کرونا تاکنون در فارس تاکنون ۱۸۰۰ قربانی گرفته

  • 22 آبان 1399 - 7:06
کرونا تاکنون در فارس تاکنون ۱۸۰۰ قربانی گرفته

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که آمار کُل قربانیان بیماری کرونا در استان فارس، از مرز ۱۸۰۰ نفر عبور کرده است.

دکتر عبدالرسول همتی در تشریح جزئیات آماری شیوع کرونا در فارس، گفت: با مرگ ۳۷ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، آمار کل جان باختگان این بیماری از ابتدا تا امروز به ۱۸۱۰ نفر رسیده است.

همتی با ابراز تاسف از این موضوع، گفت: در استان فارس از ابتدای شیوع کرونا، گرفتن نمونه آزمایشگاهی از افراد مشکوک و دارای علامت بیماری، بسیار سریعتر از سایر نقاط کشور آغاز شد به طوریکه تاکنون بیشتر از ۴۱۴ هزار مورد تست گرفته و آزمایش شده است.

او یکی از دلایل مهم در مواجهه مناسب‌تر با این بیماری در فارس نسبت به سایر استان‌ها را بیماریابی فعال دانست و گفت: از بین ۴۱۴ هزار تست انجام شده، ابتلای ۱۰۹ هزار و ۸۳۶ نفر قطعی شده است و تا امروز ۹۳ هزار و ۱۲۷ نفر آنان کاملا بهبود یافته‌اند.

همتی گفت: ۱۷۸۱ بیمار مبتلا به کرونا تا صبح امروز چهارشنبه ۲۱ آبان در بیمارستان‌های فارس بستری بودند که از بین آنان ۲۸۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، تحت مراقبت‌های ویژه بیمارستانی قرار دارند.

او با یادآوری اینکه تعداد شهرستان‌های با وضعیت قرمز در استان فارس طی روزهای اخیر افزایش یافته است و هیچ یک از شهرستان‌های ۳۷ گانه این استان در وضعیت سفید قرار ندارد، گفت: وضعیت ۲۷ شهرستان فارس قرمز و مابقی زرد یا در شرایط هشدار است.

آمار تفکیکی جانباختگان فارس

همتی با بیان اینکه بیشترین تعداد قربانیان کرونا، مربوط به شیراز است، گفت: شیراز با ۹۱۳ فوت شده براثر کرونا، تقریبا ۵۰ درصد جانباختگان را به خود اختصاص داده است.

او خاطرنشان کرد: بعد از شیراز، شهرستان‌های مرودشت با ۱۳۰ مورد، کازرون با ۶۳ مورد و آباده با ۴۵ مورد، در رده‌های بعدی آمار فوت شدگان کرونا در فارس قرار دارند.

همتی ادامه داد: از باقیمانده قربانیان کرونا در فارس،  ۳۳ مورد مربوط به داراب، ۳۱ مورد مربوط به لامرد، ۲۴ مورد مربوط به کوار و همین تعداد مربوط به خرم بید، ۲۳ مورد اقلید، ۲۲ مورد ممسنی، ۱۹ مورد قیروکارزین، ۱۸ مورد سپیدان و همین تعداد زرقان، ۱۷ مورد مربوط به استهبان و همین تعداد مربوط به خرامه، ۱۴ مورد زرین دشت و همین تعداد مربوط به پاسارگاد، ۱۱ مورد در فیروزآباد و همین تعداد در شهرستان های نی ریز و ارسنجان، ۱۰ مورد مربوط به سروستان، ۹ مورد مربوط به رستم، ۷ مورد مربوط به مُهر و همین تعداد مربوط به بیضا، پنج مورد بوانات، ۴ مورد کوه چنار، ۳ مورد فراشبند و سرچهان و بختگان بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تک تک افراد جامعه از مسئول و غیر مسئول در مقابله صحیح با بیماری کرونا تاثیرگذار بوده و نقش دارند.

همتی با اشاره به اینکه اگر مسئولیت‌پذیری به شکل فراگیر در جامعه مشهود نباشد، قطعا روزهای سخت تری را هم خواهیم داشت، گفت: شهروندان باید برای حفظ سلامت خود و دیگر افراد جامعه، استفاده از ماسک از خانه تا خانه، پرهیز از حضور در تجمعات، خودداری از شرکت در میهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه و …. ماندن در خانه و خودداری از تردد غیرضروری و دیگر توصیه‌ها را مد نظر قرار دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خاطرنشان کرد: شست و شوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی، از ضروری‌ترین نکات در شرایط کنونی است؛ اگرچه افراد باید مراقبت لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده علائم بیماری، بلافاصله با پزشک مشورت کنند.

دیدگاه