آلبوم عکس؛ سبزترین شهر فرانسه

  • 30 خرداد 1397 - 8:23
آلبوم عکس؛ سبزترین شهر فرانسه

شهرها و روستاهای فرانسه به طور سنتی و بر اساس استانداردها و سرانه‌های مختلف هر سال درجه‌بندی و برچسب‌گذاری می‌شوند و تابلو مربوط به این برچسب‌ها در ورودی‌های آنها نصب می‌شود.

برای مثال روستاهایی که میزان گلکاری در آنها از حد سرانه استاندارد بیشتر باشد، «روستای گل‌پرور» نامیده شده و شهرهایی که بیشتر از حد استاندارد امکانات اینترنتی داشته باشند، برچسب «شهر اینترنتی» می‌گیرند.

در این میان شهر بزانسون، مرکز استان «فرانش کنته» در شرق فرانسه برای چندین سال برچسب «شهر سبز» گرفته است. میزان سرانه فضای سبز در این شهر تاریخی که حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد، از حد استاندارد جهانی و از تمام شهرهای فرانسه بیشتر است و به ۲۰۴ متر مربع به ازای هر نفر می‌رسد. این شهر حتی در میان شهرهای دیگر اروپا هم به عنوان یکی از سبزترین شهرها شناخته شده است.

سرانه استاندارد فضای سبز شهری بر اساس شاخص تعیین شده از سوی بخش محـیط زیسـت سـازمان ملـل متحـد ۲۰ تا ۲۵ متر مربع برای هر نفر است.

در اولین نگاه، سبزترین شهر فرانسه در واقع نامی برازنده بزانسون است زیرا این شهر در دل کوه و جنگل قرار گرفته و رود آرامی از مرکز آن می‌گذرد. این رود که «دو» نام دارد و از جایی در نزدیکی مرز سوئیس و فرانسه سرچشمه می‌گیرد، به صورت مئاندر یا رودپیچ، مرکز قدیمی بزانسون و ارگ قدیمی این شهر را دور زده و از سمت جنوب غربی این شهر خارج می‌شود.

فرهاد ارجمند، ساکن بزانسون، عکس‌های زیر را از چند نقطه مختلف این شهر گرفته و برای یورونیوز فارسی فرستاده است.

محوطه مقابل ساختمان شهرداری مرکزی بزانسون
رود «دو» در ورودی شهر از سمت شمال شرقی
چشم انداز بزانسون از محله «گرت» در جنوب شهر
ورودی پارک «مازاگران» در بزانسون
چشم انداز محله «گاردو» بزانسون از پارک «مازاگران»
چشم‌انداز رود «دو» وارگ تاریخی بزانسون
رود «دو» در بزانسون
پارک «میکو» در مرکز شهر بزانسون
پارک «شامار»، رود «دو» و ساختمان مرکزی دانشگاه بزانسون
نمایی از محله «بروژی»
نمایی از شهر بزانسون و پارک قدیمی شامار
منظره‌ای از خیابان «وی‌پیکار» بزانسون در شب
نمایی از شهر در هنگام غروب

دیدگاه