راه‌اندازی گشت‌های ویژه کرونا در فارس

  • 14 تیر 1399 - 18:03
راه‌اندازی گشت‌های ویژه کرونا در فارس

ناوگان گشت ویژه کرونا با هدف بررسی و نظارت بر الزامات بهداشتی در اماکن پر تردد و اصناف استان فارس با مشارکت استانداری فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادارات اصناف، صمت، شهرداری و نیروی انتظامی، در شیراز و شهرستان های استان فارس راه‌اندازی شد. 

از شنبه ۱۴ تیر و به دنبال تصمیم ستاد استانی مبارزه با کروناویروس مبنی بر بازگشت برخی محدودیت‌ها برای کنترل شیوع بیماری کووید۱۹ در فارس، گشت‌های ویژه نظارت بر روند اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف دولتی، عمومی و خصوصی، راه‌اندازی شد.

رئیس دانشگاه در حاشیه فعال شدن گشت ویژه کرونا به خبرنگاران گفت: با توجه به شرایط ویروس کرونا و افزایش شیوع این ویروس در استان، تصمیم گرفته شد سطح نظارت‌ها برای حفظ ایمنی سلامت مردم استان افزایش یابد و امروز شاهد اعزام نمادین تعدادی از تیم های نظارتی متشکل از واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی، بازرسی استانداری، شهرداری، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی و اداره صمت هستیم.

مهرزاد لطفی با بیان اینکه در این برنامه در کل استان فارس ۸۲ گشت و در شیراز ۱۲ گشت راه‌اندازی شده است، گفت: وظیفه این تیم‌ها نظارت و بررسی وضعیت اماکن تهیه و توزیع غذا، اماکن عمومی، ادارات و هر مکانی ست که امکان دارد مردم برای دریافت خدمت به آنجا مراجعه کنند. 

او در ادامه از برخورد قانونی با افرادی خبر داد که موازین و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند و اضافه کرد: در این نظارت ها موارد مختلفی شامل دستورالعمل های کشوری برای رعایت اصول بهداشتی در دوران کرونا، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و دستکش، جلوگیری از حضور افراد مشکوک در محل کار و ارجاع آنان به مراکز درمانی بررسی و ارزیابی می شود تا پروتکل هایی که به ادارات و اصناف مختلف ارایه شده بر اساس چک لیست ها، اجرا شود.

اعمال تدابیر و محدودیت های شدیدتر در ۴ شهرستان قرمز فارس

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس نیز گفت: حدود ۹۰ درصد مردم استان در ماه‌های گذشته پروتکل های بهداشتی را بیشتر و بهتر رعایت می کردند، اما این میزان رعایت کاهش پیدا کرده است، بنابراین لازم بود نظارت ها تشدید شود و در نشست های گذشته ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا مصوب شد بازرسی و نظارت از واحدهای صنفی، تولیدی، صنعتی، خدماتی، کارگاه های ساختمانی، پروژه های عمرانی و ادارات تشدید شود. 

عبدالرضا قاسمپور افزود: از امروز ۱۲ تیم و هر تیم شامل دو خودرو متشکل از نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، تعزیرات، نیروی انتظامی و اتاق اصناف برای شهر شیراز فعال شدند؛ برای هر کدام از ۳۵ شهرستان دیگر استان فارس نیز دو تیم نظارتی تشکیل شده و فعال می‌شود.

او با اشاره به اینکه استفاده از ماسک در ادارات برای کارکنان و مراجعان الزامی است، اضافه کرد: به افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، توسط این تیم‌ها هشدار داده خواهد شد و به متخلفین از پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و محل‌های رجوع مردم نیز تذکر داده شده و برخورد قانونی می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس ادامه داد: برای اعمال تدابیر و محدودیت های شدیدتر در چهار شهرستان قرمز استان شامل فسا، جهرم، لارستان و گراش ابلاغ لازم صادر شده و در زمینه تعطیلی اصناف، دورکاری افراد حساس و کارکنان ادارات مانند افراد مسن، افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، مادران باردار و مادارنی که دارای فرزند زیر ۶ سال هستند، دستورات لازم ارایه شده است؛ برگزاری هرگونه مراسم مذهبی، تجمع و برنامه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز در این شهرها لغو شده است. 

قاسمپور گفت: با توجه به اختیاراتی که از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا به استانداری داده شده، مقرر شده دورکاری شاغلان حساس ادارات در تمام ۳۶ شهرستان استان از فردا اجرا شود، استفاده از ماسک در ادارات اجباری شده، مترو و اتوبوس از فردا تعطیل اعلام شده، استفاده از ماسک در تاکسی ها نیز اجباری شده و از فردا شهرداری، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی نظارت دارند که مسافران بدون ماسک سوار تاکسی نشوند.

معاون استانداری فارس گفت: برای سراسر استان برگزاری همه همایش ها، تجمعات، مراسم عروسی و عزاداری، تجمعات رسمی و غیررسمی، آموزشی و علمی لغو شده است، همچنین مصوب شده تالارهای پذیرایی، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و یک سری از واحدهای صنفی دیگر نیز از فردا به مدت یک هفته تعطیل شوند.

دیدگاه