وزیر ارتباطات خواهان احیای دو واحد صنعتی مخابراتی در شیراز شد

  • 15 شهریور 1396 - 10:23
وزیر ارتباطات خواهان احیای دو واحد صنعتی مخابراتی در شیراز شد

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهان بررسی دلیل افت کارایی دو واحد صنعتی در شیراز شده است. او گفته که تلاش شود تا این واحدها احیا شوند.

محمدرضا فرنقی‌زاد، سخنگوی این وزارتخانه گفته که وزیر ارتباطات در خصوص «کارخانجات مخابراتی ایران» و «صنایع مخابراتی راه دور ایران» در نامه‌ای به علی‌اصغر عمیدیان، رئیس پیشین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوشته است: «انتظار می‌رود در جهت برون‌رفت از وضعیت موجود و احیای این شرک‌تها، جنابعالی با استفاده از امکانات و نیروهای متخصص، ضمن بررسی علت عدم پیشرفت سال های اخیر، پیشنهادات لازم را برای برون رفت از وضعیت فعلی، ارائه کنید.»

به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فرنقی‌زاد افزود: «کارخانجات مخابراتی ایران و صنایع مخابراتی راه دور ایران، دو شرکت با سابقه طولانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و به نوعی نماد برخورداری از تولیدات داخلی محسوب می‌شوند، اما در شرایط فعلی شاهد تحلیل و تنزل کارایی آن‌ها بوده‌ایم.»

شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، اولین و بزرگترین تولیدکننده مراکز تلفن ثابت و سیار کشور بود که در سال ۱۳۴۵ با مشارکت وزارت پست و تلگراف و تلفن، بانک توسعه صنعتی و شرکت زیمنس آلمان در شیراز احداث شد تا تجهیزات مورد نیاز شبکه مخابراتی کشور را تولید کند.

صنایع مخابراتی راه دور ایران نیز به عنوان شرکتی مادر و تخصصی در زمینه تولید زیرساخت‌های مخابراتی فعالیت‌ خود را در سال ۱۳۵۰ در شیراز آغاز کرد.

فعالیت این مجموعه تا آغاز سال ۱۳۸۲ ادامه داشته اما از این زمان به بعد، بروز مشکلاتی از جمله واردات بی‌رویه، این کارخانه را بحران مالی مواجه می‌کند.

مشکلات «صنایع مخابراتی راه دور ایران» از سال ۱۳۸۶ و پس از خصوصی‌سازی و در پی تغییر پی در پی سهام‌داران گسترش یافت.

کارگران این واحدهای صنعتی بارها در اعتراض به پرداخت‌نشدن حقوق‌های‌شان تجمع کردند.

دیدگاه