقرر که تا پایان سال ۹۹ تعیین شده به اتمام برسد.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: این پروژه علی رغم وجود تاسیسات مختلف در مسیر از جمله عبور شاه لوله اصلی گاز و سختی کار و مسائل فنی و  پیچیده و مهندسی در اجرا، بدلیل اهمیت آن در مدیریت سیلاب و هدایت آبهای سطحی در  دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

دودمان  ادامه داد: این طرح از طرح های مهمی است که باید همزمان با اجرای لوله گذاری دروازه قرآن در سالیان گذشته صورت می گرفت که متاسفانه تا به حال به تاخیر افتاده است.

وی با بیان اینکه ایجاد این لوله گذاری در شورای پنجم و شهرداری کنونی ضروری تشخیص داده شد،گفت: این لوله گذاری باید به عنوان یک مسیر پر مخاطره در مسیر سیل و آبگرفتگی ایمن و آب پس از عبور از لوله گذاری به رودخانه خشک منتقل شود.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه بیان کرد: این پروژه به طول ۲ هزار و ۴۲۰ متر با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال در عمق پنج و نیم متری زمین با دولوله به قطر هزار و ۸۰۰ میلی متر در حال اجرا است که به عنوان یک پروژه شاخص و با اهمیت در مدیریت سیلاب آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۱۰۰ متر از طول این مسیر لوله گذاری شده است،گفت: این طرح هم اکنون در حدفاصل پل امام علی (ع) تا تقاطع چهل مقام هفت تنان در حال اجر است و بخش عمده فاز یک آن حدفاصل پل امام علی تا تقاطع ادبیات اجرایی شده و فاز دوم آن نیز رو به پایان است.

دودمان اظهار داشت: این پروژه عمرانی شهری با هدف انتقال آب از حوضچه آرامش دروازه قرآن به رودخانه خشک انجام می شود.

دیدگاه