اینجا آخر خط پلاسکو است

  • 06 بهمن 1395 - 12:36
اینجا آخر خط پلاسکو است

نخاله‌های پلاسکو در محدوده هرندی در حالی دپو شده است که منطقه با ۱۰ دوربین نظارتی کنترل می‌شود.

به گزارش ایسنا، سکوی هرندی منطقه‌ای به وسعت هفت هکتار است که این روزا هزاران تن آوار ساختمان پلاسکو را در خود جای داده است.

بوی دود و گرد و غبار در سکوی دپوی نخاله و آوار پلاسکو بیداد می‌کند و هنوز هم می‌توان به وضوح بوی سوختگی را استنشاق کرد.

برای اولین بار است که در سکوی هرندی به روی افرادی غیر از رانندگان کامیون و عوامل اجرایی باز می‌شود، اینجا آخر خط پلاسکو است! کامیون‌ها به همراه یک مامور شهرداری وارد زمین سکوی هرندی می شوند، و بعد از ثبت اطلاعات راننده و خودور، و تعیین بار کامیون به سمتی هداست می شوند؛ بار آهن سمت چپ و بار نخاله و آوار سمت راست!

اینجا ته خط پلاسکو است، آوار اینجا دپو می شود، بوی خاک و سوختگی چنان در هوا پخش شده است که گویی پلاسکو در این محل در حال سوختن است.

سگ‌های جسد یاب در یک کانکس مستقر هستند تا بتوانند بعد از خنک شدن نخاله های جدید به جستجوی بپردازند. پای دو سگ باندیچی شده بود چراکه براثر راه رفتن بر روی اوار داغ پایشان تا حدودی سوخته بود.

به گزارش ایسنا، لحظه ای تردد کامیون ها و تخلیه نخاله متوقف نمی شود تقریبا هر ۵ دقیقه یک کامیون بار خود را تخلیه می کند و مجددا با سرعت به خیابان جمهوری بر می‌گردد تا نخاله بیشتری با خود بیاورد.  بررسی ها در میان آوار و آهن آلات برای یافتن نشانه ای از اجساد آتش نشانان یا شهروندان ادامه دارد اما بنا به گفته مسئولان سگ‌های جسد یاب پلیس تنها توانستند دو لنگه کفش کهنه و یک لباس خونین پیدا کنند و دیگر هیچ!

اینجا، زمین ۷هکتاری هرندی، پایان تلخ ساختمان قدیمی تهران است، ساختمان نوستالوژیکی که روزگاری نه چندان دور بلندترین ساختمان تمام فلز تهران بود و حالا آوار فلزش جان ۱۶ آتش نشان و تعدادی از شهروندانمان را گرفته است.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز صبح امروز از سکوی دپوی نخاله‌های پلاسکو در هرندی بازدید کرد و گفت: در این مرکز هفت هکتاری نماینده شهرداری منطقه ۱۲، نماینده دادستان، نماینده پلیس و نماینده حراست شهرداری حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در این زمین هفت هکتاری دو محل برای دپوی آهن‌آلات و سایر اشیاء به صورت مجزا تعبیه شده بود، گفت: جالب است که ستون‌های آهنی به جای مانده از پلاسکو از نوع آهن بلژیکی که در صنعت ریل سازی برای راه‌آهن استفاده می‌شود که با جوش دادن آنها کنار هم قرار گرفته و پیکره ساختمان پلاسکو و نما را ایجاد کرده بودند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این آهن‌ها به شدت قرص و محکم بودند، گفت: در سمت دیگری از هرندی زمینی برای سایر اشیاء به جای مانده از پلاسکو در نظر گرفته شده بود.

مسجدجامعی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۹۰۰ کامیون بار خود را در این زمین هفت هکتاری تخلیه کردند، گفت: به طور میانگین هر ۵ دقیقه یک کامیون نخاله‌های خود را تخلیه می‌کرد.

وی با بیان اینکه گاوصندوق‌های منهدم‌ شده‌ای نیز در میان نخاله‌ها وجود داشت که با حضور نماینده دادستان و مامور پلیس در صورتی که اسناد و مدارک بیرون ریخته شده بود، مدارک جمع‌آوری و در اختیار نماینده دادستان قرار داده می‌شد، گفت: نکته قابل توجه حضور سگ‌های جسدیاب بود که بر روی آوار عملیات کشف جسد را انجام می‌دادند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بنا به گفته مسوولان امر این سگ‌ها نتوانستند جسدی پیدا کنند، گفت: تنها دو لنگه کفش کهنه و یک پیراهن خونی کشف شده است اما پیکری کشف نشد.

مسجدجامعی با اشاره به تدابیر شدید امنیتی در این سکو گفت: علاوه بر حضور گسترده مسوولان پلیس در این منطقه و همراهی کامیون‌ها توسط یک ضابط قضایی، محدوده مذکور با ۱۰ دوربین نظارتی کنترل می‌شود و به طور شبانه‌روز نسبت به فیلمبرداری از عملکرد افراد اقدام می‌کند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا اجساد تا مراسم تشییع جنازه پیدا می‌شوند یا خیر، گفت: مسوولان عنوان کردند که «انشاءالله» اجساد پیدا خواهد شد.

دیدگاه