وزیر نفت: قراداد ایران و توتال طی هفته‌های آینده امضا می‌شود

  • 28 خرداد 1396 - 14:09
وزیر نفت: قراداد ایران و توتال طی هفته‌های آینده امضا می‌شود

ایران در نظر دارد با شرکت فرانسوی توتال قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را، پس از تاخیری طولانی طی هفته‌های آینده به امضا برساند.

خبرگزاری شانا به نقل از بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نوشت: «ایران و توتال در حال جمع‌بندی و بحث برای امضای قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی هستند.» به گفته وزیر نفت قرارداد توسعه فاز ١١ پارس جنوبی مراحل نهایی و پایانی خود را طی می‌کند و در دولت یازدهم و پیش از پایان کار این دولت امضا می‌شود.

مدیرعامل توتال در اواخر ماه مه عنوان کرده بود که تکلیف قرارداد پارس جنوبی تا تابستان روشن خواهد شد.

بیژن زنگنه امضای قراردادهای جدید نفتی به منظور توسعه میدان‌های نفت و گاز را از مهم‌ترین اولویت‌های صنعت نفت در سال ٩۶ اعلام کرده است.

پیشینه این قرارداد به سال گذشته باز‌می‌گردد که ایران و توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توافقی اولیه امضا کردند. با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا و تاکید او بر لغو برجام، توافق هسته‌ای گروه پنج بعلاوه یک با تهران، اجرای توافق ایران با توتال از سوی این شرکت فرانسوی با تردید‌هایی روبرو شد.

به گفته وزیر نفت ایران موانع و محدودیت‌های مرتبط با نقل و انتقالات مالی مرتبط با این قرارداد رفع شده و توتال توانسته راهکاری برای آن پیدا کند. بیژن زنگنه از ذکر جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

دیدگاه