سفر هوایی گران ماند

  • 25 دی 1400 - 8:58
سفر هوایی گران ماند

با آن‌که اعضای کمیسیون عمران مجلس قرار بود در هفته گذشته پرونده اضافه شدن مالیات بر ارزش‌افزوده روی قیمت بلیت هواپیما را باز و بررسی کنند، اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: این موضوع مسکوت مانده و با وجود قولی که داده شده بود، هنوز پیگیری نشده است.

به گزارش ایسنا، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده از روز ۱۳ دی‌ماه روی نرخ بلیت هواپیما به اجرا گذاشته شده است. شرکت‌های هواپیمایی خارجی این قانون را مغایر با قوانین بین‌المللی حمل و نقل و انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) دانسته‌اند و با اشاره به ابهامات این قانون، اعتراض خود را به الزام اجرای آن در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس نیز حضور داشتند، مطرح کردند. مخالفان معتقدند سازوکار مشخصی برای این قانون تعیین نشده و ابهام آن دست‌مایه‌ای برای ایجاد محافلی خواهد شد که بلیت هواپیما را تدریجی گران‌تر خواهد کرد. انتقال خروج ارز از کشور و تحمیل هزینه‌های بیشتر به خانواده ایرانی از دیگر تبعات اجرای این مصوبه بود که به نمایندگان مجلس یادآور شد.

اعضای کمیسیون عمران در آن جلسه که سه‌شنبه ۱۴ دی‌ماه در محل فدارسیون حمل و نقل لجستیک ایران برگزار شد، وعده دادند یک هفته بعد جلسه‌ای را برای رفع ابهام و بررسی تخلفات آن با حضور نمایندگان وزارت راه، سازمان هواپیمایی، ایرلاین‌ها و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی برگزار کنند، اما اینک رحمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در پاسخ به پیگیری ایسنا می‌گوید که آن جلسه برگزار نشده است.

او می‌افزاید: شرکت‌های هواپیمایی همزمان با اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده، کف قیمت را هم بستند و بلیت ارزان هم پیدا نمی‌شد که البته اعتراض‌ها باعث شد وزیر راه دست‌کم هشدار شدیداللحنی به شرکت‌های هواپیمایی درباره ممانعت آن‌ها از ارزان‌فروشی بلیت بدهد، اما درباره اضافه شدن مالیات بر ارزش‌افزوده هنوز اقدامی نشده است، با آن‌که در جلسه‌ای که نمایندگان مجلس و شرکت‌های هواپیمایی خارجی حضور داشتند صراحتا تاکید شد که بلیت هواپیما محصولی نیست که ارزش‌افزوده‌ای تولید کند و مشمول مالیات آن شود. ضمن این‌که طبق مقررات بین‌المللی اضافه کردن این مالیات تخلف است. به خاطر همین ایرادها هم قرار شد نمایندگان مجلس موضوع این مصوبه را بررسی کنند که تا کنون خبری نشده است.

رفیعی همچنین می‌گوید: با وجود هشدارها و مخالفت‌هایی که نسبت به مالیات بر ارزش‌افزوده در بلیت هواپیما شد، اما اراده‌ای برای ارزان کردن یا واقعی شدن قیمت بلیت هواپیما دیده نمی‌شود. هر وقت توانستند قیمت خودرو را پایین آورند، قیمت بلیت هواپیما را هم می‌توانند پایین بیاورند.  

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به پیامدهای منفیِ اضافه شدن مالیات بر ارزش‌افزوده روی قیمت بلیت هواپیما، اظهار می‌کند: قبلا این تذکر داده شد که اضافه شدن این مالیات در پروازهای داخلی هزینه بیشتری را به خانواده ایرانی تحمیل می‌کند و در پروازهای خارجی نیز به خروج ارز از کشور منجر می‌شود، چون در خارج از کشور مالیات بلیت‌ هواپیما صفر است، بنابراین با قیمت پایین‌تری می‌توان آن را خرید. علاوه‌بر این، برخی از شرکت‌های هواپیمایی، مالیات بر ارزش‌افزوده را سلیقه‌ای اضافه کرده‌اند، یعنی یک شرکت روی مالیات (Tax) آن را اضافه کرده، یک شرکت روی نرخ پایه بلیت (Fare). بنابراین برخی از آن‌ها وقتی بلیتی را کنسل می‌کنند آن ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را دیگر برنمی‌گردانند.

رفیعی با بیان این‌که اگر قیمت بلیت سفرهای هوایی و یا این مصوبه غیرکارشناسی است باید آن را بررسی و اصلاح کنند، می‌گوید: به تجربه هر نوع افزایشی در بلیت هواپیما، گرانی‌های دیگری را در پی خواهد داشت، بنابراین نباید ساده از کنار اضافه کردن ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده گذشت.

دیدگاه