تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

اعمال محدودیت‌های کرونایی در فارس

  • 16 مهر 1399 - 15:06
اعمال محدودیت‌های کرونایی در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تداوم روند صعودی شمار مبتلایان به بیماری کرونا و فوت ناشی از این بیماری مهلک، از ارائه پیشنهاد به ستاد استانی مدیریت کرونا در فارس برای اعمال محدودیت‌هایی در ۳ فاز، خبر داد.

عبدالرسول همتی، چهارشنبه ۱۶ مرداد در نشست خبری تشریح وضعیت آماری شیوع کروناویروس در استان فارس، ضمن ابراز تاسف از مرگ ۱۱ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته براثر این بیماری، شمار بیماران فوت شده در این استان از ابتدای شیوع کووید۱۹ تا صبح ۱۷ مهر را ۱۰۴۶ نفر اعلام کرد.

او با یادآوری اینکه تعداد تست‌های انجام شده بیش از ۳۰۴ هزار و شمار موارد مثبت قطعی را ۵۹ هزار و ۱۲۲ نفر بوده است، گفت: تعداد بیماران بستری به دلیل ابتلا به کروناویروس در فارس به ۹۸۴ نفر رسیده است که ۱۰۵ نفر از آنان به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

تکمیل ظرفیت تخت‌های کرونایی در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از تکمیل ظرفیت اکثر بیمارستان‌ها و مراکز بستری ویژه بیماران کرونایی و ایجاد لیست انتظار برای بستری شدن سایر بیماران نیازمند خدمات بیمارستانی، خبر داد و این آمار را یک هشدار بسیار جدی دانست.

او در عین حال، از اینکه ۵۳ هزار و ۳۰۷ نفر از بیماران طی بیش از هفت ماه گذشته از بیماری کرونا رهایی یافته‌اند ابراز خرسندی کرد و یادآور شد که همچنان شهرستان شیراز در تعداد موارد ابتلا و فوت ناشی از بیماری کووید۱۹، با فاصله بسیار زیاد، از دیگر شهرستان‌های فارس، پیشتاز است.

همتی در بیان آمار تفکیکی فوت ناشی از بیماری کرونا، گفت: شیراز ۴۹۷ مورد، مرودشت ۷۲ مورد و کازرون ۵۰ مورد، بیشترین تعداد مرگ براثر ابتلا به کروناویروس را ثبت کرده‌اند و کمترین تعداد هم مربوط به شهرستان‌های فراشبند، بوانات و سرچهان هر کدام با یک مورد بوده است.

پیشنهاد محدودیت‌های کرونایی

او با اشاره به ضرورت همکاری بیشتر مردم برای به توجه به پروتکل های بهداشتی، اظهار کرد: در صورت بی توجهی به توصیه ها و ادامه روند افزایشی موارد ابتلا، برخی محدودیت ها در استان از سر گرفته می شود که در همین زمینه ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس، پیشنهادات خود را در سه فاز به ستاد استانی کروناویروس اعلام کرده است تا در صورت تایید، وارد مرحله عملیاتی شود.

همتی فاز نخست این محدودیت ها را شامل تبدیل وضعیت رستوران ها، کافی شاپ ها و فست فودها به بیرون بر، اجرای مقررات دورکاری و اجباری شدن استفاده از ماسک در ادارات و سازمان ها عنوان کرد و افزود: فاز دوم نیز در قالب تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی و فاز سوم به صورت تعطیلی سراسری شهر پیش بینی شده است.

اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های اربعین

او در یکصد و هفتاد و نهمین نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس، نیز ضمن تسلیت فرا رسدن اربعین سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع)، با بیان اینکه بازرسان بهداشت محیط فارس تمام تلاش خود را برای نظارت بر رعایت بهداشت در آئین‌های سوگواری اربعین به کار بسته‌اند، از مردم مومن استان نیز خواست تا در این زمینه دقت نظر کافی داشته و سلامت خود و دیگر سوگواران را مورد توجه قرار دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز با ابراز نگرانی نسبت به افزایش آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در فارس، تشدید تدابیر پیشگیرانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه را به ویژه در ایام اربعین حسینی ضروری خواند.

همتی کاهش توجه عمومی نسبت به خطرات بیماری کووید ۱۹ را چالشی جدی خواند که موجب افزایش بار ابتلا و بیماری در استان شده و در صورت تداوم شرایط موجود، با آسیب‌های جدی همراه است.

دیدگاه