مرجوع شدن۳۰۰ تن هندوانه از عمان به دلیل بالا بودن سموم دفع آفات

  • 28 خرداد 1396 - 18:28
مرجوع شدن۳۰۰ تن هندوانه از عمان به دلیل بالا بودن سموم دفع آفات

محمد رضا میر، مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات در واکنش به مرجوع شدن هندوانه ها و خربزه های صادراتی ار عمان گفت که میزان باقی مانده سموم و یا فلزات سنگین در محصولات کشاورزی را سازمان غذا و دارو باید تعیین کند.

در روزهای گذشته برخی گزارش ها حاکی از آن بود که چند محموله هندوانه و خربزه ایرانی به وزن ۳۰۰ تن از بندرسلطان قابوس عمان بازگردانده شده و دلیل عدم مجوز واردات این محموله را بالا بودن باقیمانده سموم دفع آفات نباتی به نسبت حد مجاز اعلام کرده بودند.

آقای میر در عین حال افزوده: “نداشتن گواهی باقیمانده سموم و فلزات سنگین دلیل بر بالا بودن سموم از حد مجاز در محصول نیست چرا که ممکن است شرکت صادر کننده با سیر مراحل صادرات آشنا نبوده و زمانی که اقدام به صادرات کرده به او گفته شده که باید از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کند.”

ایران یکی از مقصدهای اصلی  قاچاق سموم خطرناک کشاورزی است.

وزارت بهداشت اعلام کرده بود که فقط ۵۰ درصد سموم مصرفی در کشور تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی است و مابقی به صورت قاچاق وارد و عرضه می‌شود و مکان‌هایی وجود دارد که سموم غیرمجاز را عرضه می‌کنند.

در سرتاسر ایران تنها ١٨ فروشگاه وجود دارد که محصولات ارگانیک مورد تأیید انجمن ارگانیک ایران را به فروش می‌رسانند.  بیشتر این فروشگاه‌ها افزون بر عرضه محصولات غذایی ارگانیک، محصولات غیرارگانیک نیز می‌فروشند. خودشان می‌گویند اگر بنا باشد تنها محصولات ارگانیک بفروشند به‌زودی ورشکست می‌شوند.

دیدگاه