تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

کمک اتحادیه اروپا به ایران برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

  • 11 اردیبهشت 1396 - 12:53
کمک اتحادیه اروپا به ایران برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر

ایران قرار است تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۳۰ درصد از تولید انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند. اتحادیه‌ی اروپا قصد دارد تهران را در این راستا با ارایه‌ کمک‌های فنی و مالی یاری دهد.

به گزارش دویچه‌وله، میگل آریاس کانیته، نماینده‌ کمیسیون انرژی و تغییرات جوی اتحادیه‌ی اروپا روز شنبه (۲۹ آوریل) از برگزاری نشستی با هدف تنظیم و توافق بر سر خطوط اصلی همکاری میان ایران و اتحادیه‌ی اروپا در زمینه‌ی تولید انرژی پاک خبر داد. گفته می‌شود که در این نشست نمایندگان ۵۰ سازمان و نهاد تولیدی ـ اقتصادی اروپایی، هم‌چنین صاحبان ۴۰ واحد تولید انرژی در ایران شرکت می‌کنند.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها میگل کانیته، روز ۲۹ آوریل به ایران سفر کرد تا مقدمات برگزاری این اجلاس را در روز یکشنبه (۳۰ آوریل) فراهم آورد. کانیته قرار است در این راستا با مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و معاون رییس جمهور، معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت و حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو دیدار و گفت‌وگو کند.

نشست “هماهنگ‌کننده‌ همکاری میان ایران و اتحادیه‌ اروپا”، در پی توافق بر سر نخستین طرح حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران با کمک‌های مالی و فنی اتحادیه اروپا و در چارچوب برنامه‌های “پیمان پاریس” برگزار می‌شود.

این پیمان با هدف مقابله با افزایش گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی در سال ۲۰۱۵ به امضای بسیاری از کشورهای جهان، از جمله نمایندگان ایالات متحده‌ آمریکا رسید. بیم آن می‌رود که این کشور به ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به تعهدات خود در این چارچوب پایبند نماند.

افزایش میزان مبادلات بازرگانی با ایران

میگل آریاس کانیته در رابطه با افزایش حجم معامله‌های بازرگانی اتحادیه‌ اروپا با ایران گفت: «هنوز ۱۶ ماه از توافق هسته‌ای میان ایران و پنج کشور غربی نگذشته، حجم قراردادهای تجاری با تهران نزدیک به ۷۹ درصد افزایش یافته و نرخ کالاهای صادراتی آن به اتحادیه‌ی اروپا، به ۴۵۰ درصد رسیده است.» او روابط اقتصادی با ایران را که در حال حاضر سه برابر شده، “پویا” ارزیابی کرد و گفت که کشورهای عضو اتحادیه می‌کوشند مناسبات با تهران را هم‌چنان گسترش دهند.

نماینده‌ کمیسیون انرژی و تغییرات جوی اتحادیه‌ی اروپا تاکید کرد که تولید انرژی تجدیدپذیر در آینده‌ی همکاری‌های میان تهران و اتحادیه اروپا نقش تعیین‌کننده‌ای بازی خواهد کرد. او گفت که ایران ظرفیت کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را دارد و می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۳۰ درصد تولید انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند.

کانیته یادآور شد که اتحادیه‌ی اروپا در سرمایه‌گذاری‌در ایران برای دستیابی به “اهداف سبز” خود، بهبود چشم‌اندازهای اقتصادی ـ اجتماعی شهروندان این کشور را نیز در نظر می‌گیرد.

دیدگاه