تحریم‎ها مانعی بر سر راه هند برای توسعه بندر چابهار

  • 23 خرداد 1396 - 9:15
تحریم‎ها مانعی بر سر راه هند برای توسعه بندر چابهار

تولید کنندگان غربی از تامین تجهیزات برای توسعه بندر چابهار که هند پروژه آن را به عهده گرفته است خودداری می‌کنند. این شرکت‎ها به دلیل نگرانی‌ از وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران محتاطانه عمل می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، این مسئله به بلند پروازی‌های استراتژیک دهلی نو در منطقه لطمه زده است.

بندر چابهار در ساحل شمالی دریای عمان و در امتداد تنگه هرمز، در امیدهای هند برای گشایش مسیر حمل‌ونقل به آسیای مرکزی و افغانستان و دور زدن پاکستان، رقیب اصلی‌اش نقش بزرگی بازی می‌کند.

به گزارش بی بی سی، هند پس از توافق هسته‌ای بین ایران با قدرت‌ها‌ی جهانی (برجام) که به لغو یا تعلیق تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی منجر شد، ۵۰۰ میلیون دلار برای تسریع توسعه این بندر اختصاص داد.

اما دو منبع نزدیک به دولت هند که از نزدیک تحولات پروژه‌های زیرساختی این کشور در خارج را دنبال می‌کنند، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که شرکت‌های دولتی هندی که کار توسعه چابهار را برعهده دارند، هنوز حتی یک مناقصه برای تامین تجهیزاتی مانند جرثقیل‌ها و فورک لیفت‎ها (جرثقیل چنگک‌دار) را به سرانجام نرسانده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کارزار انتخاباتی خود توافق هسته‌ای با ایران را محکوم کرد و از زمان به قدرت رسیدن در ژانویه، ایران را تهدیدی برای سایر کشورهای خاورمیانه قلمداد کرده است.

دو مقام هندی در گفتگویی جداگانه با رویترز از عدم آمادگی شرکت‎های غربی برای شرکت در مناقصه‎ها خبر داده‎اند.

به گفته این دو مقام، گروه مهندسی سوئیسی لیبهر و شرکت کاون‌کرینز و کارگوتک فنلاند به شرکت ایندیا پورتس گلوبال که توسعه بندر چابهار را به عهده گرفته، گفته‌اند که بانک‌هایشان به دلیل ابهام نسبت به سیاست آمریکا آماده نیستند مبادلات مربوط به ایران را تسهیل کنند و به همین دلیل این شرکت‎ها قادر به دادن پیشنهاد در مناقصه نیستند.

این شرکت‌ها بازار تجهیزات سفارشی برای ساخت اسکله‌ها و پایانه‌های کانتینری را در دست دارند.

یک مقام هندی به این خبرگزاری گفته است: “اولین مناقصه در سپتامبر برگزار شد، اما به دلیل نگرانی بابت تجدید تحریم‌ها، متقاضیان کمی به آن جذب شدند. این نگرانی از ژانویه تشدید شده است.”

به گفته همین مقام بعضی از مناقصه ها به دلیل اینکه نتوانسته‌اند پیشنهادی دریافت کنند، از ماه سپتامبر تاکنون سه بار برگزار شده‌اند. تنها شرکت چینی زد پی ام سی برای تامین تجهزات مورد نیاز قدم برداشته است.

دونالد ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی و پس از پیروزی در انتخابات، برجام را “بدترین” توافق خوانده بود و ماه گذشته لغو تحریم‌های یکجانبه این کشور را علیه ایران تمدید کرد.

ابهام در مورد سیاست دولت ترامپ در قبال ایران موجب بروز تاخیرهای طولانی در قراردادهایی شده که ایران به دنبال انعقاد آنها با شرکت های بین المللی برای توسعه میادین نفتی و خرید هواپیماهای مسافربری بود.

ساراب کوما، سفیر هند در ایران گفت که فرآیند تهیه تجهیزات برای بندر چابهار در جریان است و ساخت برخی از جرثقیل های مورد نیاز ۲۰ ماه زمان می برد. وی ادامه داد وضعیت بانکی به کندی در حال بهبود است.

دیدگاه